Styczeń i luty w sklepie internetowym. Jak się przygotować, by dobrze zacząć rok w sprzedaży online?

Początek nowego roku to idealny moment, by zainwestować czas i wysiłek w przygotowanie sklepu internetowego na nadchodzące miesiące. Dla właścicieli e-commerce’ów styczeń oraz luty to czas na refleksję nad minionym rokiem, a także otwarcie się na nowe strategie, które umożliwią zrealizowanie ambitnych celów sprzedażowych. Warto połączyć analizę wyników z planowaniem działań marketingowych i operacyjnych, a także z optymalizacją procesów. By dobrze rozpocząć kolejny etap w e-sklepie, skup się na kilku kluczowych zadaniach: od podsumowania osiągnięć i wyzwań z poprzedniego roku, przez dopasowanie oferty do sezonowych potrzeb, aż po dostosowanie się do aktualnych trendów. Zostań z nami, by dowiedzieć się więcej!

Analiza danych z poprzedniego roku – spójrz wstecz, by pójść do przodu

Na początku stycznia możesz przygotować krótkie sprawozdanie na temat funkcjonowania Twojego e-sklepu w minionych dwunastu miesiącach. Analiza wyników pozwoli na wyciągnięcie różnych wniosków, które są bardzo istotne w planowaniu kolejnych działań. Zastanów się, co przyniosło najlepsze efekty, i jakie obszary wymagają poprawy. Jakie pytania warto sobie zadać? Na przykład takie:

  • Czy kampanie reklamowe przynosiły oczekiwane wyniki?
  • Które produkty sprzedawały się najlepiej, a które zalegały na magazynie?
  • Jak wyglądały wskaźniki konwersji, średnia wartość zamówienia i ruch na stronie?

Skorzystaj z dostępnych na rynku narzędzi, takich jak Google Analytics, zajrzyj również do raportów sprzedaży. Przeprowadzając analizę, zwróć uwagę na kluczowe wskaźniki efektywności (KPI).

Wielkie styczniowe wyprzedaże i aktualizacja oferty w e-sklepie

Styczeń w e-commerce można określić mianem miesiąca przejściowego – przez pierwsze dwa tygodnie trwają noworoczne wyprzedaże, które warto stopniować (pod koniec obniżki mogą sięgać nawet -70%) i intensywnie promować, by pozbyć się towaru zalegającego w magazynie. Efektywne zarządzanie zapasami to klucz do uniknięcia nadmiaru niesprzedanych produktów i poprawy płynności finansowej. Później przyjdzie czas na nowości, jednak sklep internetowy musi być na nie gotowy, zarówno pod kątem logistyki, jak i działania strony. Styczeń to doskonały moment na optymalizację! Upewnij się, że Twoja witryna działa sprawnie i ładuje się szybko, co pozytywnie wpływa na współczynnik konwersji i UX. Aby dodatkowo upłynnić jej funkcjonowanie, skompresuj zdjęcia, a także usuń zbędne wtyczki i skrypty. Sprawdź, czy strona jest w pełni responsywna i czy zakupy na mobile są intuicyjne oraz wygodne (pamiętaj, że w ten sposób kupuje dziś zdecydowana większość klientów!). W pierwszym tygodniu stycznia zacznij powoli pozbywać się świątecznych „dekoracji” z e-sklepu. Na początku lutego przyjdzie czas na kampanię walentynkową – w tym czasie content powinien się kręcić wokół Dnia Zakochanych.

Promocje na styczeń i luty – zaplanuj działania reklamowe

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, styczeń zawsze upływa pod znakiem noworocznych wyprzedaży. Obniżki to najlepszy sposób, by zmotywować klientów do zakupów po świętach, a jednocześnie zwolnić w magazynie miejsce na nowe kolekcje. W przypadku styczniowych promocji warto podkreślać ich ograniczenie czasowe, co wywoła u kupujących poczucie pilności. Wykorzystaj efektywne hasła Call to Action („kup teraz”, „spiesz się”, „zamów jak najszybciej”) i hasła mocno wpływające na emocje („jeszcze zdążysz”, „zamów teraz, by zdążyć przed innymi”). Możesz też umieścić na stronie internetowej specjalny licznik, zwłaszcza w ostatnich dniach akcji. Stwórz bannery, publikuj posty w mediach społecznościowych i rozsyłaj maile promujące wyprzedaż, wyraźnie podkreślając wysokość rabatów i korzyści dla klienta. W lutym kluczowym wydarzeniem marketingowym są walentynki, które dają wiele możliwości: konsumenci będą poszukiwać prezentów dla drugiej połówki, dlatego doskonałym pomysłem okażą się różnego rodzaju poradniki i personalizowane oferty, a także treści związane ze świętem miłości (walentynkowy storytelling z pewnością przyciągnie uwagę, zwłaszcza jeżeli podejdziesz do tematu kreatywnie, zahaczając o modne trendy, takie jak selflove czy selfcare).

Co jeszcze możesz usprawnić? Logistyka i SEO

Sklep internetowy może działać sprawnie tylko wtedy, gdy na magazynie nie ma bałaganu. Świąteczna gorączka to nie koniec wzmożonego popytu: w styczniu przychodzi czas na noworoczne wyprzedaże, do których również należy się przygotować. W jaki sposób? Przeanalizuj dane sprzedażowe z poprzedniego roku, aby przewidzieć, jakie produkty będą cieszyły się największym zainteresowaniem i zapewnij ich odpowiednią liczbę w magazynie. Wprowadź też system zarządzania zamówieniami, usprawniający kompletowanie, pakowanie i wysyłkę. Na bieżąco informuj klientów o terminach dostawy i ewentualnych opóźnieniach, aby budować zaufanie. Jeżeli chodzi o SEO, zastanów się, czy Twoja strategia optymalizacji pod kątem wyszukiwarek nie wymaga poprawy: możesz w tym celu przeprowadzić konsultacje ze specjalistą czy poprosić o audyt SEO. W nowo powstających treściach wykorzystaj popularne frazy związane z noworocznymi promocjami i walentynkami, np. „wyprzedaż noworoczna”, „najlepsze promocje na styczeń”, „prezent walentynkowy dla niej/niego”.

Krótkie podsumowanie

Na początku nowego roku zainwestuj w rozwój swojego sklepu internetowego i przygotuj się na nowe wyzwania! Klucz do sukcesu tkwi w dokładnym planowaniu, analizie wyników z poprzedniego roku i podejmowaniu przemyślanych działań. Niech styczeń i luty będą dla Twojego e-sklepu czasem dynamicznego rozwoju i osiągania zamierzonych celów. To Ty decydujesz, jaki kierunek najlepiej obrać – rozpocznij 2025 rok z przytupem!


Masz noworoczne postanowienia dotyczące Twojego e-commerce? Skontaktuj się z agencją Medializer – pomożemy Ci je zrealizować!