Jak przenieść sprzedaż stacjonarną do Internetu? Dowiedz się, jak zrobić to skutecznie!
Rynek e-commerce wciąż rośnie. Tylko w pierwszym półroczu 2021 r. liczba nowo otwartych sklepów wyniosła ponad 5000, a dobra tendencja cały czas się utrzymuje. Wbrew obawom, e-sprzedaży nie zagroziło otwarcie gospodarki po pandemii. Polacy coraz chętniej i więcej kupują w sieci, a sklepy internetowe zyskują klientów z kolejnych grup. Wystarczy tylko wspomnieć, że w e-sklepach coraz chętniej kupują seniorzy i mieszkańcy wsi.
Nic dziwnego, że wielu sprzedawców prowadzących sklepy stacjonarne, chce przenieść działalność do Internetu. Z pozoru wydaje się to proste. Trzeba jednak mocno zaznaczyć, że sprzedaż w sklepie stacjonarnym i internetowym to dwa różne biznesy. Bardzo ważne, aby decyzję o przejściu na sprzedaż internetową podjąć świadomie. By to zrobić, warto poznać podstawy funkcjonowania sklepu w sieci.
Mniej kosztów stałych
Wejście do świata sprzedaży internetowej nie jest trudne. Trzeba jednak pożegnać się z myśleniem o firmie w kontekście sprzedaży stacjonarnej. Sklep internetowy to miejsce, do którego sprzedający sam musi ściągnąć klientów. Tutaj nikt nie wstąpi przy okazji. Co ważne, wygenerowanie leadów sprzedażowych to dopiero początek. Klienta, który odwiedzi stronę sklepu, trzeba jeszcze na niej zatrzymać i zachęcić do zakupów. Do tego służą różnorodne narzędzia i strategie.
Koszty prowadzenia sklepu internetowego zwykle są niższe niż w przypadku sprzedaży stacjonarnej. Można zmniejszyć je o cenę wynajmu lokalu, jego wyposażenia, opłaty za media i magazyn. Co więcej, sklep internetowy nie potrzebuje też tak wielu pracowników, co ten stacjonarny. To wszystko sprawia, że przeniesienie sprzedaży do sieci staje się naprawdę kuszące. Trzeba jednak w tym miejscu podkreślić, że sklep internetowy to również wydatki. Opłaty za reklamy w social mediach, Google oraz efektowne grafiki i SEO to składowe, które decydują o liczbie kupujących, którzy znajdą się w sklepie. Koszty te wcale nie są niskie.
Zobacz również: Wszystko, co musisz wiedzieć o słowach kluczowych
Szerokie grono odbiorców, którzy rzadziej wracają
Potencjalnym klientem sklepu internetowego może być każdy użytkownik sieci. Oczywiście o wiele łatwiej sprzedać produkt komuś, kto jest nim potencjalnie zainteresowany. Dlatego reklamy sklepów są targetowane ze względu na wiek, płeć, zawód, czy upodobania zakupowe. Z pewnością jednak pula osób zainteresowanych zakupem jest większa niż w przypadku sprzedaży stacjonarnej. Co ważne, potencjalni klienci to nie tylko Polacy, ale również osoby z zagranicy. Sklep działający na dedykowanej platformie można łatwo dostosować tak, by można było na nim dokonywać zakupów również w innych językach i walutach. Trzeba także wtedy pomyśleć o podpisaniu umów z firmami kurierskimi dostarczającymi paczki za granicę. Szybkość, wygoda i niezawodność dostaw są bardzo ważnymi czynnikami, których można na początku nie docenić.
Mniejsze ryzyko finansowe
Wielu sprzedawców wskazuje, że prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z mniejszym ryzykiem niż sprzedaż stacjonarna. Wszystko dlatego, że można być bardziej elastycznym w dostosowaniu oferty do potrzeb odbiorców. Co więcej, łatwiej również dotrzeć reklamami do osób o określonych oczekiwaniach. Sklep internetowy, w przeciwieństwie do butiku stacjonarnego, może działać przez całą dobę, również w czasie urlopu swoich właścicieli. Na czas wyjazdu wystarczy zaplanować odpowiednie działania i poinformować klientki o wydłużonym terminie wysyłki paczek.
Podstawą jest dobra platforma e-commerce
Podstawą sprzedaży w Internecie jest dobra platforma e-commerce. Na rynku można znaleźć wiele rozwiązań, które mają zróżnicowane możliwości. W Medializer specjalizujemy się w obsłudze sklepów internetowych, które uruchamiamy na dedykowanej platformie e-commerce. Dysponujemy szeregiem autorskich funkcjonalności, które bardzo dobrze się sprawdzają. Co więcej, jesteśmy w stanie dostosować je do indywidualnych potrzeb naszych klientów. Dzięki temu udostępniamy rozwiązania szyte na miarę potrzeb, których obsługa jest łatwa i intuicyjna.
Przeczytaj koniecznie: Jak napisać tekst na stronę internetową? Poradnik, który poprowadzi Cię krok po kroku
Wydatki na wypromowanie sklepu
Na co należy się przygotować przenosząc sklep stacjonarny do Internetu? Na duże wydatki. Uruchomienie sklepu oraz jego wypromowanie pochłania wysokie sumy. Następnie, aby utrzymać sprzedaż, trzeba regularnie inwestować w marketing oraz reklamę, które pobudzają zainteresowanie sprzedażą. Oczywiście kosztem, o którym trzeba pamiętać, jest zatowarowanie sklepu. Jeśli sprzedaż prowadzona jest w systemie dropshippingu odchodzi problem magazynowania. W innym wypadku towar trzeba gdzieś przechować. Innymi opłatami, z którymi muszą liczyć się sprzedawcy internetowi są koszty związane z opakowaniami towarów, obsługą prawną sklepu czy wdrożeniem i obsługą systemów płatności.
Regularne akcje promocyjne i nowe kolekcje
Sklep internetowy, który przynosi zyski wymaga nieustannej opieki. Sprzedaż w Internecie napędzana jest przez działania, które przyciągają uwagę klientów. Są to przede wszystkim nowe kolekcje oraz akcje promocyjne. Ważne, aby w kalendarzu było ich pełno. Do tego szczególną uwagę należy zwrócić na ważne daty w e-commerce, takie jak Black Friday, święta Bożego Narodzenia, noworoczne wyprzedaże czy wakacyjne obniżki. To akcje, które mogą przynieść wysokie dochody, pod warunkiem, że zostaną zaplanowane umiejętnie i z dużym wyprzedzeniem.
Przeniesienie sprzedaży stacjonarnej do sieci może skończyć się pełnym sukcesem. Jeśli sklep ma przynosić dochody, potrzeba do tego sporo wiedzy i doświadczenia. Można podjąć ryzyko i spróbować rozkręcić oraz utrzymać sprzedaż na własną rękę. Bezpieczniejszym rozwiązaniem jednak jest skorzystanie z usług agencji marketingowej lub e-commerce managera. Specjaliści doradzą sprawdzone rozwiązania, które zwiększą szanse na powodzenie.