Czym jest SXO i dlaczego jest Ci potrzebne?

Samo SEO dziś już nie wystarczy, by wygrać wyścig o odbiorców. Żeby Twój sklep internetowy objął prowadzenie w rankingu SERP, potrzebujesz nie SEO, a SXO – kompleksowej strategii, która nie tylko ściągnie użytkowników na Twoją stronę, ale również skutecznie odpowie na ich potrzeby, co przełoży się na wyższy wskaźnik konwersji.

Czym jest SXO? Co składa się na SXO?

SXO (ang. Search Experience Optimization) to optymalizacja doświadczenia użytkownika. SXO jest owocem ewolucji algorytmów rządzących wyszukiwarkami. Jako strategia, która dąży do wzrostu konwersji poprzez zwiększanie wartościowego ruchu organicznego, skupia się jednocześnie na działaniach w trzech głównych obszarach: optymalizacji strony pod wyszukiwarki (SEO), struktury strony (UX) oraz optymalizacji współczynnika konwersji (CRO, ang. Conversion Rate Optimization). Przenosi punkt nacisku z samego pozyskania ruchu organicznego na uzyskanie większej liczby odwiedzin skutkujących wzrostem wskaźnika konwersji. W uproszczeniu można przyjąć, że SXO=SEO+UX+CRO.

SEO w strategii SXO

Najważniejsze elementy SEO w strategii SXO to przede wszystkim działania on-site:

  1. Optymalizacja od strony technicznej, tak by uzyskać sklep przyjazny wyszukiwarkom, a więc przyjazne linki, logiczna i intuicyjna nawigacja, mapa witryny i plik robots.txt, meta tagi dla robotów Google, certyfikat SSL oraz wdrożenie danych strukturalnych, czyli rich snippets).
  2. Optymalizacja treści (content marketing dla e-commerce) od strony technicznej: odpowiednie frazy kluczowe (w tym long-tail keywords), zoptymalizowane meta title i meta description, a także odpowiednie formatowanie treści – krótkie akapity, nagłówki i śródtytuły, tabele, infografiki, wypunktowania i inne elementy nawigacyjne i graficzne, które jednocześnie ułatwiają czytelnikowi odbiór przekazu.
  3. Optymalizacja contentu z myślą o użytkownikach: zatroszczenie się o użyteczność treści, czyli jakościowe, wartościowe oraz unikalne materiały, które odpowiadają na pytania odbiorców i rozwiązują ich problemy; łatwy dostęp do kluczowych informacji oraz ich wyróżnienie; duże znaczenie ma poprawność językowa i stylistyczna – warto zlecić profesjonalnym copywriterom outsourcing treści.

Oprócz tego istotne są działania off-site, czyli przede wszystkim optymalizacja linkowania zewnętrznego.

UX, czyli X w SXO

Najważniejsze elementy UX w kontekście SXO to przede wszystkim zoptymalizowany design strony – szata graficzna, czytelność, wysoka jakość zdjęć. Wlicza się w to też architektura witryny, czyli intuicyjna, czytelna i wygodna nawigacja, jak najkrótszy czas ładowania strony oraz optymalizacja ścieżek użytkowników – np. przyjęcie zasady 3 kliknięć do celu (dodania do koszyka, wysyłki formularza itp.). Liczą się również: wygoda korzystania z witryny na urządzeniu mobilnym, widoczne bezpieczeństwo witryny (protokół https:// i certyfikat SSL) oraz zoptymalizowane komunikaty błędów.

CRO – niezbędne analizy w SXO

Optymalizacja współczynnika konwersji ma zwiększyć prawdopodobieństwo podjęcia przez odbiorców działań realizujących założone cele. Monitorowanie i analizowanie efektów pozwala zauważać słabe punkty i poprawiać np. ścieżki zakupowe – dlatego tak ważna jest odpowiednia konfiguracja Google Analytics dla e-commerce. CRO to też usprawnianie działań wykorzystujących mikromomenty i zabiegi zachęcające użytkowników do podejmowania działań (np. CTA) oraz powrotu na stronę. Bardzo ważne są także testy A/B, dzięki którym łatwo można wykryć, jakie działania/elementy strony maksymalizują sprzedaż.

Dlaczego musisz wdrożyć SXO?

SXO łączy w sobie wszystkie działania, które prowadzą do zwiększenia konwersji. Skupia się na kliencie, jego potrzebach i upodobaniach. Odbiorcy najchętniej zaglądają na stronę, która łączy w sobie wartościowe treści i wygodę korzystania z nich. To wpływa na wyższą pozycję w wyszukiwarce, mniejszy współczynnik odrzuceń i wzrost liczby lojalnych klientów.

W agencji Medializer wiemy, jak zwiększać sprzedaż. Skontaktuj się z nami! Z przyjemnością wdrożymy strategię SXO u Ciebie – przeprowadzimy audyt, ustalimy cele i podejmiemy działania, które przyniosą zysk.