Wszystko, co musisz wiedzieć o słowach kluczowych

Świadomość na temat wagi działań SEO stale rośnie. Jak pisać, żeby być widocznym? I to nie tylko przez chwilę, ale na dłużej? Do tego potrzeba wartościowych treści i dobrej optymalizacji. Jej istotnym elementem są słowa kluczowe. Oto tekst, w którym porządkujemy wiedzę o keywordsach.

Czym są frazy kluczowe?

Najprościej mówiąc, słowa kluczowe (inaczej frazy, frazy kluczowe, keywordsy, zapytania) to konkretne wyrażenia, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć to, czego szukają. Najczęściej są to skojarzenia najszybciej przychodzące do głowy. Po ich wpisaniu, najwyżej pojawiają się najlepiej zoptymalizowane strony. Zdobycie szczytu – jak to zwykle bywa – nie należy do łatwych. Roboty wyszukiwarki stale się rozwijają, a ich analizy stają się coraz dokładniejsze. Oprócz właściwych fraz kluczowych, zwracają one uwagę na wewnętrzne linkowanie, jakość contentu, walory techniczne. Dodatkowym problemem jest ogromna konkurencyjność Google. Najwyżej w wyszukiwarce znajdują się największe marki, posiadające wysokie budżety przeznaczone na marketing, a przy tym bardzo rozbudowaną ofertę.

Podstawowe rodzaje fraz kluczowych

Aby zostać zauważonym i docenionym przez roboty Google, trzeba pamiętać o analizie słów kluczowych (ang. keyword research). Polega ona na znalezieniu, odpowiednim doborze i ocenie fraz, sprawdzeniu średniej liczby wyszukiwań w miesiącu, przyjrzeniu się panującym trendom, a także powiązanym słowom kluczowym. Istnieje kilka rodzajów fraz:

  • frazy ogólne, inaczej generyczne czy short-tail, czyli najbardziej podstawowe i najczęściej wpisywane, np. „buty na zimę” czy „bluza z kapturem”. Osoby, które się nimi posługują, nie mają sprecyzowanych oczekiwań co do marki;
  • frazy z długiego ogona (long-tail) – są przeciwieństwem fraz generycznych. Ich cecha rozpoznawcza to rozbudowane, dokładne, skupione na szczegółach wyrażenia;
  • frazy brandowe – jak sama nazwa wskazuje, są związane z konkretnymi firmami. Użytkownicy mogą się nimi posługiwać, kiedy nie znają konkretnego adresu www;
  • frazy lokalne – związane z określoną lokalizacją, jak miasto czy dzielnica;
  • frazy semantyczne – są to słowa związane znaczeniowo z wybranymi przez nas wyrażeniami, np. synonimy;
  • frazy produktowe – to nic innego, jak połączenie fraz brandowych oraz tych z zakresu long-tail. Mają wskazywać na konkretny produkt.

Właściwie dobrane słowa kluczowe to (nomen omen) klucz do sukcesu. Warto umieszczać je w strategicznych miejscach – przy tworzeniu nazw kategorii, podkategorii, w opisach, tytułach, nagłówkach. Trzeba je umiejętnie wplatać w treść, tak żeby brzmiały naturalnie. Pamiętaj, że teksty są pisane przede wszystkim dla ludzi, a dopiero potem dla robotów. Szczególnie ważnym krokiem jest rozeznanie wśród konkurencji. Jeżeli chcesz ułatwić sobie zadanie, korzystaj z różnych dostępnych narzędzi, takich jak Google Trends.


Przeczytaj również: Jak napisać tekst na stronę internetową? Poradnik, który poprowadzi Cię krok po kroku


Ile słów kluczowych powinno się znaleźć w tekście?

Nie warto przesadzać z liczbą słów kluczowych w jednym miejscu. W tym przypadku ważniejsza od ilości jest jakość. Nie może być ich jednak zbyt mało, ponieważ wtedy nie przyniosą spodziewanych korzyści – najważniejsze to zachować odpowiedni balans i równowagę. Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku krótszych i dłuższych form. Według niektórych specjalistów frazy kluczowe nie powinny stanowić więcej niż 3-5% tekstu, inni sądzą nawet, że 1,5% to maks.

Opisy produktów a pozycjonowanie

Bardzo ważnym elementem content marketingu są opisy produktów. Najczęściej nie są zbyt długie, chociaż niektóre firmy decydują się na rozbudowane, eksperckie opisy, zwłaszcza jeżeli mają stałą ofertę. Powinny one zachęcać do kupna danego produktu. Sztucznie brzmiące, monotonne opisy, które będą do siebie bardzo podobne, raczej nie przyczynią się do wzrostu zainteresowania wśród odbiorców. Każda podstrona powinna być pozycjonowana na inną frazę. Tworząc opis produktu, pamiętaj o kilku zasadach:

  • podziel go na mniejsze paragrafy, żeby był bardziej czytelny;
  • frazy kluczowe umieszczaj w nagłówkach, tytułach, opisach, a oprócz tego – w znacznikach Meta Title i Meta Description (to atrybuty HTML, często wyświetlane w wynikach wyszukiwania);
  • używaj wyrażeń long-tale, aby pozyskać wartościowy ruch na stronie.

Prowadzisz sklep internetowy? Musisz to wiedzieć: Nowoczesne meta description. Jak pisać je dobrze?


Kategorie okażą się niezwykle pomocne

Kategorie na stronach internetowych pomagają odbiorcom się odnaleźć. Dzięki nim Twoja witryna jest uporządkowana, czytelna i funkcjonalna, a opisy kategorii mogą pomóc w procesie pozycjonowania. I w tym przypadku nie można zapominać o unikalności i stosowaniu różnych typów fraz kluczowych: brandowych, ogólnych, semantycznych, a przede wszystkim – wyrażeń z długiego ogona. Według klasycznej teorii lejka sprzedażowego osoba, która posługuje się bardzo konkretnymi i szczegółowymi frazami, jest już na końcu procesu zakupowego i prędzej zdecyduje się na wybór Twojego produktu niż ktoś, kto dopiero zaczyna poszukiwania. Przy tworzeniu kategorii cały czas pamiętaj o kilku zasadach:

  • w nagłówkach H1 i H2 posługuj się frazami short-tail, natomiast w nagłówku H3 – wyrażeniami synonimicznymi;
  • zachowaj umiar w liczbie słów kluczowych;
  • wytłuszczaj wyrażenia, na których najbardziej Ci zależy;
  • nie bój się odmieniać słów! W ten sposób Twój tekst będzie brzmieć bardziej naturalnie;
  • nie zapominaj o wewnętrznym linkowaniu.

Warto wspomnieć również o tzw. menu okruszkowym (ang. breadcrumbs). Jest to dodatkowe menu nawigacyjne, które znajduje się na górze witryny – powinno być proste do zlokalizowania. Ścieżka rozpoczyna się od strony głównej, a następnie coraz bardziej się zawęża, prowadząc do szczegółowych podkategorii. Pokazuje użytkownikowi proces, który doprowadził do go danego miejsca, a także pozwala łatwo się cofnąć. Oprócz tego, roboty wyszukiwarek otrzymują jasny komunikat dotyczący tematyki serwisu oraz sposobu podziału.


Tego artykuły nie możesz przegapić: Content marketing w sklepie internetowym z odzieżą damską. Sprawdź, jakich treści potrzebuje Twój butik!


Potencjał tekstów blogowych

Artykuły umieszczane na blogach to idealne miejsce dla fraz kluczowych. Poprzez tekst skierowany do konkretnych odbiorców można zyskać lepszą widoczność, a przy tym dostarczyć wartościowych treści. Niech słowa kluczowe w pełni zgadzają się z prezentowaną treścią – nie powinny być „wciśnięte na siłę”, tylko rzeczywiście pasować. Używaj zrozumiałego języka, współgrającego z udostępnianym contentem. Mało korzystnym pomysłem okaże się korzystanie z precli, czyli presell pages – stron, które zawierają artykuły z linkami prowadzącymi do pozycjonowanej przez nas witryny. Precle wiążą się ze spadkiem w wynikach wyszukiwania.

Strona FAQ a pozycjonowanie

Skrót FAQ pochodzi od angielskiego wyrażenia frequently asked questions, czyli najczęściej zadawane pytania. To znakomity sposób na to, by przyciągnąć klientów, którzy cenią sobie zwięzłość i przejrzystość. W sekcji FAQ również mogą znaleźć się słowa kluczowe, a nawet powinny. W ten sposób możesz zbudować relację z klientem, który najprawdopodobniej do Ciebie wróci poprzez wyszukanie zapamiętanych fraz kluczowych. Co więcej, tego typu treści uważane są za wartościowe także przez Google.

Podsumowanie w pigułce

Wysoka pozycja w wyszukiwarce to marzenie i priorytet całego mnóstwa marek. Nie warto jednak dążyć do tego za wszelką cenę – miej na uwadze, że najbardziej liczą się jakościowe treści. Pozycjonowanie to proces, który trwa, jednak lepiej nie zniechęcać się zbyt szybko, tylko konsekwentnie dążyć do celu. Jesteśmy pewni, że powyższe wskazówki nieco Ci w tym pomogą i usystematyzują wiedzę z zakresu SEO. Możesz również skorzystać z naszej oferty – Medializer gwarantuje lepszą optymalizację i zwiększenie ruchu na stronie. Nasi specjaliści przygotują dla Ciebie indywidualną kampanię.