Elementy graficzne, które wyróżnią sklep na tle konkurencji. Logo, fonty i kolory firmowe
Identyfikacja wizualna to jeden z najważniejszych składników sklepu internetowego, ponieważ odpowiada za kreowanie wizerunku marki na rynku. Dzięki niej możemy wyróżnić się na tle konkurencji i zachęcić klientów do skorzystania z naszych usług. Liczy się przede wszystkim jej spójność, czyli zgodność – wszystkie elementy powinny być do siebie dopasowane. Mamy tutaj na myśli przede wszystkim logo, kolorystykę, krój pisma (czcionkę) czy wygląd produktów oraz ich opakowań. Zostań z nami, by dowiedzieć się więcej.
Zmysł wzroku i aspekt estetyczny
Prowadząc sklep internetowy, trzeba pamiętać, że o skuteczności sprzedaży decyduje całe mnóstwo czynników, takich jak obsługa klienta, rodzaj towarów, polityka zwrotów czy właśnie wygląd witryny. Można powiedzieć, że wielu konsumentów „kupuje oczami”, czyli zwraca ogromną uwagę na aspekty wizualne. Nikomu przecież nie uśmiecha się korzystanie z nieestetycznej, nieuporządkowanej strony, prawda? Oprócz tego, dopracowana szata graficzna kojarzy się z profesjonalizmem i wysoką jakością usług. To, w jaki sposób prezentuje się e-sklep, w dużej mierze decyduje o tym, czy oferta zainteresuje odbiorcę i czy marka zostanie przez niego zapamiętana. Często wystarczy jeden rzut oka, by zorientować się, czy witryna sprawia pozytywne wrażenie – można to porównać do pierwszych kilku sekund, gdy patrzymy na nowopoznaną osobę. Prowadzenie każdego biznesu należy rozpocząć od ustalenia identyfikacji wizualnej, aby budować swoją markę od samego początku. Jeżeli identyfikacja została stworzona wcześniej, najlepiej dopasować do niej wygląd e-sklepu, a jeżeli zajdzie potrzeba – można przeprowadzić niewielki rebranding. Odwiedzający powinni od razu wiedzieć, do jakiej marki należy strona.
Z czego składa się logo?
Na początek chcielibyśmy wspomnieć o logotypie, czyli najistotniejszym – obok nazwy e-sklepu i nazwy firmy – elemencie komunikacji wizualnej firmy. Od logo wszystko się zaczyna – wpływa ono na wizerunek i sposób odbioru brandu przez konsumentów. Jest to konkretna forma graficzna, która służy identyfikacji brandu. Przy tworzeniu logo warto dobrze przemyśleć rodzaj fontu, wielkość liter, kolorystykę, rozmiar oraz symbole czy znaki. Nie możesz użyć dowolnej czcionki, ponieważ większość z nich objęta jest prawami autorskimi. Zamiast tego wykup licencję komercyjną na jeden z płatnych fontów, które są lepiej zaprojektowane od darmowych, a przy tym posiadają więcej znaków (w tym polskie), dzięki czemu wyróżniają logo na tle innych. Jeżeli nie masz takiej możliwości, skorzystaj z oferty darmowych fontów. Logo często towarzyszy konkretny slogan, dzięki któremu zwiększona zostaje rozpoznawalność marki. Na tym elemencie lepiej nie oszczędzać, ponieważ bardzo trudno je zmienić – koszty druku wszystkich materiałów są ogromne, a tworzenie nowej identyfikacji wizualnej – niezwykle trudne. Dlatego właśnie wiele firm przez całe lata pozostaje przy tym samym logo, zdając sobie sprawę z przywiązania do niego klientów.
Jak zaprojektować swoje logo?
Na pewno zdążyłeś zauważyć, że od paru lat panuje wszechobecna moda na minimalizm – prostota sprawdza się także w odniesieniu do logotypów. Pstrokate barwy, niepotrzebne ozdobniki i inne dodatkowe komponenty mogą rozpraszać i być nieprzyjemne dla oka, a przy tym istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaną uznane za kiczowate. Nierzadko mniej znaczy lepiej, dlatego wiele brandów słynie ze skromnych symboli. Duże znaczenie ma również format logo, które jest później wykorzystywane w banerach reklamowych, social mediach oraz w druku – jego rozmiar i wygląd powinny więc wyróżniać się uniwersalnością, by nie straciło na jakości w żadnych okolicznościach.
Zobacz koniecznie: Jak zwiększyć sprzedaż w butiku internetowym?
Dodatkowe porady na temat logotypu
Zadbaj też o to, by Twoje logo zostało zapisane jako grafika wektorowa (formaty EPS, PDF, SVG, CDR) – niezależnie od tego, czy tworzysz je sam, czy zlecasz jego zaprojektowanie specjaliście. Chodzi o to, że ten typ grafiki zachowuje wysoką jakość bez względu na to, czy ulegnie powiększeniu, gdyż jakość pozostaje bez związku z rozdzielczością. Wracając do wcześniej wspomnianych fontów: warto uświadomić sobie, że mózg przypisuje kształtom liter cechy charakteru, a niektóre kształty są przyjemniejsze dla oka niż inne. Czcionki najczęściej dzielimy na szeryfowe i bezszeryfowe. Te pierwsze składają się z różnych poprzecznych lub ukośnych linii (szeryfów) i są uznawane za bardziej tradycyjne i eleganckie, natomiast drugie mają proste końcówki i uznaje się je za bardziej nowoczesne. Font logo należy dopasować do wizerunku marki oraz typu sprzedawanych produktów. Firmy oferujące np. sprzęt sportowy mogą posiadać ostre linie fontów, z kolei te, które specjalizują się w artykułach dziecięcych – łagodne linie. Owalne, zaokrąglone czcionki kojarzą się z wygodą, z kolei bardziej spiczaste – z trwałością.
Fonty w sklepie internetowym
Fonty na stronie internetowej wpływają na jej czytelność i sposób postrzegania przez odbiorców. Komunikaty napisane przy użyciu odpowiedniej czcionki są bardziej przyjazne dla użytkowników, a przez to chętniej czytane. Mogą więc wpływać na wyższą konwersję. Jeszcze przed wybraniem głównego fontu zastanów się nad kilkoma kwestiami. Po pierwsze, zdefiniuj cele tekstów w sklepie internetowym. Najczęściej pełnią one funkcję informacyjną i perswazyjną, więc liczy się głównie to, by były przejrzyste, wyraźnie widoczne i niemęczące dla oczu. Dlatego właśnie zbyt dekoracyjne fonty nie mają sensu. Tego typu czcionki lepiej sprawdzają się w przypadku krótkich haseł. Fonty można również podzielić na skryptowe i ozdobne. Fonty skryptowe przypominają pismo odręczne, przez co odznaczają się dużą wyrazistością. Budzą w odbiorcach konkretne emocje, najczęściej silne, a przy tym nie sposób przejść obok nich obojętnie. Niektóre bazują na poczuciu humoru czytelników. Z kolei fonty ozdobne (ekspozycyjne) charakteryzują się wyszukanymi kształtami i bogatymi ornamentami. Nierzadko nawiązują do określonych czasów (patrz: czcionki gotyckie), zjawisk kulturowych (np. graffiti) czy miejsc. Z tego typu fontami trzeba szczególnie uważać: jeżeli ich nagromadzenie będzie za duże, mogą wydać się tandetne.
Przeczytaj również: Grafika w social mediach. Jakie obrazy się dobrze klikają?
Rodzaje fontów
Po drugie, upewnij się, że wybrany font posiada wszystkie znaki (niektóre w ogóle nie mają polskich znaków diakrytycznych). Po trzecie, zweryfikuj licencję danego fontu, ponieważ nie każdy można umieścić na stronie internetowej. Po czwarte, nie wykorzystuj zbyt wielu fontów na swojej stronie internetowej: ogranicz się do dwóch, trzech. Większość witryn posiada trzy rodzaje fontów: podstawowe, dodatkowe oraz akcentujące. Te podstawowe – wbrew pozorom – nie są najczęściej używane, jednak określa się je w ten sposób, ponieważ to właśnie z nimi klienci będą utożsamiać Twoją markę. Stosuje się je w nagłówkach, tytułach, sloganach reklamowych. Powinny pasować do logo. Fonty dodatkowe z kolei widoczne są w tekście głównym, dlatego muszą być czytelne i przyjemne dla oka. Natomiast fonty akcentujące wykorzystuje się do generowania kliknięć (np. w przyciskach CTA).
Sprzedawanie kolorami. Znaczenie poszczególnych barw
Kolejnym kluczowym elementem identyfikacji wizualnej marki są kolory. Dobierając barwy firmowe, warto kierować się psychologią kolorów, według której mają one ogromny wpływ na psychikę. Mogą wywoływać całe spektrum emocji: od radości, poprzez smutek, do niepokoju czy nawet lęku. Nie bez powodu czerwony jest kojarzony z niebezpieczeństwem, a zielony zmniejsza stres. Projektując wygląd swojej strony internetowej, zdecydowanie nie powinno się bagatelizować znaczenia kolorów. Jak sprawić, by pozytywnie oddziaływały na sprzedaż? Zacznij od dopasowania ich do charakteru swojego brandu. Chcielibyśmy pokrótce przedstawić Ci, czym odznaczają się poszczególne barwy. Zielony od zawsze utożsamiany był z naturą i przyrodą, a co za tym idzie – z ekologią. Ten kolor działa uspokajająco i kojąco, niweluje stres. Kojarzy się także z nadzieją i szczęściem. Niebieski wiąże się ze stabilnością, poczuciem bezpieczeństwa, zaufaniem, profesjonalizmem. Czerwony to jeden z najbardziej wyrazistych kolorów, dlatego budzi duże emocje. Symbolizuje miłość, energię, pasję, waleczność. Warto wykorzystać tę barwę przy formułowaniu komunikatów, które mają od razu rzucać się w oczy (np. w przypadku rabatów, promocji, wyprzedaży). Żółty z kolei przywodzi na myśl lato, a więc słońce, ciepło, optymizm. Ten kolor sprawia, że mamy ochotę korzystać z życia, ruszyć w podróż, być bardziej kreatywnym. Czarny natomiast kojarzy się z luksusem, wyrafinowaniem, elegancją, prestiżem, jak również z solidnością i niezawodnością, a biel – z czystością, klarownością, czytelnością czy pierwiastkiem duchowym.
Podsumowanie najważniejszych kwestii
Wiele można pisać o identyfikacji wizualnej sklepu internetowego, przede wszystkim dlatego, że większość konsumentów kieruje się zmysłem wzroku, podejmując decyzję o skorzystaniu z oferty danej firmy. Tak naprawdę to właśnie wygląd witryny w dużej mierze przesądza o tym, czy dany klient rzeczywiście postanowi zrobić zakupy. Wnioski te mogą wydawać się oczywiste, jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, jak wiele da się zdziałać w tej kwestii – w końcu diabeł tkwi w szczegółach. Dlatego tak ważne jest, by dokładnie przemyśleć, co chce się przekazać swoim odbiorcom. Warto również spojrzeć na identyfikację wizualną nieco szerzej niż tylko w kontekście prowadzenia sklepu internetowego. Każdy brand może przecież rozwinąć się w sieć sklepów stacjonarnych albo zdecydować się na przygotowanie serii własnych produktów czy materiałów. Przydatna okaże się pomoc ekspertów – znajdziesz ich w agencji Medializer. Nie pozostawiaj niczego przypadkowi, zaufaj profesjonalistom, którzy mają bogate doświadczenie, i… sprzedawaj!