Jak otworzyć sklep internetowy z odzieżą damską?
Chcesz otworzyć butik internetowy z odzieżą damską? Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę ze sprzedażą w sieci, z pewnością masz wiele pytań i wątpliwości. Oto praktyczny poradnik, który stworzyliśmy, bazując na doświadczeniach naszych Klientów. Jesteśmy pewni, że dzięki niemu stawianie pierwszych kroków w e-commerce stanie się łatwiejsze.
W ostatnim czasie w sieci powstaje wiele butików internetowych. Są to zarówno sklepy tworzone od podstaw, jak i biznesy, które przenoszone są z formy stacjonarnej do sieci. Pierwszą kwestią, z której trzeba zdać sobie sprawę rozpoczynając przygodę z e-commerce, jest to, że sprzedaż w rzeczywistości i sprzedaż w internecie rządzą się zupełnie innymi prawami. To trochę tak, jakby porównać jazdę rowerem do prowadzenia samochodu. Na specyfikę handlu w sieci składa się wiele czynników. Zacznijmy od fundamentów.
Podstawowe kwestie, wiążące się z prowadzaniem butiku internetowego
Może wydawać się, że pierwszym krokiem uruchomienia sklepu internetowego jest przygotowanie strony. Zanim jednak nie przystąpisz do dzieła, warto przemyśleć kilka kwestii i sprawdzić, czy na pewno jesteś gotowy do tego, by rozpocząć działalność. Nad czym warto się zastanowić?
1. Nazwa i wolna domena
Znalezienie dobrej nazwy dla sklepy internetowego to tylko z pozoru prosta sprawa. Namingiem zajmują się profesjonaliści – i to nie bez powodu. To, pod jakim szyldem Twój butik zaistnieje w sieci, w dużym stopniu zdecyduje o jego sukcesie. Ważne, aby nazwa była łatwa do zapamiętania i kojarzyła się pozytywnie. Do tego dobrze, by była w jakiś sposób związana z Twoją działalnością. Jest jeszcze jeden, chyba najważniejszy warunek, stworzenia dobrej nazwy – wolna witryna internetowa. W sieci funkcjonują tysiące sklepów. Musisz znaleźć nazwę, której nie zarezerwował nikt dotychczas.
2. Założenie firmy i budżet na start
Zanim nie rozpoczniesz sprzedaży w sieci, dopełnij wszystkich formalności. Zadbaj o zarejestrowanie firmy, a także zastanów się nad tym, w jaki sposób będziesz rozliczał zyski płynące z Twojej działalności. Tutaj dobrym pomysłem może stać się kontakt z biurem rachunkowym. Zastanów się również nad tym, skąd możesz pozyskać środki niezbędne na uruchomienie strony sklepu, zakup towaru i marketing.
3. Sprzęt, pracownicy, przestrzeń
Do momentu zero (nazwijmy tak roboczo chwilę, gdy na stronie sklepu pojawią się pierwsi klienci) musisz dopełnić wielu kwestii organizacyjnych. Przede wszystkim przeanalizuj, czy z obsługą sprzedaży i paczek poradzisz sobie sam, czy raczej musisz zatrudnić kolejnych pracowników. Ponadto zadbaj o to, by każda z osób zarządzających zamówieniami miała dostęp do komputera i niezawodnego łącza internetowego. Nie zapomnij także o przestrzeni do magazynowania ubrań. Towar to coś, co trudno trzymać w mieszkaniu.
4. Grupa odbiorców
Zdecydowałeś, że chcesz otworzyć butik internetowy? To dopiero początek ważnych decyzji. Zastanów się nad tym, jaka ma być specyfika Twojego sklepu, czyli kim są kupujący. Pomyśl nad ich wiekiem, zawodem, miejscem zamieszkania i oczekiwaniami. Dzięki temu łatwiej będzie Ci skompletować towar i spersonalizować przekaz marketingowy. Znalezienie modelowego odbiorcy to dość trudne zadanie. Możesz je sobie ułatwić, dzięki prostemu zabiegowi. Stwórz persony, czyli wymyślonych kupujących, którym nadasz imię, nazwisko, wiek, zawód, a nawet określisz ich upodobania i potrzeby.
5. Tożsamość marki
Każdego miesiąca powstają dziesiątki sklepów internetowych. Jednak tylko część z nich utrzyma się na rynku. Jeśli chcesz znaleźć się w tym gronie, musisz pomyśleć nad tym, jak wyróżnić się z tłumu. Przejrzyj to, co oferuje konkurencja i postaraj się znaleźć wyjątkowe cechy, na których oprzesz swój biznes. Pamiętaj jednak o tym, by twardo stąpać po ziemi.
Towar i logistyka
Prowadzenie butku internetowego to duże przedsięwzięcie logistyczne. Będziesz prowadził sprzedaż, a więc musisz zadbać nie tylko o sprawdzone źródło towaru, ale także o miejsce do jego przechowywania oraz zatroszczyć się o wysyłkę. Czym warto się zainteresować w tej kwestii?
1. Sprawdzeni dostawcy
Czy wiesz już, skąd będziesz pozyskiwać towar do butiku internetowego? Możliwości jest kilka. Przede wszystkim sam możesz zająć się wytwarzaniem odzieży od podstaw. To trudne zadanie, jednak pozwala stworzyć własną markę, która może konkurować oryginalnymi projektami. Mniejszym ryzykiem obarczona jest współpraca z polską hurtownią, która produkuje wysokiej jakości ubrania. Innym pomysłem na dostawy będą zamówienia z zagranicy. Zastanów się też, jaki model biznesu preferujesz. Możesz sam kupować towar i przechowywać go w magazynie lub zdecydować się na drop shipping, czyli ścisłą współpracę z określonym dostawcą, który dostarcza Ci towar już po tym, gdy zostanie kupiony w sklepie. Oba rozwiązania mają wiele zalet i wad.
2. Plan nowych kolekcji, promocji i wyprzedaży
Kalendarz sprzedaży w swoim butiku powinieneś zaplanować z rozmysłem. Dobrze uwzględnić w nim okresy natężonego ruchu w sklepie, np. czas przed świętami Bożego Narodzenia i sylwestrem, a także rozplanować wyprzedaże. Zastanów się również nad tym, jak często możesz i chcesz wprowadzać nowe kolekcje. Oczywiście to tylko szkic – plan powinien być elastyczny i na bieżąco dostosowywany do aktualnej sytuacji.
3. Wysyłka
Sprzedaż towaru to dopiero pierwszy krok do sukcesu. Bardzo ważne, aby Twoi klienci mogli liczyć na szybkie i profesjonalne wysyłki. Zanim nie ruszysz ze sklepem, podejmij współpracę z kurierami. Zastanów się taż nad opakowaniem towarów. Możesz zdecydować się na klasyczne pudełka czy koperty, jednak nie będą one zbyt atrakcyjne. Lepiej zainwestować w personalizowane foliopaki lub kartony fasonowe szyte na miarę Twoich potrzeb. Nie wiesz, jak wybrać firmę kurierska do współpracy? Oto porównanie, które pomoże Ci w dokonaniu wyboru – „Jak wybrać kuriera dla sklepu internetowego? Porównujemy ceny, czas dostawy, oferty”.
Sklep internetowy i jego obsługa
Na działanie sklepu w sieci składa się wiele czynników. To nie tylko sama strona internetowa, ale również oprogramowanie pozwalające na zarządzanie sprzedażą. Jeśli Twój butik ma być atrakcyjny dla kupujących, musi spełniać wiele wymogów. Bardzo istotne również, by był odpowiednio wypromowany. Na co zwrócić uwagę?
1. Logo i zunifikowanie sposobów jego wykorzystania
Grafika wpływa na rozpoznawalność sklepu. Logo musi być znakiem, który jednoznacznie będzie kojarzył się z Twoją działalnością. Może mieć formę napisu lub symbolu. Dobrze, aby było czytelne i łatwe do zapamiętania. Jego zaprojektowaniem powinien zająć się doświadczony grafik. Gdy wybierzesz logo, musisz jeszcze zatroszczyć się to, by znormalizować jego wykorzystanie. Duże firmy decydują się na księgę znaku – to zbiór dokumentów, który mówi o tym, jakie są kolory, kroje czcionek oraz inne elementy graficzne charakterystyczne dla marki. Takie dokumenty zawierają również logo w wersji czarno-białej oraz ewentualne warianty, w których symbol pojawi się na bannerach lub w mediach społecznościowych. Nawet jeśli Twój butik nie będzie miał księgi znaku, nie zapomnij o dokonaniu odpowiednich ustaleń. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wizerunku marki, polecamy artykuł z naszego bloga: „Spójny wizerunek marki to podstawa. Bądź rozpoznawalny w e-sklepie, w social mediach i w druku”.
2. Oprogramowanie do zarządzania sprzedażą
Layout sklepu, który widzą Klienci, to tylko część pracy programistów. Tak jak w przypadku stacjonarnego butiku, ten internetowy również musi mieć zaplecze. Jest nim oprogramowanie pozwalające na zarządzanie treściami, produktami i sprzedażą. W Medializer wdrożyliśmy nasz autorski system, który pozwala na łatwe zatowarowanie sklepu oraz pozyskanie danych dotyczących sprzedaży (kupione produkty, produkty do wysyłki, zwroty).
3. Szata graficzna
Wygląd sklepów internetowych zależy od obowiązującej mody. To dlatego bez trudu jesteś w stanie odróżnić zadbane sklepy od tych, których właściciele od dawna nie inwestują w rozwój. Obecnie butiki internetowe mają minimalistyczne layouty, w których dominują starannie dopracowane grafiki. Zatroszcz się o to, by wygląd Twojego sklepu był zgodny z aktualnymi trendami, a przy tym miał charakterystyczne elementy, które odróżnią go od konkurencji.
4. Responsywność
Responsywność to w ostatnich latach jedno z najpopularniejszych słów. Oznacza charakterystyczną cechę strony, dzięki której jej rozmiar dostosowuje się do typu urządzenia, na którym jest wyświetlana. Czy Twój butik internetowy powinien być responsywny? Zdecydowanie! Coraz częściej klienci finalizują zakupy z poziomu smartfonów i tabletów. Stworzenie sklepu tylko na PC i laptopy to przepalanie budżetu.
5. Zdjęcia produktów
Klienci butiku internetowego nie mogą dotknąć ani przymierzyć ubrań. O zakupie decyduje zdjęcie. Zadbaj więc o to, by fotografie były naprawdę atrakcyjne. Co to znaczy? Zdjęcia, tak jak sama strona, muszą być zgodne z obowiązującymi trendami – sprawdź, jak robi to konkurencja. Ponadto powinny możliwie najlepiej odzwierciedlać faktyczny stan produktu oraz pokazywać go z różnych perspektyw.
6. Tabele rozmiarów, skład materiału
Trudno kupić odzież, której nie możesz przymierzyć. W podjęciu decyzji zakupowej klientom pomagają tabele rozmiarów. Zadbaj o to, by były one umieszczone w odpowiednim miejscu. Możesz też dołożyć do nich instrukcję mierzenia w postaci krótkiego poradnika. Oprócz tego dobrze, jeśli przy każdym produkcie znajdzie się notatka z jego składem.
7. Drzewo kategorii, sortowanie i tagi
Poruszanie się po butiku internetowym powinno być intuicyjne. Menu, którego będą szukać kupujący, to przede wszystkim drzewko kategorii czyli spis typów ubrań i akcesoriów, które można kupić w klepie. Nie może być ono zbyt długie. Jeśli masz bogatą ofertę, pomyśl nad rozwinięciem go o kolejny poziom – podkategorie. Z pewnością w poruszaniu się po butiku internetowym pomagają też różne funkcjonalności, należą do nich m.in. opcja wyboru rozmiaru, sortowanie po cenie czy popularności. Ciekawym pomysłem są również tagi – czyli frazy, które określają konkretne grupy produktów, np. odzież wieczorowa.
8. Zoptymalizowana ścieżka zakupowa
Ogromnym problemem sklepów internetowych są klienci, którzy dodają produkty do koszyka, a później nie finalizują zakupu. Czy można to zmienić? Tak. Na podniesienie liczby zamówień wpływa odpowiednio zoptymalizowana ścieżka zakupowa – czyli droga, którą musi przebyć kupujący od dodania produktu do koszyka, po dokonanie płatności. Dobrze, by była ona możliwe najkrótsza i jak najbardziej intuicyjna.
9. Szybkie i bezpieczne płatności
Zwieńczeniem akacji, które musi wykonać kupujący, by zamówić towar, zwykle jest płatność on-line. Koniecznie podejmij współpracę ze sprawdzonym i renomowanym pośrednikiem płatności. Dzięki temu klienci będą mieli pewność, że ich pieniądze są bezpieczne. Jaką bramkę płatności wybrać? Zajrzyj do naszego zestawienia – „Bramki płatnicze w sklepie internetowym – porównujemy oferty operatorów”.
10. Content
Content to inaczej treści, które znajdują się w butiku internetowym. To, co powiesz o sklepie swoim klientom, zdecyduje o tym, jak będą go postrzegać. Zatroszcz się o tekst „O nas”, który będzie odzwierciedlał charakter marki. Dobrym pomysłem będzie też stworzenie kilku krótkich treści zachęcających do zakupu. Jeśli przeglądałeś nowoczesne sklepy odzieżowe, z pewnością zwróciłeś uwagę na dużą ilość tekstów. Pełnią one podwójną funkcję – z jednej strony są opracowywane z myślą o użytkownikach, którzy mogą znaleźć w nich inspiracje, z drugiej (jeśli są odpowiednio zoptymalizowane), pozytywnie wpływają na pozycjonowanie. Content w butiku internetowym to również blog, czyli miejsce, w którym będziesz publikować materiały, pozwalające na nawiązanie więzi z klientem. W przypadku butiku z odzieżą damską mogą być to modowe inspiracje, rekomendacje stylizacji na konkretne okazje czy teksty opisujące nowe kolekcje. Chcesz wypromować swój butik? Zainwestuj w teksty, które podniosą zyski. Pomogą Ci specjaliści z naszej siostrzanej agencji – KingContent!
11. Media społecznościowe, powiadomienia push i newslettery
Dziś samo wdrożenie sklepu internetowego to za mało. Bardzo ważna jest jego odpowiednia promocja. Wystarczy tylko wspomnieć, że sklepy, które w Black Friday tylko obniżyły ceny, wcale nie podniosły obrotów. Zdecydowanie bardziej skorzystali w tym czasie przedsiębiorcy, którzy nagłośnili wydarzenie w social mediach. Facebook i Instagram to główne kanały komunikacji z klientami. Zadbaj o to, by profil Twojego butiku był atrakcyjny oraz prowadzony z dużą regularnością. Relacje z klientami buduj również za pomocą newsletterów, a buzz wokół nowych kolekcji podkręcaj powiadomieniami push. Nie wiesz, jak prowadzić firmowego Facbooka? Mamy dla Ciebie cały cykl cennych porad. Sprawdź nasze FacebookoweABC!
12. Regulamin sklepu i ochrona danych
Prowadząc sklep w intrenecie nie zapominaj o tym, by Twoja działalność była zgodna z wymogami prawymi. Na stronie musi znaleźć się regulamin – najlepiej, by został opracowany we współpracy z prawnikiem. Z pewnością w obrębie sklepu powinieneś zamieścić też informacje o możliwości zwrotu i reklamacji towaru. Co więcej, dostosuj sprzedaż do wymogów RODO. Nie zapomnij też o wiadomości dotyczącej stosowania Cookies.
Sprawy, o których nie możesz zapomnieć już po uruchomieniu sklepu
Twój butik w końcu działa i pojawili się w nim pierwsi klienci. Teraz pora na to, by zadbać o wzrost sprzedaży. Na co dzień będziesz musiał dopilnować wielu spraw, dzięki którym Twój sklep będzie cieszył się zainteresowaniem. Oto najważniejsze z nich:
1. Troska o stałych klientów
Pozyskiwanie nowych klientów jest bardzo ważne. Wielu sprzedawców zapomina jednak o tym, że to przede wszystkim kupujący wracający do sklepu po kolejne zamówienia generują zyski. Zatroszcz się o ich potrzeby. Dobrym pomysłem na zatrzymanie stałych klientów będą programy lojalnościowe. Jak one działają? Mogą być to np. zniżki pozwalające na obniżenie wartości kolejnych zakupów. O programach zniżkowych wdrażanych w Medializer przeczytasz w naszych aktualnościach, np. tu: „Eshopper Club – nowoczesny program rabatowy dla butiku internetowego”.
2. Inwestycje w marketing
Nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że to działania marketingowe napędzają ruch w sklepie internetowym. Z doświadczenia wiemy, że pieniądze mądrze zainwestowane w promocję zwracają się nawet kilkukrotnie. Dużym błędem jest cięcie budżetu marketingowego w momencie, gdy sprzedaż jest bardzo dobra lub się obniża. Trzeba pamiętać o tym, że podejmowane działania niosą za sobą długofalowe skutki. Jak mierzyć efektywność działań marketingowych? Służą do tego odpowiednie wskaźniki. Więcej o nich przeczytasz w tekście pt. „Wskaźniki efektywności działań reklamowych w Internecie”
3. Śledzenie konkurencji
W sieci funkcjonuje mnóstwo butików internetowych. Jeśli Twój ma się wyróżniać na ich tle, musisz nie tylko zrównać się z innymi, ale nawet być o pół kroku do przodu. Jak to zrobić? Na bieżąco przeglądaj strony konkurencji i dbaj o to, by Twój sklep nie zostawał z tyłu. Oczywiście, nie chodzi o kopiowanie działań podejmowanych przez innych sprzedawców. Mogą jednak stać się one cenną inspiracją do tego, by strona odpowiadała najlepszym, obowiązującym praktykom.
4. Analiza danych
Prowadzenie butiku internetowego wymaga elastyczności. Działania marketingowe oraz strategie sprzedaży musisz na bieżąco dopasowywać do zmieniającej się sytuacji, która często jest bardzo dynamiczna. Pomoże Ci w tym śledzenie danych dotyczących sprzedaży. Dzięki wykresom łatwo wychwycisz zmiany i wskażesz czynniki, które mają wpływ na wysokość obrotów.