Retargeting na Facebooku – 10 sposobów na skuteczne dotarcie do klienta

Ogromna część odwiedzających Twój sklep internetowy opuszcza go, nie dokonując transakcji, a potem nigdy już nie wraca. Istnieje jednak sposób, by zatrzymać ich i skłonić do podjęcia działania! Wykorzystaj retargeting na Facebooku. Badania wykazują, że prawdopodobieństwo wykonania jakiejś akcji (zapisu do newslettera, pobrania darmowego e-booka, założenia konta czy przede wszystkim zakupu) w przypadku retargetowanych użytkowników rośnie o 70%. Jest to więc niezwykle efektywna metoda zwiększania konwersji. Na czym polega retargeting i w jaki sposób można go wykorzystać?

Co to jest retargeting?

Retargeting polega na kierowaniu reklamy do osób, które już raz miały kontakt z danym produktem lub usługą. Ma na celu przypomnienie potencjalnemu klientowi o tym, w jakim celu po raz pierwszy wszedł w interakcję ze sklepem, oraz ponowne przyciągnięcie go na stronę, by tym razem dokonał transakcji. Najprościej mówiąc, chodzi o uzyskanie konwersji ze wstępnie zainteresowanych klientów. 

Jak to działa w praktyce? Wyobraźmy sobie klientkę, która, korzystając z laptopa, przegląda ofertę sukienek dostępnych w butiku internetowym. Opuszcza jednak sklep, nie kończąc zakupów. Kilka dni później ta sama klientka scrolluje Facebooka na smartfonie i natrafia na reklamę sukienek, które poprzednio ją zainteresowały, widzi również kilka innych produktów, których nie oglądała wcześniej. Dzięki temu przypomnieniu ponownie wchodzi na stronę e-butiku i tym razem robi zakupy. Na tym właśnie polega retargeting.


Przeczytaj również: Optymalizacja ścieżki klienta – 5 przydatnych wskazówek


Cookies i piksel Facebooka, czyli skąd wziąć dane o działaniach klientów?

By uruchamiać skuteczne kampanie retargetingowe, potrzebne będą informację o użytkownikach wchodzących w interakcję z produktem lub usługą. Skąd je wziąć? Każda akcja klienta – wejście na stronę, wyświetlenie konkretnych produktów czy też zapis na newsletter – rejestruje się plikach cookie. Facebook udostępnia specjalne narzędzie analityczne, które zbiera te dane. Piksel Facebooka, bo to o nim mowa, to mały fragment kodu HTML, który należy umieścić na swojej witrynie. Piksel pozwala budowanie kampanii retargetingowych na Facebooku, mierzenie konwersji, optymalizowanie reklam itd. Dzięki niemu można tworzyć różnorodne grupy docelowe odbiorców, również niestandardowe. Jednym słowem – jest kluczem do wysokiej skuteczności kampanii reklamowych na Facebooku. Piksel umożliwia precyzowanie grup odbiorców – dzięki niemu można kierować daną reklamę na przykład wyłącznie do osób, które już wcześniej dokonały jakiegoś zakupu lub tylko do tych, którzy odwiedzili konkretną podstronę. W jaki sposób stworzyć piksel, jak zainstalować go na stronie i w jaki sposób z niego korzystać, opowiemy już wkrótce w kolejnym artykule.

10 pomysłów na retargeting na Facebooku

Głównym zadaniem podczas planowania kampanii retargetingowych jest ustalenie grup docelowych odbiorców. Wyświetlenie ściśle sprecyzowanej reklamy konkretnym użytkownikom przekłada się na dużo większą konwersję, dlatego warto dobrze to przemyśleć. Oczywiście grupy odbiorców można tworzyć na podstawie innych źródeł danych o klientach, np. własnych baz danych. Do jakich grup odbiorców możesz starać się dotrzeć w ramach remarketingu? Oto kilka naszych pomysłów!

1. Klienci, którzy już raz dokonali zakupu
Skieruj reklamę do tych odbiorców, którzy już kiedyś coś u Ciebie kupili. Przykład? Jeśli klientka kupiła u Ciebie sukienkę, zaproponuj jej sukienki, których jeszcze nie widziała, albo akcesoria pasujące do jej poprzedniego zamówienia – niech skompletuje cały outfit.

2. Klienci, którzy wyświetlali konkretne podstrony
Klientom wyświetlającym tylko zakładkę z nowościami możesz zareklamować najnowsze produkty z oferty. Jeśli natomiast ktoś wyświetla formularz kontaktowy albo zakładkę z numerem telefonu, pokaż mu, że jesteś otwarty na kontakt i chętnie odpowiesz na wszystkie pytania. Dobrym pomysłem jest też tworzenie grup odbiorców na podstawie kombinacji odwiedzanych podstron. Tu możliwości jest nieskończenie wiele – wszystko zależy od specyfiki Twojego biznesu e-commerce.

3. Klienci, którzy trafili do Ciebie za pośrednictwem bloga
Jeżeli masz odbiorców, którzy skupiają się wokół Twojego firmowego bloga, możesz zaproponować im na przykład e-booka ze specjalną zniżką albo wcześniejszy dostęp do nagrania webinaru lub kursu. Proponuj też kolejne wpisy albo produkty wiążące się z przeczytanym przez nich postem.

4. Klienci, którzy pobrali e-booka lub skorzystali z webinaru
Użytkownicy korzystają z Twojej wiedzy? Daj im znać, że Twoje produkty zawierają jeszcze więcej konkretnych, unikalnych informacji. Przykładowo – osobom korzystającym z krótkiego, darmowego e-booka z kilkoma przepisami kulinarnymi zaproponuj pełnowymiarowy e-book, w którym będą niedostępne nigdzie indziej przepisy oraz ciekawe wskazówki dotyczące gotowania.

5. Klienci, którzy porzucili koszyk
Użytkownik wrzucił coś do koszyka, a potem opuścił sklep? Po kilku dniach wyświetl mu reklamę z informacją, że od finalizacji zamówienia dzieli go tylko kilka kliknięć. Podkreśl, że dodanie do koszyka nie oznacza rezerwacji produktu – to z pewnością zadziała motywująco.

6. Klienci, którzy zapisali się do newslettera
Odbiorcom zapisanym do newslettera możesz proponować unikalne korzyści, na przykład wcześniejszy dostęp do nowych produktów albo ekskluzywne rabaty. Nie musisz tego jednak robić – wystarczy, że reklamą na Facebooku przypomnisz im o swoim istnieniu, choćby odsyłając do nowej kolekcji w sklepie czy też wpisu na blogu. Warto tak postąpić zwłaszcza z tą grupą użytkowników, którzy otrzymują newsletter, ale go nie otwierają.

7. Klienci, którzy wracają do konkretnych produktów
Klientka wyświetla wielokrotnie tę samą bluzkę, ale nie podejmuje decyzji o zakupie? Przypominaj jej o niej, gdy ta przegląda Facebooka! Dzięki temu będzie o wiele bardziej zmotywowana do ostatecznego zakupu. Możesz też pokazać jej podobne produkty, których nie oglądała – może spodobają się jej bardziej?

8. Klienci, którzy nigdy nic nie kupili
Z pewnością masz sporą grupę klientów, którzy odwiedzili Twój sklep, ale nic w nim nie kupili. Wyświetlaj im na Facebooku reklamy oglądanych przez nich produktów, a także powiązanych, na przykład pasujących akcesoriów. Dobrym pomysłem jest też podsuwanie treści promujących dany produkt.

9. Klienci, którzy polują na promocje
Kampania retargetingowa dla łowców promocji to bardzo prosta sprawa. Klientom, którzy zaglądają głównie do zakładki z promocjami i obniżkami, wyświetlaj reklamy informujące o aktualnych akcjach rabatowych, sezonowych wyprzedażach itp. Z dużą dozą prawdopodobieństwa skuszą się na zakupy.

10. Klienci, którzy często zaglądają do sklepu
A co z klientami, którzy odwiedzają sklep regularnie, ale nic nie kupują? Możesz przykładowo stworzyć grupę odbiorców, którzy weszli do e-sklepu 3 razy w ciągu ostatniego tygodnia. Przypomnienie im o Twojej firmie może sprawić, że w końcu podejmą decyzję o zakupie. A może warto zaproponować im niewielki, ograniczony czasowo rabat?


Może Cię zainteresować: Skuteczne kampanie Facebook Ads dla sklepów odzieżowych


Podsumowanie

Sposobów na retargeting na Facebooku jest naprawdę wiele. Istotne jest to, jakie grupy odbiorców definiujemy i czy odpowiednio dobieramy do nich treść reklam. Piksel Facebooka pozwoli Ci weryfikować skuteczność tych działań. To potężne narzędzie, którego nie warto pomijać w prowadzeniu kampanii reklamowych – może przynieść naprawdę duży wzrost konwersji.