Linkowanie wewnętrzne – to proste! Buduj sieć hiperlinków i wzmacniaj pozycjonowanie
Zadaniem SEO jest to, by strona pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania w Google. Istotne są nie tylko podstawowe frazy, takie jak na przykład nazwy produktów, najczęściej szukanych przez klientów. Warto zwrócić uwagę również na wyrażenia z „długiego ogona”, dzięki którym można szybciej dotrzeć do szerszej grupy użytkowników. Jednym z elementów wzmacniających siłę SEO jest linkowanie wewnętrzne. Czy wiesz, jak zrobić je dobrze?
Linkowanie wewnętrze to tworzenie hiperłączy w obrębie jednej witryny. Zwykle polega na łączeniu ze sobą poszczególnych stron, które są w jakiś sposób ze sobą powiązane. Takie połączenia warto robić przy okazji dodawania tekstów SEO czy wpisów blogowych. Ich zadaniem jest przekierowanie uwagi użytkownika na inne podstrony, a tym samym zwiększenie ilości czasu, którą spędzi w serwisie. Co więcej, strony z internal links są lepiej indeksowane przez Google, przez co poprawia się widoczność strony pod większą liczbą słów kluczowych.
Internal links w tekstach SEO od strony technicznej
Budowanie sieci hiperłączy z technicznego punktu widzenia nie jest trudne. Wystarczy linkować poszczególne frazy czy wyrażenia z testów SEO z innymi artykułami czy podstronami z znajdującymi się na stronie (to tak zwane linkowanie kontekstowe). Warto robić to z głową, tak by podlinkowywane frazy były wartościowe pod kątem pozycjonowania w Google – warto stawiać choćby na wyrażenia z długiego ogona.
Interal links mogą stać się również lekiem na niektóre problemy pojawiające się w przypadku pozycjonowania. Czasem dochodzi do kanibalizacji słów kluczowych. To zjawisko występuje wtedy, gdy dwie podstrony z jednej witryny rywalizują ze sobą w wynikach wyszukiwania i jedna z nich zaczyna wyświetlać się w złym miejscu (np. gdy po wpisaniu w Google frazy „chusty damskie” butik X, pierwszy wynik przekierowuje do kategorii szalami w butiku X). W takim przypadku umiejętnie wykorzystane hiperłącza pozwalają wskazać Google, która z podstron ma większą wartość.
Warto też, aby teksty do których prowadzą linki były stosunkowo aktualne. Robienie hiperłączy do treści sprzed kilku lat będzie mniej skuteczne niż bazowanie na świeżym contencie. Linki można odnosić do różnych części serwisu. Najskuteczniej jednak wychodzą połączenia w obrębie konkretnej kategorii, np. podlinkowywanie podkategorii do kategorii głównej.
Nie tylko kontekst. W jakich jeszcze elementach można wykorzystać linkowanie wewnętrzne?
Budowanie hiperlinków odbywa się nie tylko w obrębie tekstów. Internal links występują na całej stronie, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy. Do zabiegów poprawiających widoczność podstrony należą m.in.:
- Podlinkowywanie podkategorii produktów do kategorii głównych w obrębie menu okruszkowego
- Łączenie ze sobą artykułów, produktów o powiązanej tematyce
- Artykuły w formie list i rankingów
- Linkowanie treści ze stopki
- Dodawanie produktów powiązanych, ostatnio oglądanych czy rankingów
- Tworzenie mapy serwisu
Po co budować bazę linków wewnętrznych?
Oto kilka powodów, dla których warto zdecydować się na tworzenie hiperłączy:
- Hiperłącza pozwalają szybko zwiększyć zainteresowanie użytkowników konkretnymi produktami oraz pomagają we wzmocnieniu fraz z długiego ogona.
- Strona z linkami wewnętrznymi jest łatwiejsza do zaindeksowania dla robotów Google.
- Dzięki dobrze wykonanym hiperłączom użytkownicy klikają i skrolują, przez co spędzają dużo czasu na stronie, co jest waloryzowane przez Google.
- Internal links można wykorzystać do optymalizacji lejka sprzedażowego. Najprostszym przykładem takiego działania jest polecanie w tekście dodatkowych produktów, które warto domówić przy okazji zakupu przedmiotu opisanego w artykule.
- Umiejętnie rozplanowane linki zwiększają przyjemność z korzystania ze strony, a więc dobrze wpływają na UX. Użytkownik przy czytaniu jednego artykułu znajduje odnośniki do kolejnych wartościowych informacji, do których bez problemu przechodzi, poszerzając swoją wiedzę w określonym temacie.
Ile linków wewnętrznych powinno znaleźć się na stronie?
Liczbę śródtekstowych hiperłączy trzeba dobrze wyważyć, dostosowując ją przede wszystkim do długości tekstu. Zbyt wiele internal links może zostać potraktowane przez Google jako spam, przez co strona starci na wartości. Innym błędem, którego należy się wystrzegać, jest sytuacja, gdy linki generują błąd 404 lub przekierowanie 30X. Ważne też, aby pamiętać o zaktualizowaniu linkowania w przypadku przenoszenia serwisu.
Hiperłącza to tylko część optymalizowania strategii SEO. W Medializer tworzymy content dobrze widoczny w wyszukiwarkach. Do tego, by przypodobać się robotom Google, wykorzystujemy różnorodne strategie z zakresu pozycjonowania. Choć stale troszczymy się o widoczność w wyszukiwarce, na pierwszym miejscu stawiamy zawsze czytelników. Dlatego troszczymy się, by treści miały właściwą architekturę oraz były atrakcyjne i efektywne pod kątem marketingowym.