PWA czy aplikacja mobilna – co będzie lepsze dla Twojego sklepu internetowego?
Prowadząc biznes internetowy, musimy regularnie śledzić, jakie trendy dominują w branży e-commerce. Na pewno niejednokrotnie słyszałeś o rosnącej popularności urządzeń mobilnych wśród klientów – coraz więcej osób korzysta ze smartfonów, aby zapoznać się z ofertą danego sklepu internetowego. Właśnie dlatego tak dużo firm decyduje się na stworzenie klasycznej aplikacji mobilnej lub… no właśnie, czego? Jaka jest alternatywa? Zostań z nami, aby dowiedzieć się, o co chodzi z PWA i dlaczego przedsiębiorcy ją wybierają.
PWA – rozwinięcie skrótu
PWA to skrót pochodzący od angielskiego wyrażenia Progressive Web Application. Jak widzisz, nazwa ta składa się z trzech elementów, które powinniśmy rozszyfrować. Słowo „progressive” odnosi się do wykorzystania innowacyjnej technologii, „web” – do kodu HTML, JavaScript i CSS, czyli języków programowania służących do tworzenia stron internetowych, a „application” ma związek z podobieństwem do natywnych aplikacji mobilnych. Jak widzisz, PWA to jakby połączenie strony internetowej z aplikacją mobilną. Oznacza to, że dostęp do niej uzyskujemy poprzez przeglądarkę, ale szybkość, funkcjonalność i nowoczesność odpowiada aplikacjom mobilnym.
Pierwsza różnica – time to market
Zastanówmy się, jakie są różnice między progresywnymi aplikacjami webowymi a natywnymi aplikacjami mobilnymi. Na początku warto wspomnieć o tzw. „time to market”, czyli okresie czasu potrzebnym do wprowadzenia produktu na rynek. Jak już wcześniej zaznaczaliśmy, PWA to w zasadzie strona internetowa, którą znacznie łatwiej stworzyć, ponieważ opiera się na znanych językach programowania. Nie trzeba też czekać na jej weryfikację w sklepie z aplikacjami – można pobrać ją bezpośrednio z przeglądarki. Z kolei zbudowanie natywnej aplikacji mobilnej wymaga zebrania dedykowanego zespołu programistów, którzy dostosują ją do wymogów Androida oraz iOS.
Dostępność i koszty utrzymania
Każda progresywna aplikacja webowa funkcjonuje jako jeden projekt, który ma jeden kod źródłowy. Jest to gwarancja, że będzie działać na wszystkich przeglądarkach oraz we wszystkich systemach operacyjnych (Android, iOS, Windows). Aplikacja mobilna natomiast wiąże się z koniecznością stworzenia osobnych projektów dla każdego systemu operacyjnego. Możemy więc domyślać się, że wdrożenie PWA kosztuje mniej niż wdrożenie klasycznej aplikacji – na tę ostatnią potrzeba więcej zasobów, a samo jej utrzymanie nie należy do najtańszych.
Doświadczenia użytkowników
Zanim dokonamy wyboru, która opcja będzie lepsza dla naszego sklepu internetowego – Progressive Web Application czy aplikacja mobilna – powinniśmy wziąć pod uwagę doświadczenia użytkowników. Jak korzystanie z obu tych rozwiązań wygląda z perspektywy klientów? PWA nie trzeba pobierać ze sklepu z aplikacjami – wystarczy jedno kliknięcie, żeby zapisać ją na swoim urządzeniu, i to w ekspresowym tempie. Mogą jej używać osoby, które nie mają zbyt dużo pamięci na swoim smartfonie, ponieważ zajmuje bardzo niewiele miejsca. Z kolei aplikację mobilną trzeba pobrać, a często także pozwolić na dostęp do prywatnych danych (np. do lokalizacji) i założyć konto. W przypadku PWA nie występują aktualizacje – w przeciwieństwie do aplikacji mobilnej, którą należy regularnie uaktualniać, aby nie przestała działać.
PWA vs. aplikacja mobilna – dodatkowe opcje
Progressive Web Application na ogół ładuje się szybko, a użytkownicy mogą z niej korzystać bez żadnych utrudnień. Musimy jednak pamiętać, że PWA czerpie z zasobów przeglądarki, dlatego istnieje możliwość wystąpienia opóźnień. Aplikacje mobilne natomiast zawsze działają szybko, stabilnie i sprawnie, ponieważ są tworzone w języku dedykowanym konkretnemu systemowi. Progresywne aplikacje webowe pozwalają na wysyłanie powiadomień push, dają również dostęp do aparatu czy lokalizacji. Klasycznej aplikacji mobilnej można udzielić dostępu do wszystkich funkcji sprzętowych i niestandardowych ustawień systemu. Zarówno PWA, jak i aplikacje mobilne działają w trybie offline (nie potrzebują stałego dostępu do Internetu).
Podsumowanie – co wybrać?
Zanim podejmiesz decyzję, którą formę aplikacji zaproponować swoim klientom, rozważ wszystkie za i przeciw. Kluczową rolę odgrywa tutaj budżet – PWA jest znacznie tańsze niż aplikacja mobilna. Mimo że progresywne aplikacje webowe stają się coraz bardziej znane i korzysta z nich coraz więcej osób, klasyczne aplikacje mobilne nie tracą na popularności. Aby podjąć właściwą decyzję, warto skonsultować się z zespołem specjalistów – zapraszamy do agencji Medializer!