Jak napisać tekst na stronę internetową? Poradnik, który poprowadzi Cię krok po kroku

Nie masz weny do pisania? Wcale jej nie potrzebujesz. Ten tekst to gotowy przepis na to, by pisać dobrze i skutecznie. Dowiesz się z niego jak krok po kroku zbudować dobrą treść na stronę www. Treść, która będzie nie tylko atrakcyjna dla czytelników, ale również dobrze zoptymalizowana pod SEO. Przeczytaj, jak pisać w zgodzie z warsztatem profesjonalnego copywritera.

Gdzie szukać weny?

Problemy z kreatywnością i natchnieniem to pierwsza przeszkoda w stworzeniu dobrego tekstu. To właśnie tu zwykle zatrzymuje się większość nieprofesjonalnych twórców po to, by odkładać pracę na później, aż do samego deadline'u. W pracy profesjonalnego copywritera wena nie jest potrzebna. Jeśli dysponujesz dobrym warsztatem polonisty i masz żyłkę marketingowca, wystarczy Ci trochę czasu i samozaparcia. Nigdy nie jest jednak tak, że zasiada się nad pustą kartką czy czystym dokumentem i tworzy treść, zaczynając od tytułu, przechodząc płynnie przez akapity i kończąc na ostatniej kropce. Pisanie na stronę www jest zbiorem wielu czynności, których rezultatem jest powstanie poszczególnych części tekstu. To nie jest tekst literacki, który rodzi się w bólach. To raczej wynik wielogodzinnej pracy, przypominający dopasowywanie poszczególnych elementów układanki, które dopasowuje do siebie copywriter.

Jak zacząć? Zbierz informacje

Praca nad tematem nie jest trudna. Szczególnie jeśli tworzysz tekst w obrębie branży, na której się znasz. Kompleksowa wiedza w obrębie konkretnego zagadnienia nie jest jednak warunkiem koniecznym. Do tego, by pisać na różne tematy, wystarczy zwykła ciekawość świata. Tworzenie tekstu rozpocznij od zebrania informacji w temacie. Najpierw wypisz to, co sam wiesz w danej dziedzinie. Jeśli jest ci zupełnie obca, to zanotuj swoje skojarzenia, które będziesz mógł później zweryfikować. Następnie pogłęb research o informacje znalezione w sieci. Zapisuj je w formie haseł, które obejmują poszczególne zagadnienia. Co ważne, podobnie jak w przypadku opracowywania materiałów prasowych, również tu zawsze sprawdź informację w co najmniej dwóch źródłach. Unikaj przy tym czerpania ze stron o wątpliwej renomie, a także uważaj na fora i strony z preclami, gdzie możesz znaleźć wiele niesprawdzonych danych.


Przeczytaj również: Replatforming, czyli dlaczego nie warto bać się zmian


Wytypuj słowa kluczowe

Słowa kluczowe to frazy, które sprawiają, że tekst jest lepiej widoczny w Google. Najłatwiej można opisać je jako wyrażenia, wpisywane przez użytkowników w Google po to, by znaleźć odpowiedź na pytania. Copywriterzy do wytypowania keywordsów wykorzystują własne doświadczenie oraz narzędzia, pozwalające sprawdzić popularność poszczególnych fraz. Część z nich jest łatwo dostępna i możesz pokusić się o ich użycie. Jeśli jednak nie czujesz się mocny w SEO, słowa kluczowe możesz wytypować prościej. Zastanów się, co chcesz wypromować poprzez tekst oraz czego mogą szukać w nim odbiorcy. Następnie przygotuj listę wyrażeń, pamiętając nie tylko o najpopularniejszych frazach, ale również tych z długiego ogona, czyli wzbogaconych o dodatkowe określenia (np. odpowiadające na pytania „gdzie?”, „jakie?”)

Pokażmy to na przykładzie. Właściciel włoskiej restauracji Amore Amore w Łowiczu chce ją samodzielnie wypromować. Frazy kluczowe, które można wytypować na szybko to:

  • Restauracja Amore Amore 
  • Restauracja włoska
  • Restauracja Amore Amore w Łowiczu
  • Restauracja Amore Amore Łowicz
  • Kuchnia włoska Amore Amore
  • Kuchnia włoska Łowicz
  • Pizza Łowicz
  • Pizza Amore Amore Łowicz
  • Makarony Łowicz
  • Owoce morza Łowicz
  • Dobra kuchnia włoska Łowicz
  • Dobra restauracja w Łowiczu
  • Jaka jest dobra restauracja włoska w Łowiczu?
  • Gdzie zjeść w Łowiczu?

Przeczytaj również: Linkowanie wewnętrzne – to proste! Buduj sieć hiperlinków i wzmacniaj pozycjonowanie


Uporządkuj informacje w obrębie akapitów

Teraz przychodzi pora na trochę pracy, która wymaga cierpliwości. Przyjrzyj się zebranym informacjom i podziel je na bloki tematyczne. Możesz zrobić to od myślników albo narysować mapę tekstu. Następnie poszczególne działy tematyczne uporządkuj w kolejności, tak by zachować spójność. Najlepiej, podobnie jak w przypadku informacji prasowej, rozpocznij od podstawowych kwestii, a następnie przejdź do wątków pobocznych. Czas porządkowania wiadomości to również dobry moment na stworzenie leadu, który musi zawierać w sobie zarys tego, o czym będzie tekst. Pisząc go, pamiętaj o słowach kluczowych – najważniejsze, by pojawiały się w tekście zupełnie naturalnie. Do tego warto, by wstępny akapit kończył się wezwaniem do działania, które przyciągnie czytelników do dalszej lektury. Tworząc lead, możesz też od razu pomyśleć o ramie kompozycyjnej, tak by początek w jakiś sposób nawiązywał do zakończenia.

Jak pisać nagłówki zoptymalizowane pod SEO?

Nagłówki są ważną częścią tekstu. Przeciętny czytelnik poświęca tylko kilka sekund na to, by zdecydować się na lekturę całego artykułu. Zwykle wtedy przebiega wzrokiem po nagłówkach. Często też po prostu szuka tych zagadnień, którymi jest zainteresowany. Jak napisać dobry nagłówek? Przede wszystkim postaraj się w kilku słowach streścić to, co zawiera akapit. Dobrze, by nagłówek nie był zbyt długi. Ponadto nagłówki to elementy, które mają duże znaczenie dla SEO. Często, już podczas publikacji na stronie www, są dodatkowo wyróżniane znacznikami nagłówkowymi H1 i H2, które poprawią wyszukiwalność. Tworząc je z pewnością warto mieć na względzie słowa kluczowe. Dobrym pomysłem będzie tworzenie nagłówków w formie pytań, które potencjalni czytelnicy mogą wpisywać w Google. Przy frazach z długiego ogona, których wpisanie w tekst jest trudne ze względów stylistycznych, można spróbować rozbijania. W takim przypadku fraza może znaleźć się w dwóch odrębnych zdaniach albo w częściowo być umieszczona w nawiasie. Na przykład frazę „Restauracja Amore Amore w Łowiczu” można wykorzystać w formie nagłówka do akapitu promującego zawartość menu, np. „Co serwuje restauracja Amore Amore? W Łowiczu zjesz doskonałą pizzę i wyśmienite makarony”.


Musisz przeczytać: Nowoczesne meta description. Jak pisać je dobrze?


Treść akapitów – stwórz dobry content

Na podstawie zebranych informacji opracuj treść akapitów. Pamiętaj o tym, by naturalnie wplatać w nie słowa kluczowe. Jeśli lubisz twarde dane, możesz założyć, by zajmowały one mniej niż 10% wszystkich wyrazów. Dla uproszczenia możesz też przyjąć, by pojawiały się dwa razy na średniej długości akapit. Treści w obrębie akapitu wprowadzaj w sposób uporządkowany. Dobrym pomysłem będzie stawianie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi albo kolejne wymienianie istotnych kwestii. W artykule bardzo ważne jest dostosowanie języka do potrzeb odbiorców. Teksty zwykle najlepiej pisać polszczyzną ogólną, tak jakby opowiadało się o jakimś zagadnieniu dalszemu znajomemu. Trzeba przy tym dbać o to, by nie popadać w patos czy też nie przesadzać z kolokwializmami. Najważniejsze, by tekst czytało się łatwo, a przekazywane informacje były czytelne.

Architektura tekstu, interlinki i korekta

Tekst na stronę www musi być przyjemny dla oka. To dlatego warto podzielić go na akapity o zbliżonej długości. Co więcej, dobrze jest zatroszczyć się również o wybicia czy wypunktowania, na których można zawiesić wzrok. Elementem architektury treści, którego nie widać na pierwszy rzut oka, są interlinki. To hiperłącza zamieszczone w tekście poprawiające pozycjonowanie. Zamieszcza się je według ściśle określonej strategii. Jeśli nie dysponujesz wiedzą na temat SEO, możesz je pominąć lub spróbować podlinkować w tekście frazy czy wyrazy odnoszące się do innych zakładek na stronie. Ważne, aby interlinków nie było zbyt wiele – trzy albo cztery w długim tekście to zdecydowanie wystarczająco.

Ostatnim aspektem pracy copywritera jest korekta. Co zrobić, by maksymalnie zmniejszyć ryzyko pojawienia się błędu? Tekst przeczytaj zaraz po napisaniu, a później odłóż go na dzień lub dwa. Następnie powtórz korektę. Z pewnością warto też posiłkować się narzędziami wychwytującymi potknięcia stylistyczne czy literówki. Dobrze działają nie tylko te obsługiwane przez edytory tekstu, ale również zewnętrzne aplikacje dostępne w sieci. Dobrze, by gotowy tekst przed publikacją przeczytała jeszcze jedna osoba.

Czego potrzeba do tego, by stworzyć dobry tekst na stronę www? Czasu, doświadczenia i dobrego warsztatu. Jeśli piszesz na co dzień, z czasem nabierzesz wprawy i cześć działań będzie przychodziła Ci automatycznie. Jeśli jednak dopiero rozpoczynasz przygodę z copywritingiem lub chcesz samodzielnie stworzyć treści na stronę www, to z pewnością będzie to pewne wyzwanie. Cierpliwości – zaparz dobrą kawę i po prostu weź się do dzieła!