Jak przygotować sklep na mikołajki i święta Bożego Narodzenia?

Wielkimi krokami zbliża się najgorętszy okres w handlowym roku. Zazwyczaj w listopadzie i grudniu ruch w branży e-commerce znacząco rośnie. Nic dziwnego – kumulują się najważniejsze daty dla sprzedawców. Zwłaszcza grudzień jest naprawdę intensywny ze względu na mikołajki oraz kulminację zakupowego szaleństwa, czyli Boże Narodzenie. By dobrze wykorzystać ten gorący czas w branży e-commerce, należy właściwie przygotować swój e-sklep. Podpowiadamy, jak to zrobić!

Sklep internetowy w idealnej formie

Podstawowa sprawa to zadbanie o przejrzystość sklepu, porządek w katalogu i dostępność wszystkich potrzebnych klientom informacji. Czy sekcja najczęściej zadawanych pytań jest aktualna i kompletna? Czy informacje o dostawie i płatnościach są poprawne? Sprawdź, czy karty produktów zawierają wszystkie istotne dane oraz czy zdjęcia towaru wyświetlają się właściwie i są dobrej jakości. Zadbaj o to, by wszystkie metody płatności działały bez zarzutu. Fonty, grafiki, metody kontaktu – dosłownie wszystko musi być dopięte na ostatni guzik.


Potrzebujesz nowego sklepu www? Jesteś niezadowolony ze swojej obecnej platformy? Przeczytaj koniecznie: Replatforming, czyli dlaczego nie warto bać się zmian


Przygotuj się na większe obciążenie

Większy ruch w sklepie internetowym to również większe obciążenie. Czy Twój serwer jest na to gotowy? Upewnij się, że masz zapas przepustowości łącza, by sklep nie padał w chwilach zwiększonego zainteresowania. Pamiętaj – witryna powinna ładować się maksymalnie w 3 sekundy. Każda sekunda opóźnienia drastycznie zmniejsza konwersję, rośnie też współczynnik odrzuceń! Oprócz serwera gotowego do akcji potrzebujesz także rąk do pracy. Przygotuj się na pakowanie zwiększonej liczby zamówień i wzrost zapytań od klientów na wszystkich kanałach komunikacji. Zatroszcz się też o zapas opakowań.

Zadbaj o zaopatrzenie i łańcuch dostaw

Czy masz w swoim magazynie odpowiednie zapasy towaru? Zastanów się, które produkty sprzedają się u Ciebie najlepiej i przygotuj się na zwiększone zainteresowanie. Sprawdź, czego najczęściej szukają klienci – pomogą Ci w tym takie narzędzia, jak Google Analytics, Google Trends, a także raporty firm monitorujących branżę e-commerce (np. Dealavo czy PricePanorama). Lepiej, by w Twoim e-sklepie nie zabrakło kluczowych produktów – informacja o tym, że upatrzona rzecz jest niedostępna, nie tylko odstraszy klientów od aktualnych zakupów u Ciebie. Może też mieć wpływ na to, czy wrócą do Ciebie w późniejszym czasie. Zadbaj również o to, by dostawy odbywały się płynnie. Okres przedświąteczny jest wyzwaniem nie tylko dla branży e-commerce, ale również dla poczty i kurierów. Koniecznie ustal, kiedy jest ostatni dzień, w którym można nadać paczkę, by Twój dostawca dostarczył ją na czas przed Mikołajkami czy Gwiazdką. Poinformuj o tym swoich klientów, biorąc poprawkę na czas, który potrzebujesz, by spakować i wysłać zamówienie.

Zawczasu zadbaj o świąteczny content SEO

Kiedy klienci zaczynają szukać prezentów na mikołajki? Łatwo to sprawdzić za pomocą Google Trends. Najgorętszy okres dla fraz kluczowych „prezent na mikołajki” oraz „prezent na mikołajki dla dzieci” to druga połowa listopada. Z kolei dla Bożego Narodzenia szczyt zainteresowania frazami „prezent na święta” oraz podobnymi zaczyna się pod koniec listopada i trwa niemal do ostatniego dnia przed Świętami. Zoptymalizuj swój e-sklep pod kątem SEO. Przygotuj odpowiedni content, który będzie kierować organiczny ruch z wyszukiwarki na Twoją witrynę. Dobrym pomysłem są np. poradniki prezentowe na blogu sklepu, z podziałem na grupy wiekowe, płeć czy zainteresowania. Rankingi produktów również cieszą się w tym czasie ogromną popularnością.


Może Cię zainteresować: Wszystko, co musisz wiedzieć o słowach kluczowych w sklepie internetowy


Zaplanuj kampanie promocyjne

W przygotowaniach do mikołajkowego i świątecznego szaleństwa zakupowego nie sposób pominąć kampanii marketingowych. Właściwie zaplanowane kampanie Google Ads i Facebook Ads pozwolą Ci na znaczące zwiększenie zysków! Przygotuj atrakcyjne reklamy informujące klientów o tym, że to u Ciebie warto kupić gwiazdkowe prezenty, pamiętając o wyrazistym CTA. Zastanów się nad promocjami i rabatami – ustaw je tak, by były korzystne zarówno dla klientów, jak i dla Ciebie, tak by klienci zdecydowali się dokonać zakupów w Twoim sklepie. Dobierz odpowiednie frazy kluczowe, zadbaj o odpowiedni budżet i aktualne formy płatności, by w ferworze przedświątecznej gorączki nie zaliczyć nagłej przerwy w kampanii z powodu odrzuconej płatności.

Zaangażuj odbiorców w mediach społecznościowych

Ważnym elementem każdej kampanii marketingowej w e-commerce jest budowanie napięcia i wzbudzanie emocji. Wykorzystaj media społecznościowe! Zaangażuj odbiorców w odliczanie do Gwiazdki. Zbuduj atmosferę oczekiwania na promocje – niech użytkownicy regularnie zaglądają do Ciebie w poszukiwaniu nowych informacji. Nie zdradzaj wszystkiego od razu, a napięcie związane z oczekiwaniem zrobi swoje.


Posiadasz sklep www? Musisz to przeczytać: Linkowanie wewnętrzne – to proste! Buduj sieć hiperlinków i wzmacniaj pozycjonowanie


Pomóż klientom w podjęciu decyzji

Czasami klienci wahają się przed podjęciem decyzji. Ułatw im to! Zadbaj o to, by w zasięgu kupującego były wszystkie informacje o produkcie – również takie, jak instrukcja użytkowania, polecane akcesoria czy propozycje użycia. Przykład? Jeśli prowadzisz butik internetowy, do karty produktu dołącz propozycje podobnych produktów albo innych elementów garderoby, z których można stworzyć spójną stylizację. Ważne jest też przypominanie o sobie klientom, którzy już kiedyś odwiedzili Twój e-sklep. Wykorzystaj retargeting i wyświetlaj im dedykowane reklamy świąteczne – to wyjątkowo skuteczny sposób na zwiększenie konwersji. Pamiętaj też o odzyskiwaniu koszyków! Wiele osób, szukając prezentów świątecznych, dodaje produkty do koszyka, a potem opuszcza stronę. Wyślij im e-mail, by przypomnieć o niedokończonych zakupach, proponując np. unikalny rabat.

Kilka słów na zakończenie

Okres przedświąteczny w e-commerce to dla większości sklepów internetowych najbardziej intensywny i owocny czas w roku. Rzetelne przygotowanie się do niego pozwala uniknąć wielu kryzysów. Dlatego zajmij się wdrożeniem powyższych wskazówek niezwłocznie – im szybciej to zrobisz, tym lepiej wykorzystasz ten czas, a Twoje przychody znacząco urosną!