Grafika w social mediach. Jakie obrazy się dobrze klikają?
To, czego chcemy od naszych odbiorców w social mediach, to ZAANGAŻOWANIE. To ono jest kluczem do stworzenia aktywnej społeczności wokół marki. Chcemy, by nasze posty dobrze się klikały, były udostępniane, szerzyły świadomość istnienia brandu i w ostateczności prowadziły do zwiększenia liczby pozyskiwanych leadów. Skądinąd wiemy, że to, co najlepiej przyciąga uwagę, to treści wizualne – grafiki, animacje oraz wideo. Jakie obrazy wybierać, by generowały jak największe zaangażowanie użytkowników?
Podstawy, czyli jakość i format
Niezależnie od treści grafik, należy zadbać o ich właściwą optymalizację. Żadna z nich nie wygeneruje maksymalnego zaangażowania, jeżeli będzie rozpikselowana albo ucięta przez nieodpowiedni do danego medium format.
Optymalizacja jakości grafiki
Jeżeli plik ma zbyt dużą wagę, wrzucenie go na social media spowoduje drastyczne pogorszenie jego jakości. Dlatego każdy obraz wymaga optymalizacji. Trzeba dokonać odpowiedniej kompresji, tak by zachować możliwie najlepszą jakość przy jak najmniejszym pliku. Posty na Facebooku najlepiej ograniczyć do ok. 300 kB, a w przypadku cover photo zaleca się zejście do 100 kB. Dobrym pomysłem jest zapisanie obrazu w formacie PNG, co ograniczy jego kompresję. Dla Instagrama z kolei najbardziej liczą się wymiary i proporcje grafik. Jeśli obraz będzie miał zbyt dużą rozdzielczość, jego rozmiar, a przez to jakość, zostaną zredukowane. To samo zresztą stanie się na Facebooku. Takie edytory graficzne jak Photoshop pozwalają na optymalizację jakości obrazu. Można też skorzystać z rozwiązań dostępnych w Internecie, takich jak TinyPNG.
Optymalne formaty grafik
By jak najlepiej wykorzystać potencjał obrazów publikowanych w mediach społecznościowych, warto trzymać się optymalnych formatów grafik. Poniżej znajdziesz listę formatów dla poszczególnych mediów. W przypadku cover photo Facebooka warto zwrócić uwagę na to, że wyświetla się ono w różnych formatach w zależności od urządzenia, dlatego najlepiej wszystkie istotne elementy grafiki umieszczać w taki sposób, by nie zostały ucięte. Nie publikuj zbyt małych grafik, żeby nie zostały rozciągnięte.
Wymiary grafik Facebook
- Zdjęcie profilowe: 900 x 900 px
- Cover photo
- na komputerze: 820 x 312 px
- na urządzeniach mobilnych: 820 x 461 px
- Okładka wydarzenia: 1200 x 628 px
- Posty
- kwadratowy: 1200 x 1200 px
- pionowy: 640 x 960 px
- poziomy: 1200 x 800 px
- karuzela: 1080 x 1080 px
- Relacje: 1080 x 1920 px
Wymiary grafik Instagram
- Profilowe: 800 x 800 px
- Kwadrat, karuzela: 1080 x 1080 px
- Portret: 1080 x 1350 px
- Post poziomy (landscape): 1080 x 608 px
- Posty video – proporcje:
- kwadratowe, karuzele: 1:1
- portretowe: 4:5
- poziome: 16:9
- Stories, Reels, IGTV: 1080 x 1920 px (proporcje 9:16)
Wymiary grafik Pinterest
- Standardowy pin: 1000 x 1500 px (2:3)
- Kwadratowy pin: 1080 x 1080 px (1:1)
- Podłużny pin: 1000 x 2100 px (1:2.1)
- Board cover: 1000 x 1000 px (1:1)
- Profilowe: 165 x 165 px
Sprawdź koniecznie: Portal Ecomersy.pl w nowej odsłonie graficznej
Spójny design kluczem do rozpoznawalności
Jeśli chcesz, by Twoje grafiki były rozpoznawalne już na pierwszy rzut oka, zadbaj o ich spójność. Niech będą utrzymane w podobnym stylu lub niosą zbliżoną treść (a najlepiej i jedno, i drugie). Zastanów się nad tym, jaka jest misja Twojej marki i co lubią Twoi odbiorcy – obrazy publikowane przez Ciebie w social mediach muszą być z tym związane. Przykład? Jeśli Twój brand to ekologiczne kosmetyki, możesz publikować grafiki związane z naturalną pielęgnacją, ekologicznymi wskazówkami i informacjami, przebywaniem w naturze itp. Grunt, by były one spójne z tym, jakie wartości towarzyszą Twojej marce.
Druga sprawa to identyfikacja wizualna brandu. Wybór kilku konkretnych kolorów, stałych elementów pojawiających się na grafikach, takich jak ikony, kształty itp., spójna typografia – warto zadbać o to wszystko. Mówi się, że odbiorca potrzebuje od 5 do 7 zetknięć z marką, by ją zapamiętać, dlatego lepiej, by towarzyszyły mu przy tym stałe elementy graficzne, które zapiszą się w jego pamięci jako charakterystyczne dla danego brandu. Z tego powodu elementy te muszą być odpowiednio dopasowane do charakteru marki. Warto zajrzeć np. do naszego artykułu o kolorach w e-commerce, by wybrać dla niej odpowiednie barwy. Świetnym pomysłem jest opracowanie stałych layoutów dla grafik – nie tylko będzie to dużym ułatwieniem podczas pracy nad social mediami marki, ale też idealnie wpisze się w ideę spójnej identyfikacji wizualnej. Warto pamiętać o tym, że odbiorców przyciąga to, co znajome i rozpoznawalne.
Jakie zdjęcia i grafiki wybierać?
Jakie emocje chcesz wzbudzać w odbiorcach? Grafiki o żywych kolorach lepiej się klikają niż takie, które są szare i ponure. Zadbaj o to, by nie były po prostu nudne – o wiele chętniej udostępniane i klikane są dynamiczne, dowcipne obrazy. Obrazy w social mediach mają uderzać w doświadczenia, wspomnienia, nastrój klientów. Mają ich przyciągać, dobrze się kojarzyć, zachęcać do polubień, udostępniania, dokonania zakupów. Zatroszcz się o dobrą kompozycję grafik (np. zgodnie z zasadą trójpodziału). Zdjęcia muszą być prawidłowo doświetlone. Powinny nieść ze sobą czytelny, jasny przekaz – sama fotografia to zazwyczaj za mało. Trzeba na grafice zamieścić dodatkowe elementy, które przyciągną odbiorcę, takie jak CTA czy slogan reklamowy, a także oczywiście elementy identyfikacji wizualnej, by Twoje obrazy były rozpoznawalne jako należące do Twojego brandu.
Elementy tekstowe grafik do social mediów
Może i stwierdzenie, że obraz znaczy więcej niż tysiąc słów, jest banalne i oklepane, jednakże niesie ze sobą kluczową kwestię. W dobie, gdy czytamy coraz mniej, to obraz powinien mówić za siebie. Grafiki muszą być więc czytelne, a elementy tekstowe nie mogą zajmować zbyt dużego obszaru (najlepiej maksymalnie 20% grafiki – Facebook obcina zasięgi, jeśli tekstu jest więcej). Pamiętaj, że Twoje grafiki będę wyświetlane przede wszystkim na małych ekranach urządzeń mobilnych, dlatego typografia musi być naprawdę czytelna. Wykorzystuj ikonki, kształty, kontrastowe kolory – zbyt podobne barwy będą się zlewać. Podkreślaj kontrastem najważniejsze informacje. Warto używać par fontów – czytelnego do głównej treści oraz bardziej ozdobnego do pojedynczych haseł czy akcentów. Unikaj dużych połaci mocno dekoracyjnego tekstu, gdyż będzie on zupełnie nieczytelny. Dobierając fonty, pamiętaj o tym, że wzbudzają one pewne uczucia i skojarzenia w odbiorcach. Ostre kroje liter są odbierane inaczej niż miękkie, okrągłe napisy.
Może Cię zainteresować: Jak zadbać o obsługę klienta w e-sklepie? 5 kanałów komunikacji, o których musisz pamiętać
Różnorodne treści graficzne – jakie się klikają?
Jakie rodzaje grafik klikają się najlepiej? Wbrew pozorom zdjęcia wypadają najsłabiej. Duże zasięgi zdobywają grafiki zawierające cytaty, atrakcyjne wizualnie infografiki czy memy. Spore zaangażowanie generują grafiki z pytaniami do odbiorców, z głosowaniem (typu „to czy to?”) czy konkursem/rozdaniem. Klikają się grafiki z odliczaniem do jakiegoś konkretnego wydarzenia (np. do premiery produktu czy też nowej kolekcji), a także przypomnienia o różnych akcjach (np. limitowanych promocjach). Publikowane przez Ciebie grafiki powinny nieść ze sobą realną wartość dla odbiorców, by zachęcić ich do lajkowania i udostępniania. Warto pamiętać, że statyczne obrazy mniej przyciągają uwagę niż gify czy video, dlatego warto regularnie publikować treści wizualne także i w takiej formie. Animowane grafiki albo krótkie filmiki z pewnością mają duży potencjał do niesienia się w social mediach.
Koniecznie zwróć uwagę na karuzele. Tego typu posty można wykorzystywać na rozmaite sposoby – osiągają one naprawdę świetne wyniki. Mogą to być wskazówki, ciekawostki, instrukcje wykonania i tym podobne treści przedstawione w formie graficznej. Socialinsider.io w analizie wskazuje, że karuzele generują większe zaangażowanie niż pojedyncze grafiki, a ostatni slajd postu karuzelowego na Instagramie tworzy największy ruch. Warto wyciągnąć z karuzel jak największy potencjał, ustawiając je na maksymalną liczbę slajdów (10).
Kilka uwag na koniec
Bardzo ważną kwestią dotyczącą grafik w mediach społecznościowych jest prawo autorskie. Niezależnie od tego, jakie grafiki publikujesz w social mediach, musisz dbać o to, by go nie naruszać. To ważne zwłaszcza w kontekście prowadzenia kont firmowych, gdzie oskarżenie o plagiat może spowodować duże straty wizerunkowe. Warto też pamiętać o nieustannej weryfikacji skuteczności swoich działań. Wgląd w statystyki postów oraz reklam pozwoli Ci ocenić, czy Twoje grafiki odpowiadają odbiorcom i czy rzeczywiście generują ruch wokół marki. Najlepiej będzie zatrudnić profesjonalistę, który zajmie się Twoimi social mediami i grafikami. Napisz do nas – w Medializer znamy się na tym!