Czym jest piksel Facebooka i dlaczego musisz go mieć, gdy prowadzisz biznes e-commerce?
Prowadzisz biznes internetowy? Zamierzasz uruchomić reklamy na Facebooku? W takim razie ten artykuł jest dla Ciebie! Jeśli jeszcze piksel Facebooka nie jest podpięty do Twojej witryny, koniecznie trzeba to zmienić. Z niniejszego artykułu dowiesz się, czym jest piksel Facebooka, dlaczego jest niezbędny w marketingu internetowym i w jaki sposób umieścić go na swojej stronie, by w pełni wykorzystać jego możliwości.
Dlaczego warto korzystać z piksela Facebooka?
Z pewnością wiesz, że większość użytkowników trafia do sklepu internetowego raz i już później nigdy nie wraca. Nic dziwnego – jedna wizyta to zbyt mało, by między odbiorcą a marką utworzyła się relacja prowadząca do sfinalizowania transakcji. W jaki sposób więc sprowadzić potencjalnego klienta z powrotem do sklepu? Odpowiedź jest prosta: retargeting, czyli ponowne dotarcie do użytkownika i wyświetlenie mu odpowiednio dobranej reklamy. Żeby jednak retargeting był możliwy, potrzebne są dane na temat użytkowników i tego, co robią na stronie. Z pomocą przychodzi właśnie piksel Facebooka.
Co to jest piksel Facebooka?
Piksel Facebooka to niewielki fragment kodu. Ten unikalny skrypt wiąże witrynę, na której jest umieszczony, z kontem reklamowym na Facebooku. Śledzi on ruch użytkowników na stronie internetowej. Gromadzi rozmaite dane na temat działań dokonywanych na witrynie. Działania te nazywane są zdarzeniami. Konfigurując piksel Facebooka, należy ustalić, jakie zdarzenia są istotne i mają być śledzone. Może to być kliknięcie w konkretną podstronę, zapisanie się na newsletter albo dokonanie zakupu. Zdarzeniem może być także sytuacja, w której ktoś wszedł na stronę, ale nie wykonał na niej żadnej akcji.
Przeczytaj koniecznie: Retargeting na Facebooku – 10 sposobów na skuteczne dotarcie do klienta
Dlaczego piksel Facebooka jest niezbędny w e-commerce?
By zrozumieć działanie piksela, najlepiej przyjrzeć się przykładom. Wyobraźmy sobie kilku użytkowników. Pierwszy z nich wszedł na stronę sklepu internetowego, obejrzał kilka produktów i opuścił stronę. Drugi użytkownik dodał kilka produktów do koszyka, a potem porzucił stronę. Z kolei trzeci czytał artykuł dotyczący jakiegoś produktu na firmowym blogu. Wszystkie te informacje dostajemy poprzez piksel Facebooka. Dzięki temu możemy każdemu z tych klientów wyświetlić na Facebooku odpowiednio dobraną reklamę. Pierwszy użytkownik może przykładowo zobaczyć produkty, które oglądał poprzednio. Drugiemu można zaproponować powrót do sklepu i dokończenie zakupów z propozycją jednorazowego rabatu. Natomiast trzeciemu z nich można wyświetlić reklamę produktu, o którym czytał.
Jak stworzyć piksel Facebooka?
By utworzyć piksel Facebooka, należy przejść do Menedżera zdarzeń. Najwygodniej zrobić to przez Facebook Business Suite. W menu po lewej stronie trzeba wybrać opcję „Więcej narzędzi”, a następnie „Menedżer zdarzeń”. W kolejnym kroku wybierz „Połącz źródła danych”, kliknij „Piksel Facebooka”, a następnie wybierz „Połącz”. Nazwij swój piksel. Możesz podać adres witryny, na której będzie zainstalowany, by Facebook podpowiedział Ci opcje tzw. łatwej konfiguracji. Kliknij „Kontynuuj”. I gotowe – na Twoim koncie jest już piksel Facebooka.
Możecie Cię zainteresować: Jak wykorzystać Google Ads w e-commerce?
Jak zainstalować piksel Facebooka na stronie?
By piksel mógł śledzić poczynania użytkowników, należy umieścić go w kodzie źródłowym witryny. Można zrobić to na trzy sposoby.
1. Ręcznie – należy pobrać kod piksela. W tym celu trzeba wejść w opcję „Kontynuuj konfigurację piksela”, a następnie wybrać opcję „Zainstaluj kod ręcznie”. Wyświetli się okienko tekstowe z kodem oraz button „Skopiuj kod”. Po kliknięciu w niego kod automatycznie skopiuje się do Schowka. Skopiowany kod piksela należy następnie wkleić na samym końcu sekcji <head> strony internetowej.
2. Za pomocą narzędzia integracji partnerskiej dostępnego w panelu konfiguracji piksela. Po kliknięciu w „Kontynuuj konfigurację piksela”, trzeba wybrać opcję „Skorzystaj z usług partnera”. Wyświetli się okno z różnymi platformami, z którymi można zintegrować piksel. Należy wybrać platformę witryny, na której instalujemy piksel. Dalej, w zależności od wybranej platformy, pokierują nas kolejne okienka dialogowe – należy postępować według instrukcji. To rozwiązanie jest szczególnie polecane w przypadku, gdy chcemy śledzić tylko standardowe zdarzenia.
3. W przypadku niektórych platform e-commerce (głównie platform SaaS) może być konieczne zainstalowanie dedykowanej wtyczki lub zaangażowanie pomocy technicznej (ze względu na brak dostępu do kodu źródłowego strony).
Jak korzystać z piksela Facebooka?
Podstawowy kod piksela Facebooka śledzi jedynie wyświetlenia strony. By w pełni wykorzystać możliwości piksela, warto poświęcić trochę czasu, by skonfigurować zdarzenia, które ma on śledzić. Dzięki temu będzie można definiować rozmaite grupy docelowe konkretnych reklam. Zdarzenia to w zasadzie wszelkie interakcje klienta z firmą – wejścia na konkretne podstrony, kliknięcia czy transakcje. Zdarzenia standardowe to zdarzenia, które są już wstępnie skonfigurowane i nazwane – np. wyświetlenia, dodanie czegoś do koszyka, kontakt czy subskrypcja. Niestandardowe konwersje to z kolei zdarzenia, które można zdefiniować i nazwać samodzielnie. Pozwala to na o wiele lepszą optymalizację działań reklamowych, a tym samym wzrost konwersji. Tworzy się je za pomocą narzędzia „Niestandardowe konwersje” w Menedżerze zdarzeń.
Do niedawna każde zdarzenie, które miało być śledzone, trzeba było dodać ręcznie do kodu piksela umieszczonego na stronie. Teraz na szczęście nie jest to już konieczne – Facebook udostępnia wygodne narzędzie, dzięki któremu można konfigurować kolejne zdarzenia bez konieczności zagłębiania się w kod źródłowy. Narzędzie do konfiguracji zdarzeń pozwala zrobić to w prosty sposób. Czasem coś może nie działać – dzieje się tak najczęściej z powodu aktywnej wtyczki blokującej reklamy w przeglądarce. By swobodnie konfigurować zdarzenia, trzeba ją wyłączyć. Warto też pamiętać, że Facebook nie zezwala na konfigurację zdarzeń dla witryn działających w tzw. regulowanej branży, np. w ochronie zdrowia czy usługach finansowych.
Podsumowanie
Prawidłowo skonfigurowany piksel to prawdziwa kopalnia wiedzy o klientach. Dzięki tym danym z łatwością przeprowadzisz celowane kampanie retargetingowe – wystarczy kierować określone reklamy do zdefiniowanych grup odbiorców, by uzyskać dużo lepsze wyniki.