Jak wykorzystać Google Ads w e-commerce?

Klienci trafiają do Twojego sklepu z różnych źródeł. Duży ruch generuje Google. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania, uzyskana za pomocą działań z zakresu SEO, znacznie podnosi popularność strony. Do użytkowników popularnej wyszukiwarki można dotrzeć też nieco inaczej – za pośrednictwem Google Ads. Oto artykuł, w którym przybliżamy ten rodzaj reklam.

Google Ads to narzędzie reklamowe udostępnione przez Google. Jego specyfika jest taka, że użytkownik płaci jedynie za wygenerowaną konwersję. Reklamy promowane za pośrednictwem Google Ads mogą być wyświetlane nie tylko na liście wyników wyszukiwania, ale również na YouTube oraz na innych witrynach partnerskich Google. Narzędzie umożliwia publikację reklam w różnych formatach.

Google Ads wspiera klasyczne SEO

Kampanie Google Ads doskonale wspierają klasyczne SEO. W przeciwieństwie do długofalowych działań, poprawiających pozycjonowanie, pozwalają na natychmiastowe uzyskanie wyników. Reklama Google Ads sprawia, że za odpowiednią opłatą, strona od ręki zagości na pierwszym, drugim lub trzecim miejscu wyników wyszukiwania. Trzeba jednak zaznaczyć, że taki efekt jest krótkotrwały, ponieważ mija po okresie trwania kampanii. Budowanie stałej wysokiej pozycji w wyszukiwarkach wymaga zróżnicowanych działań z zakresu SEO, jest czasochłonne i dość kosztowne, jednak po czasie generuje wiele „darmowych” wejść.


To może Cię zainteresować: Linkowanie wewnętrzne – to proste! Buduj sieć hiperlinków i wzmacniaj pozycjonowanie


Gdzie wyświetlają się reklamy? Z jakich formatów można korzystać?

Reklamy Gogole Ads wyświetlają się w obrębie wyszukiwarki Google – na liście wyników wyszukiwania lub po bokach. Można znaleźć je także w serwisie YouTube, oraz w innych usługach Google, takich jak m.in.: Gmail, Google Play, czy w Mapach Google. 

Podstawowe formaty reklam Google Ads dzielą się na graficzne, produktowe i tekstowe. Pierwsze występują w różnych formatach, wśród których najpopularniejsze to: pół strony, kwadratowy banner lub pionowy prostokąt, wieżowiec, długi baner lub mały baner dostosowany do specyfiki urządzeń mobilnych. Reklamy produktowe natomiast pozwalają na szybkie przejście do sklepu i zakup prezentowanego produktu. Trzeci rodzaj to reklamy tekstowe, które można podzielić na elastyczne i rozszerzone. Elastyczne polegają na ustaleniu kilku rodzajów nagłówków i treści, które będą wyświetlane na zmianę. Rozszerzone natomiast są ustawione „na sztywno” i zawsze wyświetlają się w tej samej formie. Warto też zaznaczyć, że faktury za reklamy dostępne są zawsze szóstego dnia miesiąca, co może być problemem dla osób, chcących rozliczyć wszystkie dokumenty wcześniej.

Od czego zależy koszt kampanii Google Ads?

W sieci dostępne są różnorodne rodzaje reklam, które rozliczane są na wiele sposobów. W przypadku Google Ads użytkownik płaci tylko w momencie wystąpienia konkretnej akcji, np. wyświetlania reklamy lub kliknięcia w nią. Już na etapie planowania reklamy można podejrzeć stawki za jedną akcję. Ich wysokość zależna jest od słów kluczowych promowanych w reklamie, jakości strony docelowej, przewidywanej liczby wykonywanych akcji oraz docelowej grupy odbiorców. Wypromowanie firmy działającej w niszowej branży będzie o wiele tańsze niż wejście do top trzy pod rozchwytywaną frazą.

Trzeba też zaznaczyć, że precyzyjne oszacowanie budżetu kampanii Google Ads może być trudne. Na przestrzeni miesiąca będzie on zbliżony do zakładanego, jednak wykorzystanie środków może być nierównomierne. Zdarza się, że jednego dnia dzienna kwota wydatków przekroczona jest aż dwukrotnie. Trzeba o tym pamiętać szczególnie w momencie wyłączania kampanii, która ma zostać uruchomiona na nowo po jakimś czasie. Tuż po ponownym włączeniu, reklama będzie generować wyższe kwoty.


Przeczytaj również: UX w sklepie internetowym. Dlaczego warto dbać o pozytywne emocje?


Jak zoptymalizować kampanię Google Ads?

Przygotowanie dobrze zoptymalizowanej kampanii Google Ads wymaga dużej wiedzy i doświadczenia. Podobnie jak w przypadku Facebooka, łatwo przepalić tu budżet, poprzez złe ustawienia kampanii. W Google Ads przekaz reklamowy może trafiać do różnych grup osób, czyli być targetowany m.in. z uwagi na: ich zainteresowania (czyli podobne materiały, którym wcześniej poświęcili czas), zwyczaje, wiek albo inne dane demograficzne, dane geograficzne, zdarzenia z życia (reklamy z branży ślubnej najlepiej kierować do osób zaręczonych), ostatnie dokonane zakupy czy towary dodane do koszyka (to dobry sposób na remarketing), język, albo aplikacje, z których korzystają. Reklamy mogą być wyświetlane według konkretnego harmonogramu obejmującego wybrane dni tygodnia i godziny.

Czy warto targetować kampanie wąsko czy szeroko? Oba rozwiązania mają plusy i minusy. Ważne, by strategię promocji dopasować do indywidualnego charakteru marki. Inaczej będzie wyglądała kampania zoptymalizowana pod kątem niszowej branży adresowana do wąskiego grona użytkowników, a inaczej taka, która musi przebić się przez ogromną konkurencję z produktem z popularnej dziedziny.

- Ustawienie kampanii Google Ads może wydawać się proste. Na rynku dostępne są kursy, wdrażające w podstawy tego narzędzia, którego obsługa jest dość intuicyjna. – mówi Artur Smolicki, Google Ads Specialist w Medializer. – Kłopoty pojawiają się przy optymalizacji budżetu. Kampanie Google Ads w przypadku każdej branży rządzą się nieco innymi prawami. Indywidualne podejście, podbudowane dużym doświadczeniem, pozwala na efektywne wykorzystanie środków. – uzupełnia.

Google Analytics oraz inne statystyki pomagające w planowaniu kampanii reklamowej

Analiza wyników kampanii Google Ads jest bardzo ważna. Dzięki uzyskanym danym można lepiej zoptymalizować grupę odbiorców i podnieść skuteczność działań reklamowych. Kampanie Google Ads można połączyć z Google Analytics, co pozwala na łatwiejsze śledzenie statystyk. Oczywiście efekty kampanii można śledzić również w obrębie danych generowanych przez Google Ads, gdzie podawane są m.in. takie informacje jak: wyświetlania, kliknięcia, konwersje oraz ich koszt. Dzięki statystykom można dowiedzieć się jakie słowa kluczowe doprowadziły odbiorców do reklamy, które komunikaty wzbudziły konwersję oraz poznać profile użytkowników.

Chcesz sam zorganizować kampanię Google Ads? Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomoże Ci w postawieniu pierwszych kroków w pracy z tym narzędziem. Jeśli natomiast chciałbyś zlecić przygotowanie skutecznej kampanii specjalistom, skontaktuj się z Medializer. Z przyjemnością pomożemy!