Jak osiągnąć efekty w e-commerce? Poznaj sprawdzone sposoby!

Zwykła reklama to za mało, by osiągać satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe w branży e-commerce. Nowoczesny marketing nie tylko prezentuje produkty i usługi, lecz także skupia się na relacjach między marką i klientem. W tym celu wykorzystuje się content marketing. Jak zaplanować strategię content marketingu, by przynosiła wymierne efekty? Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jakie praktyki warto stosować, żeby za pomocą content marketingu osiągać zamierzone cele w e-commerce.

Każdy specjalista od content marketingu wie, że nie wystarczy po prostu tworzyć treści reklamowych. Żeby były skuteczne, muszą spełniać określone warunki. Warto przy tym pamiętać, że skuteczność content marketingu to nie tylko sprzedaż – to również tworzenie więzi klientów z marką, oferowanie odbiorcom pewnej realnej wartości, wzmacnianie wizerunku marki. Content marketing w skutecznym wydaniu sprawia, że to klient dąży do kontaktu z marką. W treściach content marketingowych ma znajdować potencjalne rozwiązania swoich problemów i odpowiadać na ich potrzeby. Odbiorca, zachęcony przez to, co otrzymuje, zwróci się w stronę marki, zainteresuje produktami i najpewniej dokona zakupu. Strategia ta, ściśle wiążąca się z marketingiem treści, nazywana jest inbound marketingiem (inaczej marketingiem przychodzącym).

Strategia – klucz do content marketingu

Dobry content marketing to treści tworzone na podstawie zaplanowanej strategii. Nie sposób zbudować skutecznej kampanii bez planu – nawet jeżeli mówimy o działaniach długofalowych, jakimi przecież jest marketing treści. Dlatego punktem odniesienia zawsze powinna być strategia, dzięki której content marketing pozwoli osiągać cele e-commerce. Plan działania jest niezbędny dla skuteczności kampanii. Ale co to znaczy: skuteczna kampania content marketingowa? To taka, która realizuje konkretne cele za pomocą określonych praktyk.


Polecamy: Nowy ebook od Medializer – Kalendarz działań marketingowych na rok 2022 dla branży fashion


Jaki powinien być cel content marketingowej kampanii e-commerce?

Twoim celem jest zwiększenie konwersji? To zbyt mało! Cel, by był możliwy do zrealizowania, musi spełniać określone warunki. Warto w tym przypadku trzymać się koncepcji formułowania celów S.M.A.R.T., która zakłada, że odpowiednio skonstruowany cel jest konkretny (ang. Specific), mierzalny (Measurable), osiągalny (Achievable), istotny (Relevant), a także określony w czasie (Time-bound). Właściwie zdefiniowany cel spełnia wszystkie te warunki. Dla przykładu – zamiast stawiać za cel zwiększenie konwersji, Twoim celem może być np. zwiększenie liczby unikalnych użytkowników w witrynie o 10% w ciągu 1 miesiąca albo pozyskanie określonej liczby leadów w najbliższym kwartale. 

Przygotuj plan działania

Żadna strategia e-commerce nie przyniesie efektów bez odpowiedniego planu. Potrzebujesz harmonogramu, w którym uwzględnisz wszystkie działania content marketingowe i reklamowe. Tylko w ten sposób zapanujesz nad wszystkim, co należy robić i kiedy, by strategia była skuteczna i efektywna. Oprócz harmonogramu potrzebujesz również zaplanowanego budżetu. Zastanów się – jakie masz możliwości i zasoby, które możesz przeznaczyć na realizowanie swojej strategii? Co robisz samodzielnie, a co zlecasz? Ile możesz wydać na reklamę, a ile na content?

Kierunek rozwoju marki – przemyśl to dobrze!

Kolejnym sposobem na skuteczny content marketing jest zastanowienie się nad tym, w jakim kierunku chcesz rozwijać swój brand. Jaką masz wizję? Jakie są wartości Twojej marki? Czym się wyróżnia? Nie warto wybiegać w tych przemyśleniach zbyt daleko w przyszłość. Liczy się to, co teraz ma reprezentować Twoja marka. Treści tworzone w ramach content marketingu i strategia komunikacji marki powinny być ściśle powiązane z kierunkiem jej rozwoju. Inaczej będą wyglądać treści, gdy chcesz z czasem coraz bardziej się specjalizować, a inaczej, jeżeli chcesz rozszerzać działalność marki. Kolejna kwestia to spójność komunikacji na wszystkich kanałach – ma ogromne znaczenie dla skuteczności działań e-commerce. Jeśli marka będzie wysyłać sprzeczne komunikaty dotyczące swoich produktów bądź usług, z pewnością nie zdobędzie w ten sposób zaufania klientów. 


Warto przeczytać: Jak wykorzystać content do promocji sklepu internetowego?


Analiza konkurencji – podejrzyj, jak robią to inni

By Twoje działania e-commerce przynosiły wymierny skutek, należy przeprowadzić analizę konkurencji. Nie chodzi bynajmniej o wcielanie się w rolę szpiega, choć w sumie można by to tak ująć. Nieodłączną częścią tworzenia strategii e-commerce jest przeanalizowanie działań konkurencyjnych marek. Sprawdzenie, jakiego rodzaju treści wykorzystują i jakie przynoszą one efekty, da Ci ogromną ilość wiedzy, którą możesz wykorzystać w swoich działaniach. Jakie informacje warto sprawdzić? Wykorzystywane frazy kluczowe, pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, publikowany content. Oprócz tego warto przyjrzeć się UX, językowi konkurencyjnej marki, profilom klientów. Konkurencja może dostarczyć Ci również danych na temat strategii, które działają lub nie przynoszą efektów. Zwróć również uwagę na to, jakie błędy popełniają lub popełniali Twoi rynkowi rywale – to również niezwykle cenne informacje, dzięki którym możesz uniknąć kosztownych potknięć. By zyskać wgląd (ang. insight) w działania konkurencji, można użyć jednego z wielu istniejących w tym celu narzędzi, takich jak np.:

  • Senuto
  • SEMrush
  • Brand24
  • Siteliner
  • Ahrefs
  • Similar Web
  • SemStorm
  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google Ads
  • Surfer SEO
  • Screaming Frog

SEO – niezbędny element content marketingu

W swojej strategii e-commerce musisz uwzględnić SEO – bez skutecznej optymalizacji pod wyszukiwarki klienci zwyczajnie Cię nie znajdą. Warto zainwestować siły i środki w analizę SEO, by działania te były jak najbardziej efektywne. Warto zwrócić uwagę na to, czy Twoja witryna jest zoptymalizowana pod SEO. Jeśli natomiast chodzi o strategię content marketingu – potrzebujesz przede wszystkim odpowiednich fraz kluczowych, by skierować ruch na Twoją witrynę. Skąd jednak wiedzieć, jakich fraz użyć? Do tego zagadnienia można podejść dwojako. Po pierwsze – możesz zastanowić się, co wpisują Twoi klienci, gdy do Ciebie trafiają. Możesz podejrzeć to np. za pomocą Google Analytics. Sprawdź, które podstrony cieszą się największą popularnością, a które są najczęściej ostatnim przystankiem przed opuszczeniem strony. Drugą drogą jest już wspomniane wcześniej podglądanie konkurencji. Dowiedz się, jakie frazy kluczowe są najbardziej konkurencyjne, na które warto się pozycjonować, a których lepiej unikać. Pamiętaj, że ogromną większość (ponad 90%) zapytań w wyszukiwarkach stanowią tzw. long-tail keywords, czyli frazy kluczowe z długiego ogona. Są to frazy składające się zazwyczaj z więcej niż 3 słów i są o wiele bardziej precyzyjne niż zwykłe słowa kluczowe. Są rzadziej wyszukiwane, lecz towarzyszy im mniejsza konkurencja, przez co łatwiej prowadzą do zdobycia leadu, czyli np. dokonania zakupu przez klienta. Popularność fraz kluczowych oraz ich konkurencyjność sprawdzisz za pomocą wielu ze wspomnianych wspominanych wcześniej narzędzi, np. Senuto, SemStorm, Google Trends itp. Warto też ocenić profil wyników – czy pasują do strony, którą chcesz pozycjonować na daną frazę? 


Może Cię zainteresować: Jak przenieść sprzedaż stacjonarną do Internetu? Dowiedz się, jak zrobić to skutecznie!


Zdefiniuj swój target – kim są Twoi klienci?

Kolejnym elementem skutecznej strategii e-commerce jest ustalenie, do jakich klientów kierujesz swoją markę. Jaka jest Twoja grupa docelowa? Najlepiej zająć się tym zagadnieniem, tworząc tzw. buyer persony, czyli profile klientów. Nie chodzi przy tym o konkretne osoby, lecz o pewien model klienta, który robi u Ciebie zakupy lub korzysta z Twojej usługi. Jaki jest Twój klient idealny? Warto zadać sobie choćby pytania o następujące kwestie:

  • Płeć
  • Wiek
  • Status materialny
  • Miejsce zamieszkania
  • Stan cywilny, posiadanie dzieci
  • Jakie są jego/jej potrzeby? 
  • Na co zwraca uwagę, kupując produkt? 
  • Jakie ma zwyczaje zakupowe?
  • Co jest dla niego/niej priorytetem? Co motywuje?
  • W jaki sposób do Ciebie trafia? Jakimi kanałami się komunikuje?
  • Jakie ma zainteresowania?
  • W jaki sposób podejmuje decyzje?
  • Co sprawia, że rezygnuje z zakupu?

Oczywiście można rozważyć o wiele więcej cech takiego modelowego klienta – wszystko zależy od Twoich potrzeb. Zastanów się również, jakiego klienta nie chcesz? Czym się charakteryzuje? Ma zbyt mały budżet? Utrzymanie jego zainteresowania jest zbyt kosztowne? Obraca się w niewłaściwej branży? Ma gust niedopasowany do Twojego asortymentu? Warto tworzyć takie profile, by uprościć sobie precyzyjne formułowanie komunikatów reklamowych. O wiele łatwiej również o trafny, dopasowany content marketing. Dla Ciebie jest to także cenna informacja, która wesprze Cię w ustalaniu priorytetów i optymalizacji swoich produktów bądź usług. 

Akcja ewaluacja, czyli sprawdzaj i aktualizuj

Gdy już wdrożysz swoją strategię, z pewnością będziesz oczekiwać rezultatów. A te są mierzalne! W jaki sposób monitorować efekty działań reklamowych? Za pomocą KPI (ang. Key Performance Indicators), czyli wskaźników efektywności. W zależności od celów Twoich działań e-commerce, będziesz potrzebować innych KPI, np. ROAS, CPL, COS czy ROI. Więcej o wskaźnikach KPI przeczytasz w tym artykule: Wskaźniki efektywności działań reklamowych w Internecie. Z content marketingiem sprawa nie jest już tak prosta – to działania długofalowe, należy więc sprawdzić inne KPI, takie jak liczba unikalnych użytkowników (UU), liczba pobrań (e-booka, darmowych materiałów, raportów itp.), zaangażowanie (np. liczba komentarzy pod postami w social mediach lub na blogu marki) czy zachowanie użytkownika na stronie (np. czas spędzony w witrynie). Wszystko to pozwoli wysnuć wnioski nt. skuteczności content marketingu oraz tego, co można poprawić, by działał jeszcze lepiej.

Kilka słów na koniec

Niezależnie od tego, jakie działania wdrażasz i jakich efektów oczekujesz, musisz pamiętać, że cała ta praca nie ma końca. Strategię należy wciąż udoskonalać, teksty aktualizować i wciąż monitorować efekty – tylko wtedy Twój biznes e-commerce ma szansę na długotrwały rozwój. Dlatego content marketing warto powierzyć profesjonalistom, doświadczonym w zakresie planowania długofalowych, skutecznych działań. Jeśli zależy Ci na efektach, umów się z nami na konsultację. Nasi eksperci przeprowadzą audyt Twojego sklepu internetowego i posłużą radą. Nie czekaj – podejmij z nami współpracę już dziś!