Czym są algorytmy Google? Jak przypodobać się wyszukiwarkom

Panda, Pingwin i Koliber – to nazwy trzech z wielu algorytmów Google, które decydują o wartości Twojej strony www. Są to zaawansowane narzędzia, z pomocą których oceniana jest zawartość witryn i na tej podstawie dopasowywane są wyniki wyszukiwania. Jesteś ciekawy, jakimi regułami kieruje się Google? W przystępny sposób opisujemy, jak działają najpopularniejsze algorytmy.

Pozycjonowanie to bardzo modne słowo. Niewielu jednak wie, co tak naprawdę oznacza. Bardzo ważną częścią tego procesu jest zoptymalizowanie strony pod kątem algorytmów Google, czyli zbudowanie jej w taki sposób, by wyszukiwarka uznała ją za jak najbardziej wartościową. Punkty przyznawane są w różnych kategoriach, za których ocenę odpowiadają algorytmy. Omówmy pokrótce te, które obecnie mają największy wpływ na funkcjonowanie stron.


Może Cię zainteresować: ABC konwersji w sklepie internetowym


Panda – waloryzuje content najwyższej jakości

Google od początku swojego funkcjonowania przeszedł prawdziwą rewolucję. Jedną z najważniejszych zmian, z perspektywy pozycjonowania, było wprowadzenie nowych algorytmów. Te wykorzystywane obecnie oceniają wartość strony z perspektywy wielu czynników, a nie tylko liczby linków zewnętrznych, które do niej prowadzą (właśnie na tym pierwotnie opierało się SEO). Jednym z nich jest Panda. To narzędzie, które odpowiada za ocenę jakości treści na stronie. Przede wszystkim obniża wiarygodność witrynom ze zduplikowanymi tekstami – to właśnie dzięki niemu plagiat stał się naprawdę nieopłacalny, a content zyskał pozycję najważniejszego elementu w procesie pozycjonowania. Ponadto Panda potrafi rozpoznać i nagrodzić strony, na których znajdują się długie i wartościowe teksty. Przy tym odróżnia je od miałkich precli, pisanych tylko pod SEO, które wcale nie podnoszą wartości konkretnego adresu. Algorytm promuje również dobrze opracowaną ofertę.

Podsumowując – pozycjonowanie pod Pandę to dobre, oryginalne i wyczerpujące treści.


Prowadzisz butik online? Musisz to przeczytać: Spójny wizerunek marki to podstawa. Bądź rozpoznawalny w e-sklepie, w social mediach i w druku


Pingwin – liczą się linki z wartościowych źródeł

Do 2012 r. pozycjonowanie stron w dużej mierze polegało na kupowaniu linków w katalogach. Były one niskiej jakości pod względem marketingowym, jednak Google oceniał je jako wartościowe. Wszystko zmieniło się wraz z nadejściem w Google ery Pingwina. Dziś również promowane są strony, do których prowadzi wiele zewnętrznych linków. Ważne jednak, by pochodziły one z wartościowych źródeł o tematyce powiązanej z tą prezentowaną na stronie. Dobrze też zadbać o różnorodność i pozyskiwać różnorodne linki, m.in. takie z: artykułów, wpisów blogowych oraz komentarzy na forach. To właśnie dlatego tak dużą popularnością cieszą się artykuły sponsorowane, a swój renesans przeżywają serwisy pozwalające na łatwą publikację treści na blogach i na portalach branżowych.

Podsumowując – pozycjonowanie pod Pingwina to pozyskiwanie linków zewnętrznych, pochodzących z wartościowych stron o podobnej tematyce.


Stawiasz pierwsze kroki w kampaniach reklamowych na Facebooku? Przygotowaliśmy coś dla Ciebie: #facebookoweABC: Jak połączyć stronę na Facebooku z kontem firmowym na Instagramie - instrukcja w 5 krokach


Koliber – frazy z długim ogonem są super

Jak zmienia się Google? Wraz z upływem lat coraz częściej szukamy usług i produktów, które dostępne są lokalnie. Dlatego algorytmy waloryzują frazy z długim ogonem. Dziś zamiast promować firmę pod jej nazwą, lepiej zdecydować się na słowo kluczowe związane z jej działalnością oraz miastem, na terenie którego funkcjonuje przedsiębiorstwo. W praktyce zamiast wpisać po prostu i „paznokcie hybrydowe”, lepiej wpisać „paznokcie hybrydowe Kraków Grzegórzki”. Dobrze też, aby treści publikowane na stronach www były tworzone w taki sposób, by zawierały odpowiedzi na ewentualne pytania internautów. Co ważne, Koliber to inteligentny algorytm, który potrafi posługiwać się synonimami oraz rozpoznaje kontekst poszukiwanych haseł.

Podsumowując – pozycjonowanie zgodne z wytycznymi Kolibra to wyczerpujące teksty, odpowiadające na pytania modelowych użytkowników.

Inne algorytmy, których działanie warto znać

Pigeon, czyli Gołąb – to algorytm, który rozpoznaje lokalizację użytkownika i wyświetla wyniki wyszukiwania w oparciu o nią. Dzięki temu użytkownik może skorzystać z usług w swoim sąsiedztwie. By poprawić wartość strony pod kątem algorytmu Pigeon ważne, by stworzyć wartościową wizytówkę firmy w Google oraz w Mapach Google. Istotne są także teksty na stronie, zawierające wyrażenia związane ze ścisłą lokalizacją firmy. To szczególnie ważne w przypadku firm z branży handlowej, HoReCa czy beauty.

Opos – To algorytm, który wspomaga funkcjonowanie Gołębia. Pomaga on promować się firmom, które mają lokalizację inną niż obszar działania. Dzięki tej funkcjonalności przedsiębiorstwa pojawiają się w wynikach wyszukiwania w realnym obszarze działania.
Mobilegeddon – to narzędzie, które działa bardzo prosto. Przyznaje większą wartość stronom, dostosowanym do urządzeń mobilnych. Warto przy tym zaznaczyć, że dziś użytkownicy korzystają głównie ze smartfonów, a responsywna witryna to podstawa.

Phantom – to algorytm, który karze bezwartościowe witryny obniżając ich wartość w Google. Do najważniejszych przewin należy nachalne wykorzystywanie słów kluczowych, wyświetlanie reklam utrudniających korzystanie ze strony czy nieoptymalny, przestrzały layout. Funkcjonuje również algorytm Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty, który piętnuje witryny wyświetlające pełnoekranowe reklamy w mutacji na urządzenia mobilne.

Pozycjonowanie to prawdziwe wyzwanie. W naszym artykule omówiliśmy jedynie najważniejsze algorytmy Google. Mamy jednak nadzieję, że choć trochę przybliżyliśmy temat pozycjonowania. Jedno jest pewne. Do tego, by strona była wartościowa, potrzebny jest odpowiedni content. Jak go zdobyć? Skontaktuj się z nami. Jesteśmy specjalistami w zakresie dostarczania treści przyjaznych klientom i zoptymalizowanych pod Google.