#strefawiedzy 11: ABC konwersji w sklepie internetowym

To artykuł bardzo ważny dla właścicieli butików internetowych i e-sklepów. Konwersja to jedno z najmodniejszych słów w branży e-commerce. Czy wiesz, czym jest i dlaczego tak bardzo się liczy? Oto krótkie kompendium wiedzy na ten temat. Zobacz, jak wpłynąć na decyzje zakupowe klientów i sprawić, aby robili to, na czym Ci zależy.

Czym jest konwersja?

Konwersja to akcja wykonana przez użytkownika strony internetowej, która jest skutkiem działań podjętych przez sprzedawcę. Może być to na przykład zakup, który został wykonany po kliknięciu w banner reklamowy wykupiony na innej stronie. Może nią być również czas (długość odsłony strony internetowej), który spędził klient na czytaniu artykułu blogowego, zamówionego u specjalisty.


Przeczytaj również: Jak poznać profil klienta butiku internetowego? Wykorzystają persony


Wskaźnik konwersji

Wskaźnik (współczynnik) konwersji to miernik skuteczności działań marketingowych, które mają skłonić klienta do podjęcia określonych akcji. W przypadku butiku internetowego będzie on miarą zależności pomiędzy energią wkładaną w SEO, reklamę, promocję w mediach społecznościowych, a na przykład liczbą wejść na stronę czy ilością zamówionych towarów. W prosty sposób konwersję można porównać do zależności zachodzącej pomiędzy nauczycielem oraz uczniem motywowanym do osiągania jak najlepszych rezultatów. Pedagog podejmuje różne działania, których widocznym efektem są postępy ucznia. Nie zawsze jednak strategia obrana przez mentora działa – konwersja jest obiektywną miarą wydajności.

Cele konwersji w butiku internetowym

Do czego można skłonić klienta poprzez działania marketingowe? Lista jest bardzo długa. Oto najpopularniejsze z celów, które obierają osoby promujące sprzedaż w sieci.

  • Zakup produktu
  • Konkretna wartość koszyka zakupowego
  • Zasubskrybowanie newslettera
  • Wybranie konkretnej formy dostawy
  • Kliknięcie w banner reklamowy
  • Założenie konta
  • Udostępnienie oferty znajomym
  • Dodanie produktów do listy życzeń

Może Cię zaciekawić: Jak efektywnie pracować z domu? Polecamy narzędzia, z których korzystamy na co dzień!


Jak mierzyć skuteczność? – prosty wzór na konwersję

Dlaczego konwersja jest tak popularna? Można ją łatwo zmierzyć, wynik podać w wartościach liczbowych, które łatwo ocenić i porównać. Wystarczy poznać prosty wzór. Oto on: CR = A/C * 100%. Brzmi tajemniczo? Tylko przez chwilkę. CR to współczynnik konwersji – pochodzi od ang. Conversion Rate. A to ang. Action, czyli akcje wykonane przez użytkowników e-sklepu, zaś C to ang. Clics, czyli liczba kliknięć w banner lub button, na którym zależy sprzedawcy. Na przykład, po wykupieniu banneru reklamowego jego skuteczność mierzymy poprzez podzielenie liczby zakupów w sklepie przez liczbę osób, które kliknęły w reklamę i pomnożenie wyniku przez 100 procent. Przykład? 200 zakupów i 2000 kliknięć to konwersja na poziomie 10% (CR = 200/2000 * 100%).

Agencje marketingowe korzystają jeszcze z innych wzorów pozwalających na oszacowanie różnych aspektów konwersji, które są zależne od działań, jakie mają podejmować użytkownicy (uwzględniają one np. wagę poszczególnych akcji). Warto przy tym wspomnieć, że dobry współczynnik konwersji to około 2%. Wszystko ponad to można uznać za duży sukces.

Jeśli podobał Ci wpis zobacz nasze inne wpisy na blogu Medializer: BLOG


Myślisz o własnym sklepie internetowym?
Potrzebujesz porady? Pisz śmiało!

Skontaktuj się z nami na info@medializer.pl