Case study: Program lojalnościowy dla butików Fearless
Zdobycie klienta to podstawa, ale zatrzymanie go na dłużej, to prawdziwa sztuka. W świecie e-commerce kluczowe jest budowanie przywiązania do marki, a sprawdzonym narzędziem do jej wzmacniania są programy lojalnościowe. W ostatnim czasie mieliśmy przyjemność przygotować i wdrożyć taki program dla brandu Fearless. Chcecie dowiedzieć się, jak działa i jak powstawał krok po kroku? Zapraszam do lektury naszego case study!
Spis treści:
- Jak działają programy lojalnościowe od Medializer?
- Badanie potrzeb
- Wywiad z klientem i ustalenie warunków programu
- Regulamin – kluczowy element programu
- Naming i opracowanie treści do programu
- Przygotowanie bannerów i elementów graficznych
- Prezentacja programu na stronie sklepu oraz promocja programu w social mediach i na portalach zewnętrznych
- Monitorowanie skuteczności programu i dalsze możliwości rozwoju
Jak działają programy lojalnościowe od Medializer?
Program lojalnościowy działa w prosty i intuicyjny sposób. Każda klientka, która ma konto w sklepie internetowym i jest w nim zalogowana, zostaje uczestniczką programu lojalnościowego. W ramach członkostwa otrzymuje zwrot, obejmujący wybrany procent wartości zamówienia. Jest on przyznawany w postaci punktów, które może wykorzystać do opłacenia części lub całości kolejnych zamówień. Punkty mają określoną ważność, co dodatkowo motywuje do szybkich zakupów. Aby zwiększyć świadomość funkcjonowania programu wśród klientek, jest on promowany na stronie sklepu poprzez bannery oraz dedykowaną podstronę informacyjną. Zgodnie z wymogami prawnymi, program posiada również odrębny regulamin, który szczegółowo opisuje jego zasady i funkcjonowanie.
Badanie potrzeb
Sklepy internetowe oparte na Medializer CMS mogą zostać wzbogacone o szeroką gamę dodatków, które wspierają ich rozwój. W przypadku klientów, którzy stawiają na marketing i skalowanie biznesu, zawsze dobieramy rozwiązania najlepiej dopasowane do ich aktualnej sytuacji i planów na przyszłość.
Marka Fearless cieszy się dużą popularnością wśród klientek. Rozpoznawalna, efektowna identyfikacja wizualna sprawia, że butik dynamicznie się rozwija. Wiedząc, że w najbliższym czasie planowany jest kolejny etap wzrostu, postanowiliśmy wdrożyć program lojalnościowy – rozwiązanie, które pomoże nie tylko przyciągnąć nowych klientów, ale przede wszystkim zachęcić ich do powrotu i pozwoli zbudować długofalową relację z marką.
Co było naszym celem? Chcemy sprawić, by klientki wracały po więcej i stały się stałymi odbiorczyniami oferty butiku.
Wywiad z klientem i ustalenie warunków programu
Pierwszym krokiem we wdrażaniu programu lojalnościowego jest szczegółowy wywiad z klientem, który pozwala nam określić kluczowe parametry działania systemu. Podczas konsultacji ustalamy:
- Datę startu programu.
- Procent wartości zamówienia, który klientki otrzymają jako zwrot w formie punktów.
- Zakres programu, czyli to czy obejmie wyłącznie produkty w cenach regularnych, czy także te w promocyjnych cenach oraz te z kategorii Sale.
- Okres ważności punktów.
- Czas aktywacji punktów po zakupie, który musi uwzględniać czas na ewentualne zwroty.
W przypadku marki Fearless ustaliliśmy, że w ramach programu lojalnościowego klientki otrzymają zwrot w wysokości 5% wartości zamówienia, a przy tym program obejmie wyłącznie produkty w regularnej cenie. Punkty będą aktywowane 30 dni po dokonaniu zamówienia, co pozwoli uwzględnić ewentualne zwroty. Następnie klientki będą mogły wykorzystać zgromadzone punkty przez kolejne 12 miesięcy, co daje im komfort i elastyczność przy planowaniu przyszłych zakupów.
Regulamin – kluczowy element programu
Każdy program lojalnościowy musi działać zgodnie z przepisami prawa, dlatego jego regulamin musi spełniać określone wymogi. Zalecamy naszym klientom przygotowanie regulaminu wraz z kancelarią prawną.
W przypadku Fearless poleciliśmy współpracę z kancelarią DKLaw, z którą współpracujemy od lat. Wiemy, że ich doświadczenie w branży e-commerce pozwala na przygotowanie dokumentacji spełniającej wszystkie wymagania prawne.
Naming i opracowanie treści do programu
Po dokonaniu najważniejszych ustaleń do pracy wkroczył zespół contentowy. Pierwszym krokiem, który podjęliśmy, było ustalenie nazwy programu lojalnościowego. Przedstawiliśmy klientce kilka propozycji, spośród których mogła wybrać tę, która najlepiej odzwierciedla charakter sklepu. Wśród zaproponowanych nazw znalazły się m.in.: Fearless Club, Brave Points, Courage Points, Fearless Rewards, Stay Fearless, Get Rewards. Ostatecznie wybór padł na nazwę Fearless Rewards.
Kolejnym krokiem było zaprojektowanie przez nasz zespół treści na podstronę informacyjną dotyczącą klubu. Musiały znaleźć się na niej najważniejsze informacje, których będą szukały klientki chcące przystąpić do programu, a następnie wykorzystać punkty. Zadbaliśmy o to, aby teksty były jasne, czytelne i stosunkowo lakoniczne. Co więcej, w projekcie podstrony znalazło się również miejsce na podlinkowanie regulaminu programu. Na tym etapie zaproponowaliśmy również różnorodne teksty na bannery promujące program.
Przygotowanie bannerów i elementów graficznych
Gotowe treści zostały skonsultowane z klientką. Po otrzymaniu jej akceptacji, do pracy wkroczyli graficy, którzy opracowali layout strony informacyjnej programu. Zaprojektowali również bannery promujące Fearless Rewards. Składał się on z bannera w formacie webowym, który zamieściliśmy w widocznym miejscu na stronie internetowej sklepu, kwadratowego bannera do postów na Facebooku i Instagramie, bannera w formacie zdjęcia w tle na Facebooku oraz grafiki do stories. Tak szeroka różnorodność formatów pozwoliła nam promować start programu w różnych kanałach.
Na tym nie skończyła się praca grafików – dodatkowo przygotowali oni bannery dedykowane do postów na Facebooku i Instagramie, w których informowaliśmy o starcie programu. Co ważne, wszystkie grafiki były zgodne z identyfikacją sklepu, zarówno pod kątem strategii językowej, jak i komunikacji wizualnej marki.
Prezentacja programu na stronie sklepu oraz promocja programu w social mediach i na portalach zewnętrznych
Program zaprezentowaliśmy światu w dniu jego startu. To wtedy opublikowaliśmy w sklepie podstronę informacyjną programu. Button z linkowaniem do podstrony z klubem umieściliśmy na górnej belce sklepu, tak aby było dobrze widoczne. Dodatkowo w dolnej części strony głównej sklepu umieściliśmy banner promujący program, który linkował do podstrony informacyjnej Fearless Rewards.
Równolegle rozpoczęliśmy działania wizerunkowe, które polegały na publikowaniu w social mediach postów promujących program. Postawiliśmy na kreacje z bannerem i treścią, które pojawiały się na Facebooku i Instagramie marki w odstępie 7 dni. Ponadto, aby wzmocnić rozpoznawalność programu i budować lojalność klientów już od pierwszych dni, uruchomiliśmy kampanię reklamową meta, nastawioną na dotarcie do obecnych odbiorców marki. Dodatkowo postawiliśmy również na publikację zewnętrzną. Informacja o programie pojawiła się w mediach branżowych. Portal ecomersy.pl opublikował news opisujący Fearless Rewards, w którym zamieściliśmy link do programu lojalnościowego. Informacja o tym materiale pojawiła się na Facebooku oraz na portalu LinkedIn.
Monitorowanie skuteczności programu i dalsze możliwości rozwoju
Po uruchomieniu programu nieustannie monitorujemy jego skuteczność. Analizujemy, w jaki sposób prowadzenie programu wpływa na ilość zakupów w sklepie oraz jak został odebrany przez klientki sklepu Fearless.
Program lojalnościowy to narzędzie, które oferujemy klientom jako autonomiczną usługę. Jednak docelowo możemy połączyć go z innymi funkcjami systemu Medializer CMS. W ramach ulepszenia programu przygotować możemy dodatki, które umożliwią automatyczne wysyłanie maili do uczestniczek programu z ofertami ze zniżkami lub akcjami promocyjnymi. Możemy także połączyć program z funkcją wirtualnej portmonetki, na który klientki mogłyby przekierowywać środki ze zwrotów. Nasz system jest bardzo elastyczny, a dzięki pracy na sklepach dedykowanych mamy możliwość zaprogramowania funkcji dostosowanych do konkretnych potrzeb i oczekiwań naszych klientów.
Jesteś zainteresowany wdrożeniem programu lojalnościowego w swoim sklepie? Skontaktuj się z nami po wycenę! Zapewniamy, że poprowadzimy Cię krok po kroku przez cały proces przygotowania programu, a następnie pomożemy go wdrożyć, aby stał się skutecznym narzędziem marketingowym dla Twojego sklepu.