Dlaczego warto postawić na dobry marketing?

Jednym z fundamentów funkcjonowania każdej firm y są działania marketingowe. Wydaje się to oczywistym stwierdzeniem, jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, jak wielką odgrywają rolę. Nawet najlepszy pomysł na biznes okaże się niewiele wart, jeżeli nie zostanie odpowiednio rozwinięty. Warto zacząć od podstaw i pokrótce zastanowić się, dlaczego marketing ma tak ogromne znaczenie.

Definicja i podstawowe rodzaje marketingu

Istnieje kilka definicji marketingu, mniej lub bardziej rozbudowanych. Najprostsza i najbardziej klarowna z nich opiera się na dwóch hasłach: zaspokajanie potrzeb i osiąganie zysków. Trzeba zaznaczyć, że nie chodzi tutaj o stosowanie pojedynczych trików czy określonych manewrów, a długotrwałe działania oparte na przemyślanej strategii, dostosowanej do odbiorców i realiów rynkowych. Marketing można dzielić na różne rodzaje, my natomiast skupimy się na trzech podstawowych: marketingu zewnętrznym, wewnętrznym oraz interakcyjnym. Pierwszy z nich bywa nazywany też outsourcing marketingiem. Kierowany jest do „zewnętrznego klienta” i opiera się na tzw. „czterech P” – product (produkt), price (cena), place (dystrybucja), promotion (promocja). Z kolei marketing wewnętrzny polega na budowaniu kompetencji pracowników firmy (poprzez szkolenia) i motywowaniu ich do wykonywania zadań. Marketing interakcyjny, jak sama nazwa wskazuje, obejmuje tworzenie interakcji z klientami i jak najlepszą ich obsługę.


Przeczytaj również: 7 sposobów na wyższą konwersję w e-sklepie


Jakie potrzeby ma spełniać marketing?

O marketingu można myśleć jak o oleju napędowym. Bez niego samochód nie ruszy dalej, podobnie jak firma bez sprecyzowanej strategii. Tego typu działania pełnią przede wszystkim funkcję informacyjną. Potencjalny klient musi przecież dowiedzieć się o Twojej obecności na rynku. Brzmi jak oczywista oczywistość, prawda? W czasach ogromnej konkurencji to nie takie proste. Nie wystarczy, że odbiorca będzie zdawał sobie sprawę z Twojego istnienia, musi jeszcze chcieć Cię zapamiętać. Marketing właśnie temu służy. Pozwala odpowiedzieć na takie pytania, jak: czym się wyróżniasz? Dlaczego konsument miałby wybrać właśnie Ciebie? Co mu zaoferujesz? Jak rozwiążesz jego problemy? Jakie potrzeby zaspokoisz? Niezwykle istotną funkcją marketingu jest również tworzenie więzi z klientami i budowanie ich zaufania. To podstawa dobrej reputacji i pozytywnego wizerunku.

Wytrwałość w działaniach

Należy pamiętać, że obmyślenie i wdrożenie strategii to dopiero pierwszy krok. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, kluczem do sukcesu jest długofalowość. Fakt: po zdobyciu pewnej renomy prawdopodobnie będzie Ci łatwiej utrzymać się na rynku, jednak zaniedbanie marketingu może Cię drogo kosztować. Pomyśl o tym jak o pielęgnowaniu ogrodu czy relacjach z przyjaciółmi. Aby przetrwały, trzeba przez cały czas o nie dbać. Nie chodzi tutaj jedynie o reklamę, ale także analizę konkurencji i całej branży, udoskonalanie proponowanych produktów czy usług czy ekspansję na nowe obszary działalności. Przejdźmy teraz do konkretnych sposobów na ulepszenie działań marketingowych.

Cztery obszary marketingu

Obecnie większość firm skupia się na zwiększaniu swojej rozpoznawalności online. E-commerce w Polsce rozwija się bardzo prężnie, dlatego warto zastanowić się, jak osiągnąć pożądane rezultaty. Dla ułatwienia można podzielić marketing internetowy na kilka obszarów: content, social media, e-mail oraz SEM. Content opiera się na regularnym tworzeniu treści, które mają przyciągnąć uwagę odbiorców i zachęcić ich do działania. Są to zarówno formy pisane, jak i podcasty, filmiki czy zdjęcia. Teksty tworzone zgodnie z wytycznymi Google zaczną pojawiać się wyżej w wyszukiwarce. Z kolei działania w social mediach służą zmniejszaniu dystansu między sprzedającym a klientem, często poprzez dostarczanie im rozrywki i cennych informacji. E-mail marketing wykorzystuje pocztę elektroniczną jako narzędzie komunikacji (newslettery). SEM natomiast to marketing w wyszukiwarkach. Wiąże się z pozycjonowaniem i link buildingiem.


Może Cię zainteresować: Jak osiągnąć efekty w e-commerce? Poznaj sprawdzone sposoby!


Najważniejsze jest planowanie

Kilkukrotnie wspomnieliśmy o tym, jak ważne jest planowanie. Polega głównie na wyborze grupy docelowej, czyli osób, do których chcemy dotrzeć. Zawsze na początku warto zadać sobie pytanie, kto dokładnie miałby u Ciebie kupować. Ile ma lat? Mieszka w mieście czy na wsi? Jakiej jest płci? Jakie ma wykształcenie? Jakie ma zainteresowania, plany? Ten rodzaj działania nazywa się segmentacją klientów. Planowanie obejmuje również szczegółową obserwację i analizę rynku, nieustannie zmieniających się branżowych trendów, konkurencji oraz Twojej własnej firmy (jeśli istnieje już jakiś czas).

Korzyści w pigułce

Korzyści związane z dobrym marketingiem widoczne są w liczbach – może on zwiększyć poziom sprzedaży i znacząco rozwinąć Twój biznes, który zyska stabilność i pozycję. Dzięki niemu zyskujesz większą wiedzę i samoświadomość, a to cechy niezbędne w tej branży. Nie musisz polegać na domysłach, dostajesz gotowe narzędzia, od razu gotowe do wykorzystania. Aby utrzymać się na rynku, potrzebni są konsumenci. Marketing pomoże Ci zdobyć ich zaufanie, jeżeli oczywiście zachowasz uczciwość i rzetelność.