Dlaczego warto zaoferować klientom darmową dostawę?

Przyciągnięcie klienta na stronę sklepu internetowego to pierwszy krok do sukcesu. Na to, by wizyta zakończyła się zakupem, składa się wiele elementów lejka sprzedażowego. Jednym z nich jest dostawa. Czy wiesz, że darmowa przesyłka jest elementem bardzo pożądanym przez konsumentów? Jeśli odpowiednio wykorzystasz jej potencjał, możesz zdobyć wielu stałych klientów i podnieść wartość koszyków zakupowych. Sprawdź, jak to zrobić.

Darmowa dostawa to nie przywilej

Klienci uwielbiają dostawać coś ekstra. To dlatego darmowa dostawa znacznie podnosi obroty w sklepach. Co istotne, obecnie bezpłatne dostarczanie produktów to opcja dostępna w większości dużych sklepów. Niestety, problem z jej wprowadzaniem często mają mniejsi przedsiębiorcy, dla których wiąże się ona z wysokimi kosztami. W większości sklepów darmowa dostawa dostępna jest przez cały czas. Zdarzają się jednak również sprzedawcy, którzy wprowadzają ja okazjonalnie w ramach okresowych promocji, np. w weekend pomiędzy obniżkami albo w jednym dniu tygodnia.

Czy darmowa dostawa jest opłacalna?

Bezpłatna dostawa musi być opłacalna dla sklepu internetowego. To dlatego wiele firm obejmuje ją różnymi obwarowaniami. Aby spełnić warunki darmowej wysyłki, klient musi złożyć zamówienie za konkretna kwotę (np. za więcej niż 199 zł albo 299 zł). Niektórzy sprzedawcy oferują również darmową dostawę jedynie określonymi metodami, np. paczkomatem czy kurierem konkretnego przewoźnika. Bardzo istotne, by przed wprowadzaniem usługi darmowej dostawy w sklepie internetowym odpowiednio skalkulować zyski. Dostawa to zawsze koszt kilku złotych, które obniża zysk. Warto przy tym zaznaczyć, że pokrycie ceny dostawy poprzez podniesienie cen produktów nie jest dobrym pomysłem, ponieważ profity z darmowej dostawy nie będą równoważyły się z niekorzyściami związanymi z wyższą wyceną asortymentu. 

Wyznacz pułap darmowej dostawy i zwiększ wartość koszyka

Jak określić wartość koszyka, od której można zaproponować darmową dostawę? Pierwszym kryterium z pewnością jest opłacalność, którą najłatwiej określić na podstawie marży. Kolejnym aspektem, na jaki trzeba zwrócić uwagę jest średnia wartość koszyka. Dobrze, aby pułap darmowej dostawy był nieco wyższy niż on – dzięki temu klienci chętniej będą robili zakupy na wyższe kwoty po to, by skorzystać z opcji bezpłatnej przesyłki. 

Liczy się nie tylko koszt, ale i szybkość dostawy

Wprowadzenie w sklepie darmowej dostawy nie jest jeszcze gwarantem sukcesu. Klienci rzeczywiście chcą wybierać bezpłatną przesyłkę. Zwracają jednak również uwagę na dostępne formy dostawy. Nie jest żadną tajemnica, że niektórzy przewoźnicy cieszą się większym powodzeniem niż inni. Co więcej, nie wszystkie formy odbioru przesyłki dostępne są w mniejszych miejscowościach. Kompletując listę przewoźników współpracujących ze sklepem, warto zadbać o to, by wśród nich znalazły się zarówno firmy kurierskie, jak i paczkomaty. Obecnie bardzo istotna jest również szybkość dostarczania przesyłek. Dobrze, aby towar docierał do klienta maksymalnie w ciągu 2 dni roboczych od złożenia zamówienia.

Czym zastąpić darmową dostawę?

Nie chcesz wprowadzać darmowej dostawy? Możesz wykorzystać też inne strategie marketingowe, które przyciągną klientów. Dobrym pomysłem będą z pewnością regularne obniżki i promocje. Ciekawym pomysłem może stać się też łączenie produktów w zestawy – wtedy cały komplet jest tańszy niż zakup produktów z osobna. Inną opcją jest zaoferowanie drobnego gratisu do paczki. Kluczem do sukcesu będzie prześledzenie oczekiwań klientów i wyjście im naprzeciw.

Darmowa dostawa to dobry sposób na to, by zwiększyć wartość koszyka zakupowego. To również sprawdzona metoda na przyciągnięcie większej ilości klientów. Jak w przypadku wszystkich działań marketingowych, również przy oferowaniu darmowej przesyłki należy działać z głową. Ofertę należy wprowadzić po dokładnym przekalkulowaniu kosztów i ograniczeniu jej dodatkowymi warunkami. Warto również śledzić na bieżąco efekty, które daje wprowadzenie usługi.