Jak pozyskać klienta? Wykorzystaj różne ścieżki dotarcia!

Czy wiesz, że aby zdobyć nowych klientów, nie wystarczy jeden lub dwa sposoby? Potrzebna jest rozbudowana strategia, dzięki której ofertę Twojego sklepu internetowego pozna więcej osób. Chodzi również o to, by zbudować wizerunek marki w sieci: zdobyć rozpoznawalność, sprawić, że użytkownicy będą kojarzyć jej nazwę czy sprzedawane produkty. Mamy coraz szerszy dostęp do różnego rodzaju narzędzi wspomagających promocję i pozwalających docierać do klientów rozmaitymi ścieżkami, co z jednej strony znacznie ułatwia pracę, a z drugiej – rodzi coraz większą konkurencję. Jak działać, by reklamować skutecznie? Jak pozyskiwać kolejnych konsumentów? Zostań z nami, aby się tego dowiedzieć!

Dlaczego wielokanałowość w e-commerce ma tak duże znaczenie?

Jednym z kluczowych elementów w prowadzeniu własnego biznesu online jest wielokanałowość, która bazuje na umiejętności docierania do klientów za pośrednictwem różnych narzędzi i różnymi drogami. Dlaczego akurat omnichannel? Odpowiedź leży w preferencjach konsumentów i dobrym ich zrozumieniu. Współczesny użytkownik porusza się w wielu przestrzeniach – od mediów społecznościowych i wyszukiwarki Google, poprzez aplikacje mobilne, po skrzynki mailowe czy wiadomości SMS. Oczekuje przy tym spójnych, zintegrowanych doświadczeń zakupowych, niezależnie od tego, gdzie się znajduje. Wielokanałowość pozwala na taką właśnie spójną komunikację, budującą lojalność klientów. Korzystanie z rozmaitych ścieżek umożliwia również dotarcie do konsumentów tam, gdzie spędzają najwięcej czasu, lepiej dostosowując przekaz do ich potrzeb i upodobań. Kiedy firma jest obecna w wielu przestrzeniach, budzi ona większe zaufanie i daje się zapamiętać.

Jak docierać do klientów poprzez social media?

Interakcje z potencjalnymi klientami w mediach społecznościowych kojarzą się głównie z regularnym publikowaniem postów na Facebooku i Instagramie, zdobywaniem lajków i serduszek oraz odpisywaniem na komentarze i wiadomości. Elementy te mają oczywiście duże znaczenie, bez nich trudno wyobrazić sobie prowadzenie firmowych profili, jednak we współczesnym e-commerce działania w social mediach znacznie się rozrosły. Przede wszystkim zwiększyła się liczba samych portali, a do grona ważnych platform dołączył TikTok, Pinterest czy LinkedIn. Jasne stało się również, że promocja powinna opierać się na płatnych kampaniach reklamowych, które można tworzyć za pomocą Meta Ads, Pinterest Ads i LinkedIn Ads. Dostosowane do potrzeb danego sklepu akcje promocyjne pozwalają zwiększyć rozpoznawalność wśród wybranych grup odbiorczych i dotrzeć do nowych klientów.

Kampanie w Google Ads

Google Ads, czyli platforma reklamowa stworzona przez Google, ma ogromną siłę oddziaływania i daje wiele możliwości, by dotrzeć do nowych klientów. Pozwala ona na wyświetlanie treści promocyjnych w wynikach wyszukiwania, na stronach partnerskich, aplikacjach mobilnych i w serwisie YouTube. Google Ads funkcjonuje w systemie aukcyjnym, w którym reklamodawcy konkurują o wyświetlanie swoich reklam dla określonych słów kluczowych lub grup odbiorców. Mogą one przyjmować różne formaty (tekstowe, graficzne, video, aplikacji itd.). Platforma oferuje także kilka rodzajów kampanii, takich jak:

  • Kampanie w sieci wyszukiwania – obejmują reklamy tekstowe, które pojawiają się nad organicznymi wynikami wyszukiwania Google lub obok nich, gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę określone słowa kluczowe.
  • Kampanie w sieci reklamowej Google – w przypadku Display Network treści reklamowe są wyświetlane na stronach partnerskich Google. Mogą mieć formę tekstową lub displayową (graficzną).
  • Kampanie produktowe – pokazują konkretne produkty bezpośrednio w wynikach wyszukiwania (wraz ze zdjęciem, nazwą, marką, ceną, ocenami).
  • Kampanie YouTube Ads – pozwalają na reklamowanie produktów czy usług (w formie granicznej lub video) na platformie YouTube.
  • Kampanie promujące aplikacje – umożliwiają reklamowanie aplikacji w celu uzyskania większej liczby pobrań i nowych użytkowników.

SEO i SEM – podstawowe różnice. Docieranie przez content i marketing w wyszukiwarkach

SEO (Search Engine Optimization) i SEM (Search Engine Marketing) to pojęcia, które bywają ze sobą mylone przez podobne nazwy. Można jednak śmiało powiedzieć, że stoją na przeciwległych biegunach, jeżeli chodzi o sposoby docierania do klientów i pozyskiwanie ruchu. SEO skupia się na procesie optymalizacji strony internetowej w celu zwiększenia pozycji w organicznych (niepłatnych) wynikach wyszukiwania. Aby proces ten przebiegał jak najbardziej sprawnie, działania SEO bazują na długoterminowej strategii, zakładającej przede wszystkim tworzenie wartościowych, unikalnych, odpowiadających intencjom użytkowników treści, które zawierają słowa kluczowe i link building. Możemy też mówić o technicznym SEO, dotyczącym optymalizacji struktury i kodu strony, aby była przyjazna dla wyszukiwarek. SEM z kolei koncentruje się na płatnych metodach dotarcia do klientów, czyli przede wszystkim reklamach w wyszukiwarce.


Przeczytaj też: Jak stworzyć strategię contentową dla sklepu internetowego?


Stories, czyli relacje – jak duży potencjał w nich tkwi?

Na Facebooku i Instagramie można publikować relacje, czyli tzw. stories. Są to krótkie, ulotne treści audio-wizualne (najczęściej zdjęcia, grafiki lub filmiki), które użytkownicy mogą udostępniać swoim obserwatorom. Charakteryzują się ograniczeniem czasowym – znikają po 24 godzinach – jednak istnieje możliwość, by zapisać je w profilu (wyróżnione relacje na Instagramie). Stories to znakomita forma komunikacji marki z odbiorcami: dzięki nim można publikować dużo więcej treści, często bardziej spontanicznych, dynamicznych, „zakulisowych”, co pozwala skrócić dystans między firmą a użytkownikami. W relacjach warto zamieszczać filmiki, w których mówimy do odbiorców (pokazywanie twarzy zwiększa zaangażowanie, buduje też zaufanie i autentyczność), a także bawić się formą (na Instagramie dostępne są ankiety, suwak emocji, quizy), zadawać pytania, zachęcać do interakcji. Ze względu na ich ulotny charakter, stories wytwarzają poczucie pilności u odbiorców (ang. FOMO, Fear of Missing Out). Ludzie czują potrzebę regularnego śledzenia treści, aby nie przegapić ważnych aktualizacji, ofert promocyjnych czy ciekawostek.

Newsletter w sklepie internetowym – czy warto?

Newsletter to forma komunikacji, która polega na regularnym wysyłaniu wiadomości e-mail do subskrybentów. Zawierają one informacje o nowościach, aktualnościach, ważnych wydarzeniach związanych z firmą, oferty i promocje, porady i artykuły czy rekomendacje produktów. Newsletter to potężne narzędzie, które – jeśli dobrze wykorzystane – może znacząco zwiększyć sprzedaż, lojalność klientów oraz rozpoznawalność marki. Jego największą zaletą jest to, że pozwala na regularny kontakt z odbiorcami, i to nieprzypadkowymi, tylko z osobami rzeczywiście zainteresowanymi Twoim sklepem internetowym. Umożliwia też gromadzenie bazy danych i budowanie bliższych relacji z konsumentami. Newsletter potrafi pozytywnie wpłynąć na SEO i optymalizację witryny! Powiązany z e-mail marketingiem jest również marketing przez SMS-y. Działa on na podobnej zasadzie, co newsletter, jednak komunikaty są wysyłane na numer telefonu, i – co za tym idzie – muszą być krótsze.

Remarketing – czy to ma sens?

Czy wiesz, że nie musisz rezygnować z klienta, który z jakiegoś powodu nie dokończył zakupów w Twoim sklepie internetowym? Jeżeli dany użytkownik zainteresował się ofertą, jednak nie sfinalizował transakcji, możesz postarać się przekonać go do wykonania pożądanej akcji. Na takim założeniu opierają się kampanie remarketingowe, pozwalające na nowo rozbudzić zainteresowanie konsumenta. Jednym z najczęstszych wyzwań w e-commerce są porzucone koszyki – klienci przeglądają produkty, dodają je do koszyka, a ostatecznie nie dokonują zakupu. Celem remarketingu jest ponowne dotarcie do takich użytkowników i przypomnienie im o pozostawionych produktach. Ten rodzaj promocji pomoże Ci też zoptymalizować wydatki – skierowanie reklam w stronę odbiorców, którzy już wcześniej wykazali zainteresowanie, zazwyczaj kosztuje mniej niż pozyskiwanie nowych klientów.

Jak działają reklamy RTB?

RTB (Real-Time Bidding) to nowoczesny model sprzedaży reklam, w którym aukcje odbywają się w czasie rzeczywistym. Dzięki RTB reklamodawcy mogą w precyzyjny sposób docierać do określonych grup odbiorczych na podstawie zaawansowanych danych, co sprawia, że treści promocyjne stają się bardziej efektywne i opłacalne. Kiedy użytkownik odwiedza stronę internetową, która udostępnia powierzchnię reklamową w modelu RTB, informacje o tej powierzchni trafiają na platformę Ad Exchange (giełdę reklamową). Pośredniczy ona między wydawcą (właścicielem strony) a reklamodawcami. Przed rozpoczęciem aukcji system gromadzi dane o użytkowniku, który przegląda stronę, a następnie – na podstawie zgromadzonych danych – Ad Exchange informuje reklamodawców o możliwości wyświetlenia reklamy. Składają oni swoje oferty w czasie rzeczywistym, ustawiając maksymalną kwotę. System wybiera najlepszą ofertę reklamodawcy i wyświetla jego reklamę użytkownikowi. Cały proces – od zebrania danych, przez rozpoczęcie aukcji, aż po wyświetlenie reklamy – trwa zaledwie kilkaset milisekund.

Marketing automation w e-commerce

Czy wiesz, że wiele procesów marketingowych w Twoim sklepie internetowych możesz poddać automatyzacji? Warto korzystać z nowoczesnych technologii, by zwiększyć efektowność własnych działań i oszczędzić czas. Marketing automation, bo tak nazywamy tę strategię, umożliwia łatwiejsze prowadzenie spersonalizowanych kampanii promocyjnych, które są dopasowane do zachowań i preferencji klientów. Takie kampanie bazują na wcześniej zebranych danych o przeglądanych produktach, porzuconych koszykach czy wcześniejszych zakupach. Marketing automation może również wspomagać cross-selling i up-selling, automatycznie rekomendując produkty, które z dużą dozą prawdopodobieństwa zainteresują klientów. Pozwala także budować bazę mailingową i precyzyjnie segmentować użytkowników. Każdy właściciel sklepu internetowego wie, ile pracy wymaga rozwój biznesu online. Dzięki marketing automation możliwe jest przekierowanie swojej energii na obszary wymagające większego zaangażowania, inne pozostawiając zaawansowanym algorytmom.

Wyzwania związane z wielokanałowością

Jednym z kluczowych wyzwań w strategii wielokanałowej jest gromadzenie i integrowanie danych pochodzących z różnych źródeł. Każdy kanał komunikacji generuje różne informacje o klientach i ich zachowaniach – zebranie, a następnie odpowiednie ich zinterpretowanie może stanowić wyzwanie, ale jest niezbędne do stworzenia pełnego obrazu. Czasami może nam się wydawać, że dobrze rozumiemy wszystkie dane, jednak nierzadko to iluzja, a informacje dotyczą przede wszystkim działań marketingowych, nie samych klientów. Kolejnym wyzwaniem związanym z wielokanałowością jest utrzymanie spójnego przekazu we wszystkich kanałach – zdarza się, że coś przeoczymy, a odbiorcy zwrócą na to uwagę. Aby uniknąć takiej sytuacji, warto stworzyć kompleksową strategię komunikacyjną i dbać o jasne wytyczne dotyczące tone of voice oraz wizualnej strony marki. Omnichannel wymaga również synchronizacji działań w czasie rzeczywistym, w czym pomagają nowoczesne systemy zarządzania.

Potrzebujesz więcej informacji? Chcesz ustalić optymalny plan dla swojej firmy? Skontaktuj się z agencją Medializer!