Jak rozwijać sklep internetowy?
Otwarcie sklepu internetowego to dopiero początek przygody. Żaden biznes e-commerce nie przetrwa, jeśli ograniczymy się do wdrożenia projektu i pozostawimy go samego sobie. Jego rozwój to ciągłe udoskonalanie, testowanie nowych rozwiązań, aktualizacje, ewaluacja, poprawki, zmiany. Tylko nieustanna praca nad e-sklepem na wielu poziomach pozwoli mu rozwijać się, pozyskiwać nowe leady i zwiększać konwersję, a co za tym idzie – Twoje zyski.
Już na samym początku, podczas pracy koncepcyjnej nad sklepem internetowym, warto zastanowić się nad strategią jego działania. Sam wybór branży to dopiero zalążek całego przedsięwzięcia. Do przemyślenia są liczne kwestie – od strategii cenowej, przez grupę docelową klientów, aż po platformę e-commerce, kanały sprzedaży i możliwe kierunki dalszego rozwoju. E-sklep wymaga nieustannego czuwania nad wieloma czynnikami. By rozwijać go i zwiększać przychody, trzeba regularnie dokonywać ewaluacji i wdrażać kolejne zmiany.
Jak wyznaczać kolejne działania?
Stosunkowo łatwo jest monitorować poszczególne elementy biznesu e-commerce. Statystyki Google Analytics, a także kampanii Google Ads i Facebook Ads są bogatym źródłem danych na temat zachowań klientów, ruchu na stronie, wyświetleń poszczególnych podstron i wartości kluczowych wskaźników efektywności (KPI), takich jak liczba pozyskanych leadów czy wskaźnik konwersji, i wielu innych informacji. Dane te powiedzą Ci, jak radzi sobie Twój sklep i w którym miejscu należy podjąć działania, by zwiększyć ruch na stronie oraz sprzedaż. Warto również regularnie przeprowadzać ankiety wśród klientów. Feedback jest wyjątkowo cennym źródłem informacji, które pomogą Ci określić kolejne działania. Możesz zamieścić ankietę na stronie, zachęcać do zostawiania ocen w social mediach lub na portalach typu Ceneo czy Opineo, a także wysyłać maile badające satysfakcję klienta z zakupów.
Przeczytaj również: Jak osiągnąć efekty w e-commerce? Poznaj sprawdzone sposoby!
Obserwuj konkurencję i wyznacz USP
Nie możesz zostać w tyle, bo klienci uciekną do konkurencji. Warto cyklicznie analizować odnoszącą sukcesy konkurencję i na tej podstawie wyciągać wnioski. Zwracaj uwagę na design, ofertę, sposób komunikacji z klientami, a także USP (ang. Unique Selling Proposition), czyli unikalną propozycję sprzedaży. Czym jest USP? To niepowtarzalna wartość, która ma Cię wyróżnić spośród konkurencji. Zastanów się, czym chcesz przyciągnąć klienta. Najniższa cena na rynku? Darmowa wysyłka? Dostawa w ciągu 24 godzin od zamówienia? Wydłużony czas na zwrot? Pamiętaj, że USP musi być dla klientów doskonale widoczne – najlepiej w górnej belce strony; może być też gdzieś indziej, koniecznie jednak musi być widzialne dla klienta po pierwszym wejściu na stronę główną oraz podstrony. Możesz je także umieścić w kartach produktów. Klient nie może mieć wątpliwości, że to właśnie u Ciebie warto dokonać zakupu.
Rozwijaj swój sklep poprzez… odchudzanie
Regularne sprawdzanie czy sklep działa prawidłowo, stabilnie i szybko, jest niezwykle ważne. Badania Google z 2017 roku wykazały, że każde 0,5 sekundy ładowania strony to 20% mniejszy ruch w witrynie! Wystarczy 1 dodatkowa sekunda ładowania, by współczynnik odrzuceń wzrósł o 7%. Optymalny czas ładowania strony to zaledwie… 2-3 sekundy. Dlatego jeśli chcesz, by Twój sklep rósł, jest to czynnik, którego nie wolno Ci zlekceważyć. Jak skrócić czas potrzebny na załadowanie się witryny? Wpływ na niego ma wiele czynników:
- hosting – tylko dobrej jakości serwery zapewnią dobry czas ładowania;
- zoptymalizowany kod źródłowy witryny – jeśli będzie chaotyczny, zbyt długi, pełen niepotrzebnych elementów, czas ładowania również się wydłuży;
- grafiki, zdjęcia, pliki wideo – należy pilnować jak najmniejszych rozmiarów plików;
- skrypty, wtyczki – każdy taki element spowalnia witrynę.
Oprogramowanie sklepu internetowego
Bardzo istotną kwestią jest dbałość o oprogramowanie e-sklepu. Warto pamiętać, że z czasem software staje się coraz bardziej przestarzały i narażony na ataki z zewnątrz. Stare oprogramowanie często też działa wolniej i bardziej topornie. Od sklepów, po których widać, od dawna nie były odświeżane, klienci uciekają, gdyż nie wzbudzają one zaufania. Aktualizacja platformy sprzedażowej może nastręczać sporo trudności i wymagać dużej wiedzy programistycznej, chyba że Twoim sklepem opiekują się profesjonaliści – wtedy to oni dbają o to, by sklep był nowoczesny oraz bezpieczny dla klientów i ich danych. Trzeba też zatroszczyć się o kopie zapasowe, by w razie awarii czy niepowodzenia podczas wprowadzania nowych funkcjonalności szybko postawić sklep z powrotem.
Kup eBooka: Nowy ebook od Medializer – Kalendarz działań marketingowych na rok 2022 dla branży fashion
UX, czyli sklep intuicyjny dla klienta
Klienci często opuszczają sklep internetowy z powodu zbyt skomplikowanego lub nieintuicyjnego sposobu poruszania się po witrynie. Jeśli masz duży współczynnik odrzuceń, urosnąć pomoże Ci zweryfikowanie, czy nawigacja i struktura kategorii w Twoim e-sklepie są czytelne i czy łatwo się po nich poruszać. Są to elementy UX (ang. User Experience). UX służy do tego, by usprawniać doświadczenie użytkownika podczas korzystania z witryny. Poprawia komunikację na linii klient–strona. Kluczowe jest zadbanie o to, by strona była użyteczna, wygodna oraz atrakcyjna i pozostawiała w użytkowniku pozytywne wrażenie. UX to ciągły proces ulepszania doświadczeń klienta. Należy regularnie weryfikować skuteczność działań UX, badając ruch i zachowania użytkowników na stronie: sprawdzaj, czego szukają, jakie są ich potrzeby, kim są. Zastanów się też przy tym, czy pokrywa się to z celem Twojej witryny.
Atrakcyjny design sklepu
Zbyt mało klientów dokonuje transakcji? Być może wygląd Twojego sklepu jest dla nich przestarzały? Jeśli Twój e-biznes ma rosnąć i dynamicznie się rozwijać, witryna nie może pozostać w tyle. Sprawdź, czym charakteryzuje się design konkurencyjnych sklepów internetowych, jakie rozwiązania są na czasie. Pamiętaj, że wygląd witryny nierozerwalnie wiąże się ze wspominanym wcześniej UX. W parze z atrakcyjnością wizualną sklepu musi iść czytelność oraz użyteczność. Możliwe więc, że rozwój Twojego sklepu może wymagać przeprojektowania całej witryny. Musisz też koniecznie zadbać o jej responsywność, czyli poprawne wyświetlanie się na wszystkich urządzeniach o różnych rozdzielczościach. Szczególnie ważna jest mobilna wersja strony – transakcje zawierane za pośrednictwem smartfona zdobywają coraz większą popularność. Kolejną kwestią są zdjęcia produktów – muszą być wyraźne, nowoczesne i dobrej jakości. Jeśli więc zaczynałeś od samodzielnego fotografowania towaru, może nadszedł czas na zorganizowanie profesjonalnej sesji produktowej?
Odnajdź się wśród trendów
Każdą branżą rządzą trendy – nie omija to także e-commerce. Jeśli chcesz, by Twój e-sklep rozkwitał, warto być z nimi na bieżąco. Przykład? W 2021 roku bardzo silnymi trendami były m.in. ekologia i odpowiedzialność. Stosowanie opakowań w 100% nadających się do recyklingu, produkty pochodzące z legalnych, odpowiedzialnych źródeł i tym podobne czynniki w dużej mierze decydowały o wyborach zakupowych klientów. Warto wziąć to pod uwagę przy planowaniu kolejnych kroków rozwoju sklepu. Trendy mogą wydawać się przemijającą modą, lecz dla wielu odbiorców są wyznacznikiem zaangażowania marki w sprawy społeczne i kwestie ważne w skali globalnej, co nie pozostaje bez wpływu na wybór sklepu.
Udoskonalanie ścieżek klienta
Rozwój sklepu nieodłącznie wiąże się z weryfikowaniem i udoskonalaniem ścieżki klienta (ang. Customer Journey). Czym jest ścieżka klienta? To prześledzenie procesu, który prowadzi klienta do zakupu (lub innego założonego celu). Ścieżką są wszystkie punkty, w których klient styka się z marką. Prace nad ścieżką klienta pozwalają zwiększać przychody i optymalizować koszty, a także zwiększają satysfakcję klienta, sprawiając, że chętniej wróci do nas na kolejne zakupy. Warto regularnie przyglądać się temu procesowi i ulepszać go, np. poprzez skracanie ścieżki klienta. Można to zrobić m.in. przyspieszając proces zakupu (np. przez kupowanie jednym kliknięciem lub integrację sklepu z Facebookiem czy Instagramem i umożliwienie zakupu bezpośrednio z profilu marki).
Zwiększanie koszyka zakupowego
Chcesz zwiększyć średnią wartość koszyka zakupowego? Postaw na cross-selling i up-selling. Są to metody sprzedaży, które zachęcają klientów do zrobienia zakupów za wyższą kwotę niż pierwotnie planowana. Cross-selling to proponowanie klientowi towarów będących uzupełnieniem tego, co właśnie wybrał (np. myszki komputerowej do laptopa czy zaoferowanie dodatkowej gwarancji na AGD) lub oferowanie od razu zestawu produktów, których trudno używać osobno. Up-selling z kolei ma na celu nakłonienie klienta do wyboru droższego produktu. Gdy wiesz, że klient zainteresowany jest konkretnym produktem, możesz zaprezentować mu korzyści z wyboru bardziej zaawansowanego lepiej wyposażonego produktu za odpowiednio wyższą cenę. Zaimplementowanie funkcjonalności służących do cross-sellingu i up-sellingu w Twoim e-sklepie to świetny pomysł na rozwinięcie biznesu.
Prowadzisz sklep internetowy? Musisz to przeczytać: Jak wykorzystać content do promocji sklepu internetowego?
Zadbaj o SEO i pozycjonowanie
Kolejną kwestią, o którą warto dbać na bieżąco, by Twój sklep rósł, jest optymalizacja pod kątem SEO. Powinna dotyczyć opisów produktów, kategorii, meta description – wszędzie tam powinny pojawiać się frazy kluczowe, najlepiej tzw. long-tail keywords, czyli frazy składające się z 3-4 słów. Są mniej popularne, ale o wiele bardziej precyzyjne. Dzięki temu rośnie szansa, że klient znajdzie u Ciebie dokładnie to, czego potrzebuje. Regularne aktualizowanie treści podniesie pozycję Twojego sklepu w Google, a dzięki zwiększeniu organicznego ruchu w sklepie będziesz ponosić mniejsze wydatki na marketing.
Rozwijaj sklep z pomocą content marketingu
Content marketing, czyli marketing treści, to potężne narzędzie. Umiejętne wykorzystywanie go pomoże Ci w dłuższej perspektywie pozyskać wielu nowych klientów, a także budować pozytywny wizerunek swojej marki. W odróżnieniu od kampanii reklamowych, content marketing generuje wzrosty powoli. Jest jednak bardzo skuteczny. Są to przede wszystkim teksty (odpowiednio przygotowane pod SEO), a także grafiki, infografiki oraz wideo o wartości merytorycznej. Content marketing to treści, które powinny stanowić odpowiedź na potrzeby odbiorców. Potencjalny klient, szukając w Internecie rozwiązania swojego problemu, powinien trafić na Twój tekst i znaleźć w nim to, czego szuka. Skuteczny content powinien wpisywać się w sformułowaną przez Google zasadę E.A.T. (ang. expertise, authoritativeness, trustworthiness). Treści zgodne z tą regułą powinny więc kreować wizerunek Twojej marki jako eksperta oraz autorytetu w Twojej dziedzinie. Powinny być również godne zaufania. Warto też pamiętać o tym, że nie wystarczy napisać kilkunastu tekstów i zamieścić ich na firmowym blogu. Treści content-marketingowe muszą być publikowane regularnie, należy też troszczyć się o ich aktualność. Interesujące, unikalne teksty są dobrze postrzegane przez wyszukiwarki i zwiększają Twoją widoczność w Google, nie wspominając już o realnej wartości dla odbiorców, którzy chętniej staną się dzięki nim Twoimi klientami.
Nowoczesny sklep, nowoczesne funkcjonalności
W miarę wzrostu, rozszerzania oferty i zwiększania się liczby transakcji Twój sklep będzie potrzebował kolejnych usprawnień, które ułatwią jego prowadzenie. Rozwijaj go, wdrażając nowe funkcjonalności. System ocen i komentarzy klientów, marketing automation, moduł dodawania produktów do listy życzeń lub schowka, dostęp do historii zakupów, logowanie za pomocą Facebooka lub konta Google, możliwość śledzenia przesyłek, porównywarka produktów, integracja z porównywarkami cen – to tylko niektóre rzeczy warte wdrożenia w nowoczesnym e-sklepie. Warto również rozwijać swój e-biznes w kierunku omnichannel, czyli umożliwić klientom robienie zakupów za pośrednictwem wielu kanałów sprzedaży jednocześnie.
Rozwijaj kanały w mediach społecznościowych
Kolejnym sposobem na rozwój e-sklepu jest wsparcie sprzedaży przez social media. To świetna droga, by budować zaangażowanie klientów. Nie tylko stanowi dla nich mocny punkt styku z Twoją marką. Profil marki na Facebooku czy Instagramie to często pierwsze miejsce, do którego zajrzy klient szukający kontaktu lub opinii. Media społecznościowe pozwalają na aktywną komunikację z klientami. Ci zaś często biorą udział w promowaniu Twojej marki, udostępniając Twoje posty, komentując, oznaczając znajomych itp. Dbaj o to, by Twoja marka komunikowała się w spójny sposób, dopasowany do jej wartości i celów.
Tego nie możesz przegapić: Jak przenieść sprzedaż stacjonarną do Internetu? Dowiedz się, jak zrobić to skutecznie!
Zdobywaj zaufanie klientów
By sklep rozkwitał, musisz dbać o zaufanie ze strony klientów. Dlatego doskonałym pomysłem jest wdrożenie systemu ocen i recenzji produktów. Warto zachęcać klientów do zostawiania feedbacku, np. poprzez zaoferowanie rabatu na kolejne zakupy. Drugą kwestią jest budowanie zaufania do marki. Oprócz wspomnianych wcześniej wartościowych treści content-marketingowych postaw na recenzje w zewnętrznych serwisach, takich jak Trustpilot, Ceneo czy Opineo. Dbaj o komunikację z klientami zostawiającymi oceny – zwiększy to Twoją wiarygodność.
Optymalizuj kampanie reklamowe
Rozwijanie sklepu internetowego to także ciągłe udoskonalanie kampanii reklamowych. Warto analizować wyniki każdej akcji sprzedażowej i na ich podstawie optymalizować kolejne kampanie. Dzięki nim możesz lepiej precyzować grupy docelowe i dopasowywać komunikaty reklamowe do odbiorców, co jest kluczem do efektywnego retargetingu oraz remarketingu. Kolejną kwestią jest prowadzenie kampanii w taki sposób, by Twoja marka się wyróżniała, zapadała klientom w pamięć i budziła pozytywne skojarzenia.
Zadbaj o asortyment i łańcuch dostaw
Twój sklep nie zdobędzie popularności, jeżeli nie będą się w nim pojawiać żadne nowości. W miarę rozwoju marki możesz rozważyć wprowadzenie nowych kategorii produktów do sprzedaży. Przykład? Jeśli prowadzisz butik z odzieżą damską, włącz do oferty akcesoria, takie jak biżuteria czy torebki. Jeśli sprzedajesz książki, rozszerz działalność o artykuły biurowe albo planszówki. Innym pomysłem na rozwój jest wejście na nowy rynek. Koniecznie też co jakiś czas weryfikuj, czy asortyment w Twoim sklepie cieszy się realnym zainteresowaniem klientów. Jeśli coś wyraźnie się nie sprzedaje, może trzeba zmienić sposób ekspozycji danego produktu albo zupełnie usunąć go z oferty? Wzrost liczby zamówień to większe obciążenie dla Ciebie. Kompletacja, pakowanie oraz wysyłka to czynności, które z czasem wymagają coraz więcej zaangażowania. W miarę rozwoju sklepu z pewnością dojdziesz do momentu, w którym będzie trzeba zainwestować w większą liczbę pracowników, automatyzację i inne usprawnienia. Warto też udoskonalić łańcuch dostaw, by zapewnić klientom szybki czas doręczenia zakupów.
Na zakończenie
Każda zmiana w e-sklepie wpływa na jego funkcjonowanie. Dlatego cyklicznie trzeba badać, czy są one korzystne dla Twojego biznesu. Weryfikuj, co się sprawdza, a co daje negatywne efekty. Zbieraj feedback, badaj opinie. Sprawdzaj KPI przeprowadzanych kampanii. Profesjonalnie prowadzony sklep internetowy będzie cieszył się coraz większym zaufaniem klientów, dzięki czemu będzie generować coraz wyższe zyski. Jednakże rozwijanie sklepu internetowego to nieustanna praca, wymagająca ogromu czasu i wiedzy. Dlatego warto zostawić wdrażanie zmian oraz weryfikowanie ich skuteczności ekspertom, którzy zrobią to za Ciebie. Zaufaj specjalistom – skontaktuj się z nami i daj nam znać, co możemy dla Ciebie zrobić!