UX w sklepie internetowym. Dlaczego warto dbać o pozytywne emocje?

Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, jakie emocje budzi Twój sklep internetowy? To temat, o którym stale głośno w agencjach e-commerce. Stworzenie sytuacji, w której produkt czy firma kojarzą się pozytywnie, jest bardzo istotnym elementem sprzedaży. Całość doznań, odczuwanych przez użytkowników definiujemy jako User Experience, w skrócie UX.

Sposób działania i myślenia użytkowników Internetu od lat jest obiektem badań. Pierwsze wnioski badacze zaczęli wysnuwać już w latach 70. XX w. i były one związane z testowaniem działania komputerów. Obecnie, prace nad rozwiązaniami jak najbardziej przyjaznymi użytkownikom to norma. Co więcej, zajmuje się nimi specjalna grupa zawodowa – UX designerzy, którzy troszczą się o to, by projektowane strony, aplikacje i przedmioty były jak najbardziej zorientowane na potrzeby i oczekiwania swoich odbiorców.

Podstawowe zasady UX w sklepie internetowym

Chcesz, by klienci kupowali więcej? Niech Twój sklep kojarzy się pozytywnie. Jak to zrobić? Podstawą myślenia o UX w e-sklepie jest poznanie oczekiwań kupujących. Popularność zakupów w sieci stale rośnie. Dlaczego? Ponieważ wszystko dostępne jest w jednym miejscu, zakupy można zrobić łatwo i szybko, produkty dostarczane są w kilka dni i to w wygodny sposób, a do tego nie ma problemu ze zwrotami. Zabezpieczenie tych wszystkich potrzeb kupujących z pewnością pozytywnie wpływają na sprzedaż. Jednak to nie wszystko, czego oczekują klienci. W kontekście UX design powinieneś zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii.

Wygląd sklepu i pierwsze wrażenie

Na to, by zyskać zainteresowanie klienta, masz zaledwie kilka sekund. Jako pierwsza uwagę przyciąga szata graficzna. Design sklepu musi być nowoczesny, atrakcyjny oraz spójny ze specyfiką branży, w której działa firma oraz charakterem konkretnej marki. Warto również postawić na elementy przyciągające uwagę, takie jak banery czy ciekawe prezentacje produktów. Wszystko to powinno być wpisane w szablon przyjazny dla użytkowników – ważne, aby elementy miały odpowiednią wielkość i były rozmieszone w konkretnych częściach ekranu, np. nie bez powodu koszyk zakupowy znajduje się zawsze w prawym górnym rogu, a menu rozwija się z górnej belki lub listy po lewej stronie.


Możecie Cię zainteresować: Linkowanie wewnętrzne – to proste! Buduj sieć hiperlinków i wzmacniaj pozycjonowanie


Responsywność i szybkie ładowanie

Smartfon stał się głównym urządzeniem z poziomu, którego przeglądamy internet. Do tego wiele transakcji realizowanych jest na różnych etapach na kilku, różnego rozmiaru ekranach – na przykład wybieramy produkty na tablecie, a kupujemy na laptopie. Dlatego bardzo istotne, by sklep był responsywny, czyli prezentował się dobrze i działał funkcjonalnie zarówno na przeglądarkach desktopowych, jak i mobilnych. Istotna jest również prędkość ładowania strony. Ważne, by była ona możliwe najkrótsza, by nie zniechęcać użytkowników. Ponadto należy wystrzegać się wyskakujących reklam czy pop-upów oraz innych elementów, utrudniających szybkie wejście do sklepu.

Efektowna prezentacja produktu – grafika + intuicyjny interfejs + opisy

Bardzo ważnym elementem UX w sklepie internetowym jest właściwe przedstawienie produktów. Istotne, aby zdjęcia zamieszczone w e-sklepie były oryginalne i przedstawiały produkty z różnych stron. Często stosuje się również zdjęcia kontekstowe, gdzie określony przedmiot pokazywany jest w otoczeniu, dodającemu mu atrakcyjności. Ponadto istotne, by interfejs strony produktu pozwalał na łatwe wykonanie zakupu. Wszystkie przyciski muszą być czytelne, dobrze widoczne i właściwie rozmieszczone. Dużą zaletą, podnoszącą sprzedaż, stanie się też dopracowany opis produktu. Dobrze tutaj nie skupiać się wyłącznie na suchych informacjach technicznych, tylko stworzyć tekst napisany językiem korzyści, który będzie miał charakter perswazyjny.

Dobrze zoptymalizowana ścieżka zakupowa

Ścieżka zakupowa to zbiór kolejnych kroków, które prowadzą klienta od wejścia na stronę sklepu do zamówienia produktu. Składa się na nią wiele elementów, które muszą być czytelne i łatwe w obsłudze. Istotny jest nie tylko wygląd, czy intuicyjne rozmieszczenie przycisków, ale także dobre zoptymalizowanie formularzy zakupowych. Ważne, aby klient mógł dokonać zakupu możliwie szybko, podając wszystkie wymagane dane. Co więcej, w przypadku różnych możliwościach płatności i dostawy, kupujący chce korzystać ze znanych, sprawdzonych i lubianych rozwiązań. Dlatego warto zadecydować się zawsze na kilka możliwości. 


Przeczytaj koniecznie: Czym jest lejek sprzedażowy?


Łatwe zakupy – sortowanie, tagi, wyszukiwanie

Wielu klientów wchodzi do sklepu z myślą o zakupie konkretnego produktu. Dobrze, by mogli go szybko znaleźć. Warto dostarczyć im kilka rozwiązań, które ułatwią sortowanie i wyszukiwanie produktów. Dobrze, by w sklepie była dostępna wyszukiwarka, pozwalająca na znalezienie towaru po nazwie. Trzeba się również zatroszczyć o intuicyjne kategorie i podkategorie. Dodatkowo wyszukiwanie ułatwiają tagi, czyli słowa kluczowe w formie przycisków, które sortują asortyment według określonych kryteriów, np. koloru czy rozmiaru.

Projektowanie nowoczesnych sklepów internetowych skupia się na tym, by potrzeby użytkowników były w centrum. Planując wszelkie działania sprzedażowe, zawsze najpierw pomyśl o tym, jaki będą one miały wpływ na zachowania kupujących i jakie będą budziły doznania. To pierwszy filtr, który pozwoli wyeliminować nietrafione strategie.

Jesteś ciekawy, jak prezentują się sklepy internetowe w duchu UX? Zajrzyj do naszych realizacji. Cały zespół Medializer przykłada ogromną wagę do tego, by tworzyć responsywne e-sklepy, wychodzące naprzeciw oczekiwaniom odbiorców. Zobacz, jak to robimy!