7 sposobów na wyższą konwersję w e-sklepie

Strategia sprzedażowa działa dobrze wtedy, gdy klienci wykonują pożądane akcje na stronie. Może być nimi dodanie produktu do koszyka, opłacenie zamówienia albo zasubskrybowanie newslettera. W e-commerce nazywamy je konwersją i to właśnie z myślą o nich projektowany jest wygląd sklepów internetowych, optymalizowana jest ścieżka zakupowa i realizowane są kampanie marketingowe. Co zrobić, aby klienci postępowali zgodnie z naszymi oczekiwaniami? Oto 7 sprawdzonych sposobów na podniesienie konwersji w e-sklepie!

Jakie mogą być rodzaje konwersji w sklepie internetowym?

Docelowym działaniem, która chcemy osiągnąć poprzez konwersację jest sfinalizowanie zakupu przez użytkownika. Do tego jednak, by produkt trafił do koszyka i został opłacony, potrzeba podjęcia wielu innych akcji. Dlatego bardzo istotne jest zatroszczenie się o konwersję na różnych poziomach lejka sprzedażowego. Konwersję w sklepie internetowym warto mierzyć w kontekście m.in:

  • Założenia konta w sklepie
  • Zasubskrybowania newslettera
  • Dodania produktu do koszyka
  • Sfinalizowania zakupu
  • Przejrzenia oferty sklepu

7 sposobów na zoptymalizowanie konwersji

Punktem wyjścia do tego, by poprawić konwersję powinno być określenie grupy docelowej oraz jej potrzeb. Rynek e-commerce jest bardzo duży, a każda z branż, w obrębie których działają sklepy, rządzi się nieco innymi prawami. Postarajmy się jednak wskazać te uniwersalne:

Krótka i jasna ścieżka zakupowa

Mnóstwo produktów jest porzucanych przez klientów po tym, gdy już trafią do koszyka. Z pewnością znasz to uczucie, kiedy chcesz dokonać szybkiego zakupu, i trafiasz na długi formularz kontaktowy, przy, którym wszystko staje się mniej atrakcyjne. Zadzwoni telefon, porozmawiasz chwilę i potem wcale nie masz ochoty wracać do wypełniania danych i nie kończysz transakcji. Dlatego kluczem do uzyskania wysokiej konwersji jest zoptymalizowanie całego procesu zakupu tak, by był możliwe jak najkrótszy i najbardziej przyjazny. Składają się niego różne elementy – począwszy od widoku produktów w sklepie, który powinien pozwalać na łatwe przeglądanie oferty, poprzez przejrzystą kartę produktu i szybką możliwość przejścia przez proces zamówienia i po zapłacenie za produkt. Im mniej kroków, tym mniej zgubionych klientów.

Responsywność

Coraz więcej użytkowników dokonuje zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Obecnie produkty częściej przeglądamy z poziomu smartfonów, a chętniej finalizujemy transakcje na komputerach. Jednak i to się zmienia na korzyść smartfonów. Dlatego bardzo ważne, aby strona sklepu internetowego była responsywna. Co ważne, nie oznacza to tylko przeskalowania layoutu tak aby ładnie się wyświetlał na mniejszym ekranie. Równie ważne jest wprowadzenie rozwiązań pozwalających na obsługę sklepu jedną ręką i łatwą płatność na smartfonie. Bardzo istotne jest również szybkie ładowanie strony i wyeliminowanie wszelkich przeszkadzaczy, np. wyskakujących reklam.

Koszt dostawy i rodzaj przesyłki

Cena dostawy to element, który potrafi zepsuć korzyści wypracowane przez całą ścieżkę zakupową. Twoi klienci oczekują taniej i szybkiej dostawy. Co więcej, bardzo ważne, abyś współpracował z rzetelnymi przewoźnikami. Nie jest żadną tajemnicą, że niektóre firmy kurierskie cieszą się lepszą renomą niż inne. Standardem staje się także dostawa do automatów paczkowych. Wiele sklepów wysyła także swoje produkty poza granice Polski. Równie istotne, by paczki były dostarczane szybko.

Rodzaje płatności

Bramki płatności to standard w zaufanych sklepach internetowych. Dzięki nim klienci mogą szybko sfinalizować transakcję. Bardzo istotne, by w e-sklepie były dostępne różne formy płatności. Twoi klienci, w zaleznosći od wieku i upodobań, preferują różne metody – młodsi chętniej płacą Blikiem, starsi natomiast częściej decydują się na zamówienie za pobraniem. Warto przy tym zaznaczyć, że coraz większą popularnością cieszą się płatności odroczone. To rozwiązanie, które pozwala zamówić produkty i bez żadnych kosztów zapłacić za nie nawet z kilkutygodniowym opóźnieniem.

Profesjonalny BOK

Nie można zapominać o tym, że sprzedaż to przede wszystkim kontakt. Dlatego tak ważna jest aktywność w mediach społecznościowych, która pozwala nawiązać relacje i skrócić dystans pomiędzy sprzedawcą, a kupującym. Równie istotna jest obsługa kupujących. Twoi klienci muszą mieć dostęp do różnych kanałów kontaktu, a ich odpowiedzi na zapytania muszą być udzielane bardzo szybko, nawet w ciągu kilku godzin.

Nieskazitelna opinia

Wielu klientów przed dokonaniem zakupu śledzi opinie o sklepie, które są dostępne w sieci. Dlatego istotne, abyś się o nie zatroszczył. Można wykorzystać do tego social media, dołożyć moduł z opiniami do sklepu internetowego lub zachęcić klientów do wystawiania recenzji w portalach zewnętrznych. W kontekście nieposzlakowanej opinii e-sklepu bardzo istotne jest również działanie w social mediach. Na posty klientów, zwłaszcza te krytyczne, nigdy nie odpowiadaj pod wpływem emocji. Takie działanie zawsze szkodzi wizerunkowi firmy.

Atrakcyjne akcje promocyjne

Sprzedaż w sklepie internetowym rządzi się nieco innymi prawami niż ta stacjonarna. Tutaj klientów przyciąga to, co dzieje się w sklepie, a bazą do budowania ruchu są nowe kolekcje i promocje. Dlatego czynnikiem pozytywnie pływającym na konwersje są akcje rabatowe i wyprzedaże. Dobrze, by były one planowane często – nawet kilka razy w miesiącu. Ich rozkład warto przemyśleć zwłaszcza w kontekście najgorętszych okresów w e-handlu. Dobre rozplanowanie promocji pod koniec roku może być kluczem do osiągniecia naprawdę dobrych wyników sprzedażowych.

Jak mierzyć konwersję?

Efektem odpowiednich działań e-commerce jest wysoka konwersja. Najlepsi gracze na rynku potrafią osiągnąć dwukrotnie wyższe rezultaty w tej dziedzinie niż przeciętne marki z tej samej branży. Konwersję mierzy się za pomocą prostego wzoru, w którym dzieli się liczbę osób dokonujących pożądanego działania przez całkowitą sumę odwiedzających. Całość należy pomnożyć przez 100%, by wynik był łatwiejszy do interpretacji. W sklepach internetowych, w zależności od branży, współczynnik konwersji kształtuje się na poziomie od 1 do 3%. Takie wartości zwykle można przyjąć również dla branży odzieżowej. Jeśli nie masz pewności czy wartości konwersji w Twoim sklepie internetowym są zadowalające, możesz porównać je ze średnim współczynnikiem konwersji charakterystycznym dla Twojej branży. Niezbędne dane bez problemu znajdziesz w sieci.

Nie jesteś zadowolony z osiąganych zysków? Chcesz poprawić działanie swojego sklepu internetowego? Skontaktuj się z nami. W Medializer znamy się na e-commerce doskonale. Z przyjemnością podzielimy się z Tobą naszą wiedzą oraz doświadczeniem i wspólnie osiągniemy wyższe cele sprzedażowe.