Jak szybkość sklepu internetowego wpływa na sprzedaż?

Sprawne, a co za tym idzie – szybkie działanie e-sklepu ma ogromne znaczenie, jeżeli chodzi o poziom sprzedaży oraz konwersji. Klienci nie chcą czekać – długo ładująca się strona nierzadko budzi w nich frustracje i zniechęca do powrotu. Wszystko powinno funkcjonować bezproblemowo i ekspresowo. Nie każdy właściciel biznesu online zdaje sobie jednak sprawę, w jakim stopniu szybkość wpływa na sprzedaż. Zostań z nami, aby poznać szczegóły.

Użytkownicy nie chcą czekać

Z badań przeprowadzonych przez Akamai i Gomez.com możemy dowiedzieć się, że 47%, czyli prawie połowa użytkowników, ma następujące oczekiwania: witryna powinna załadować się w ciągu 2 sekund, a jeśli nie wczyta się w ciągu 3,5 sekund, 40% z nich po prostu ją opuści. 80% e-konsumentów nie ma zamiaru (albo uczyni to z dużą niechęcią) wracać na stronę, którą postrzega jako niewydajną. 44% z nich wspomni o tym przynajmniej jednemu znajomemu. Jak widać, zła sława może się szybko rozpowszechnić. Jeśli zadbasz o ten aspekt, bez wątpienia wyróżnisz się na tle konkurencji. Według najnowszych badań Walmarta każda dodatkowa sekunda, w czasie której użytkownik nie musi czekać na załadowanie się witryny, może zwiększyć współczynnik konwersji nawet o 2%.


Przeczytaj koniecznie! Jak zadbać o obsługę klienta w e-sklepie? 5 kanałów komunikacji, o których musisz pamiętać


Niewydajna strona = gorsza optymalizacja

Wiedziałeś o tym, że mało wydajne strony są gorzej oceniane przez algorytmy Google? Wyszukiwarka bierze ten czynnik pod uwagę przy ustalaniu rankingów, i to od 2010 roku. Sprawnie działające strony są nie tylko lepiej postrzegane przez użytkowników, ale też obniżają koszty operacyjne i pozwalają na skuteczniejsze indeksowanie podstron. Zasada ta dotyczy też kampanii prowadzonych przy wykorzystaniu Google Adwords. Szybkość ładowania to bardzo ważny element w budowaniu pozytywnego UX (user experience). Jeżeli chcesz sprawdzić, jak długo wczytuje się strona Twojego sklepu internetowego, skorzystaj z powszechnie dostępnego narzędzia: PageSpeed Insights od Google.

Wiele zależy od hostingu

Nie zadowala Cię Twój wynik? Chcesz wprowadzić zmiany, dzięki którym Twoi odbiorcy będą cieszyć się jeszcze lepszym doświadczeniem zakupowym? A może dopiero planujesz postawić stronę internetową sklepu? Pamiętaj, że bardzo dużo zależy od firmy hostingowej. Niezależnie od tego, ile pieniędzy przeznaczysz na optymalizację witryny – przy wolno działającym serwerze wszystko pójdzie na marne. Warto poświęcić trochę czasu na research i wybrać sprawdzonego hostingodawcę, który cieszy się dobrą renomą. Podpowiemy Ci: zobacz, czy dany hosting działa na dyskach SSD, zweryfikuj także, czy obsługuje najnowszą wersję języka programowania PHP oraz czy zapewnia implementacje.


Chcesz otworzyć własny sklep internetowy i szukasz wykonawcy? Sprawdź opinie naszych klientów!


Kilka dodatkowych porad

Aby zwiększyć wydajność swojej strony, możesz też posługiwać się kompresją gzip, czyli programem służącym do bezstratnej kompresji danych. Dzięki niemu uda Ci się zmniejszyć rozmiar danego pliku nawet o 80%, co pozytywnie wpłynie na szybkość ładowania. Warto również spróbować uszczuplić kod HTML poprzez tzw. minifikację, zmniejszyć wagę zdjęć bądź wyczyścić bazę danych. Kolejnym dobrym sposobem jest korzystanie z pamięci podręcznej (cache), dzięki której część elementów witryny zostanie zapisana, a serwer nie będzie musiał ich przesyłać za każdym razem, gdy ktoś odwiedzi Twoją stronę internetową. Rozważ też zastosowanie sieci dostarczania zawartości (CDN), czyli rozproszonej sieci serwerów. Jej celem jest zlokalizowanie serwera z najszybszym czasem odpowiedzi i udostępnienia go końcowemu użytkownikowi. Oczywiście, tego typu działania można zlecić specjalistom.

Podsumowanie

Jeżeli do tej pory nie zdawałeś sobie sprawy, jak ogromne znaczenie ma szybko działająca strona internetowa, mamy nadzieję, że udało nam się zwrócić Twoją uwagę na tę kwestię. Nie pozwól, by niewydolna witryna negatywnie wpływała na poziom sprzedaży oraz konwersji. Już dzisiaj możesz zastanowić się nad wprowadzeniem koniecznych zmian, a następnie stopniowo wprowadzać je w życie – samodzielnie bądź przy pomocy ekspertów.