Black Friday Last Call – co możesz zrobić na ostatnią chwilę?
Black Friday to jedno z najgorętszych wydarzeń w e-commerce – zarówno dla sprzedawców, jak i konsumentów. By w pełni wykorzystać potencjał Black Friday, należało zacząć przygotowania do niego co najmniej miesiąc temu. Czasami jednak nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem. Jeśli czujesz, że Twoje akcje sprzedażowe na Black Friday wymagają ostatnich szlifów lub zwyczajnie nie miałeś czasu na przygotowania, nie martw się – wciąż masz szansę podnieść swoją sprzedaż. Jak przyciągnąć klientów i osiągnąć lepsze wyniki? Niezwłocznie podejmij proponowane przez nas działania!
Reklamy last minute. Czy zdążysz przygotować skuteczną kampanię?
Na przygotowanie kompleksowej strategii marketingowej i contentowej nie ma już czasu – nie zdążyłaby przynieść efektów. Pamiętaj, że możesz działać tylko na danych klientów, które już masz – nie masz czasu na pozyskanie nowych. Skoncentruj się na kampanii remarketingowej, w której przypomnisz klientom o produktach, którymi interesowali się w Twoim sklepie lub które dodali do koszyka. Możesz na przykład skierować do osób, które mają coś w koszyku, przypomnienie z dodatkową zniżką, ważną tylko w Black Friday. Druga opcja to zwiększenie budżetu dla kampanii, które już są aktywne. Trzecia to promowanie postów w social mediach (posty sponsorowane) – postaw na te, które przedstawiają Twoje najlepsze oferty.
O Black Friday pisaliśmy też tutaj: Black Friday 2024. Zaplanuj swoje działania z wyprzedzeniem!
Podgrzej atmosferę: komunikacja z klientami
Postaw na intensywne komunikowanie swojej oferty na Black Friday na kanałach społecznościowych (Facebooku, Instagramie, TikToku). Publikuj posty z przyciągającymi uwagę grafikami i filmami prezentującymi Twoją promocyjną ofertę. Skup się zwłaszcza na platformie skupiającej Twoich klientów. W tych materiałach zdecydowanie warto postawić na kreatywność i nawiązania do aktualnych trendów, bo to właśnie one najmocniej angażują odbiorców. W komunikacji wykorzystaj presję czasu, np. „Ostatnia szansa na zniżkę” albo „Kod ważny jest tylko przez najbliższe 12 godzin”. Koniecznie zadbaj również o odpowiednie komunikaty na stronie sklepu, czyli bannery informujące o akcji na Black Friday. Na szybko możesz również przygotować podstronę typu FAQ, zawierającą odpowiedzi na najpopularniejsze pytania klientów, jakie mogą się pojawić podczas Black Friday. Dobrym pomysłem jest też uruchomienie infolinii albo live chatu, jeśli tylko możesz przydzielić pracownika do ich obsługi. Bardzo istotne jest odpowiadanie na wszelkie zapytania od klientów na bieżąco – zwłaszcza w tym najgorętszym okresie!Ekspresowa kampania e-mailowa – skłoń klientów do działania
Kolejna rzecz, którą możesz przygotować na ostatnią chwilę, to ekspresowa kampania e-mail, skierowana do subskrybentów Twojego newslettera. Warto wykorzystać w niej ponaglające komunikaty o ofertach promocyjnych typu „tylko dziś”, „ostatnie godziny zniżek” albo zrobić użytek ze zjawiska FOMO za pomocą haseł typu „kup teraz, zanim się wyprzeda!”. Kampania e-mail pozwala Ci również wrażenie ekskluzywności oferty – możesz zaproponować odbiorcom newslettera specjalny kod rabatowy, z którym mogą skorzystać ze zniżek przed innymi klientami albo taki, który obniży wartość koszyka o dodatkowe kilka procent.
Optymalizacja strony internetowej. Szybciej, wygodniej, skuteczniej
Tuż przed startem Black Friday koniecznie trzeba się upewnić, czy Twoja witryna jest gotowa na zwiększony ruch, czy ładuje się szybko i czy nie zawiera zbędnych, spowalniających ją elementów. To bardzo ważne – klient nie będzie cierpliwie czekał, aż strona się załaduje. Usuń zbędne bannery i pop-upy – niech klient od razu zobaczy Twoją ofertę na Black Friday. Koniecznie sprawdź również, czy witryna dobrze działa na urządzeniach mobilnych, czy system rekomendacji produktów działa właściwie itp.
Masz do dyspozycji programistów? Świetnie się składa – sprawdź, czy możesz w jakiś sposób skrócić ścieżkę klienta: zmniejszyć liczbę kroków podczas finalizacji zakupu (np. scalić trzy kolejne podstrony checkoutu w jedną), włączyć możliwość dokonania zakupu bez rejestracji, usunąć z formularza zbędne pola. Jeśli Twój operator płatności oferuje taką możliwość, włącz dodatkowe metody płatności. To samo dotyczy wysyłek – przykładowo, jeśli masz w sklepie wdrożone dostawy do automatu paczkowego, uruchom opcję „Dostawa w weekend”. Integracja z zupełnie nowymi dostawcami i operatorami na ostatnią chwilę nie wchodzi w grę – zwyczajnie nie zdążysz przeprowadzić wdrożenia. Kolejna kwestia, którą możesz zająć się na ostatnią chwilę, to wdrożenie exit pop-upu ze specjalną ofertą lub zniżką dla osób, które próbują opuścić stronę bez dokonania zakupu.
Zobacz też: Jak zwiększyć sprzedaż z pomocą cross sellingu i up sellingu?
Nakłoń do szybkiego zakupu
Wykorzystaj emocjonalny stosunek klientów do zakupów podczas Black Friday – wywołanie uczucia FOMO czy też ograniczonej dostępności to bardzo skuteczne sposoby na nakłonienie konsumenta do podjęcia decyzji o złożeniu zamówienia. Dlatego świetnie sprawdza się jak największe wyeksponowanie informacji świadczących o szybkim umykaniu okazji czy też ostatnich dostępnych egzemplarzach. Na ostatnią chwilę możesz stworzyć w sklepie kategorię „Black Friday”, „Ostatnie sztuki” albo „Bestsellery” i przypiąć je do głównego menu. Do karty produktu dodaj takie informacje, jak „Teraz ogląda to X klientów” i stan magazynowy („Została tylko 1 sztuka!”). Warto też podkreślać, że towar jest w magazynie i że zostanie szybko wysłany albo będzie gotowy do odbioru od ręki (jeśli oczywiście oferujesz taką możliwość).
Rabaty i obniżki na Black Friday – zaoferuj klientom coś ekstra
By odnieść sukces sprzedażowy w Black Friday, Twoja oferta musi wyróżnić się spośród konkurencji. Nie masz już czasu na modyfikowanie asortymentu, możesz jednak zagrać promocjami i rabatami. Muszą to być jednak realne okazje, rzeczywiście korzystne dla klientów. Dopasuj promocje do swojego asortymentu i odbiorców. Możesz postawić na dodatkowy rabat przy zakupie kolejnej sztuki (np. -20% na cały asortyment i dodatkowo -50% na drugą sztukę), promocje typu 1+1 gratis itp. Dużym powodzeniem w Black Friday cieszą się pakiety produktów lub usług, które wypadają taniej niż przy zakupie wszystkiego osobno. Kolejny pomysł to Black Friday Flash Sale – możesz ustawić krótkotrwałe, kilkugodzinne promocje na dane kategorie produktów z bardzo wysokim rabatem – to świetna opcja dla ostatnich sztuk i zalegającego towaru. Możesz również napędzić sprzedaż, uruchamiając kilkudniową akcję promocyjną, podczas której rabat jest największy pierwszego dnia i każdego kolejnego jest coraz mniejszy (np. od -40% w Black Friday do -10% w Cyber Monday).
Działania w mediach społecznościowych – niech o Twojej marce będzie głośno
Chcesz skutecznie zawalczyć o uwagę klientów? Nawet jeżeli zabrakło Ci czasu na zaplanowanie strategii zawczasu, wciąż możesz sporo zdziałać, mocno skupiając się na komunikowaniu się z potencjalnymi klientami poprzez social media. W ciągu ostatnich dni przed Black Friday, a także w trakcie, zwiększ liczbę publikowanych materiałów. Buduj napięcie – odliczaj do startu promocji, pokaż, co się dzieje „na zapleczu” Twojego e-commerce podczas przygotowań do Black Friday. Wykorzystaj User Generated Content – udostępniaj opinie klientów o swoich produktach/usługach, zachęcaj do pozostawiania recenzji i oznaczania znajomych w komentarzach, spróbuj też zaangażować influencerów (np. poprzez płatne stories z linkiem i kodem rabatowym). Bardzo ważne są również posty prezentujące Twoje produkty w różnych formach – zdjęcia, karuzele, wideo (krótkie, kreatywne, dynamiczne, angażujące). Zarówno Reels na Instagramie, jak i filmy na TikToku sprawdzą się tu doskonale – może nawet jeden z Twoich filmów stanie się viralem.
Kolejna opcja to zaoferowanie odbiorcom Twoich social mediów ekskluzywnej promocji, skierowanej tylko do nich, np. ze specjalnym kodem dla obserwatorów. Możesz też pomyśleć o konkursach związanych z Black Friday (pamiętaj tylko, że każdy konkurs musi mieć regulamin i być zgodny z regulaminem platformy, na której go organizujesz). Oczywiście nie można zapomnieć również o stałym kontakcie z odbiorcami – na bieżąco odpowiadaj na wiadomości prywatne i pytania w komentarzach, tak samo jak na zapytania mailowe.
Koniecznie przeczytaj: Sama sprzedaż to nie wszystko – co zrobić, by Klient chciał do Ciebie wrócić?
Wykorzystaj Black Friday do budowania długotrwałych relacji z klientami
Gorący okres w e-commerce nie kończy się wraz z Black Friday, lecz trwa jeszcze przez niemal cały grudzień. Warto wykorzystać zwiększone zainteresowanie klientów, by budować z nimi długoterminowe relacje. Co możesz zrobić? Przede wszystkim buduj bazę danych klientów do kampanii retargetingowych przed świętami. Black Friday to również świetna okazja do pozyskania nowych odbiorców newslettera – możesz np. zorganizować krótkotrwałą akcję, w której w zamian za zapisanie się na newsletter właśnie w Black Friday klienci otrzymają dodatkową zniżkę w postaci unikalnego kodu rabatowego. Wykorzystaj również same zakupy zrobione przez klientów w Twoim sklepie podczas Black Friday do budowania tzw. social proof – poproś opinie lub recenzje w zamian za kupony rabatowe na kolejne zamówienie.
Następna opcja to wydłużenie okresu promocyjnego. Możesz wprowadzić przedsprzedaż z okazji Cyber Monday albo przygotować akcję, która odbędzie się jakiś czas po Black Friday, np. w mikołajki – koniecznie zacznij informować o niej klientów od razu po zakończeniu promocji z okazji Black Friday. Ciekawym sposobem na zachęcenie klienta do powrotu będzie też promocja typu „Kup teraz, odbierz rabat na Święta” – zaoferuj bonus dla klientów, którzy zrobią zakupy w Black Friday, np. w postaci bonu rabatowego na późniejsze zakupy.
Nie czekaj – działaj!
Każda godzina ma znaczenie, gdy działasz na ostatnią chwilę – dlatego koniecznie podejmij działania już teraz i postaraj się wdrożyć jak najwięcej naszych wskazówek. A jeśli chcesz, by długofalową strategią marketingową w Twoim e-biznesie zajęli się eksperci, skontaktuj się z agencją Medializer – nasi specjaliści wiedzą, co robić, by sprzedawać więcej!