Przygotuj sklep na noworoczne wyprzedaże
Wydawałoby się, że po Bożym Narodzeniu szaleństwo zakupowe ostatniego kwartału się kończy. Nic bardziej mylnego! Ten atrakcyjny sprzedażowo okres można jeszcze wykorzystać, organizując w sklepie internetowym wyprzedaż noworoczną. By odniosła sukces i przyniosła zyski Twojemu e-commerce, musisz odpowiednio się przygotować, zwłaszcza że noworoczne akcje promocyjne następują tuż po paśmie wyjątkowo wzmożonej aktywności klientów. Jak przygotować sklep internetowy na wyprzedaż noworoczną, aby stała się sukcesem?
Zacznij przygotowania jak najwcześniej
Nie czekaj do ostatniej chwili. Zacznij kampanię natychmiast po tym, jak skończą się promocje bożonarodzeniowe. Wcześniej przyjmij strategię, zaplanuj harmonogram działań, ustal budżet i przygotuj wszystkie potrzebne materiały – grafiki, bannery slogany, content, newslettery. Zdecyduj, jakie rabaty i zniżki chcesz zaproponować klientom. Jeśli będziesz mieć to wszystko gotowe zawczasu, unikniesz wielu kryzysów, wpadek i niepotrzebnego stresu, że coś się nie uda. Weź pod uwagę wszystkie kanały komunikacji – e-sklep, social media, mailing itd. Najlepiej będzie, jeśli przygotujesz wszystko jeszcze przed świętami – w ciągu kilku dni między Gwiazdką a sylwestrem będziesz mieć zdecydowanie zbyt mało czasu.
Sklep jak spod igły
Zapewne Twój e-sklep został odświeżony, uporządkowany i sprawdzony z okazji wcześniejszych promocji, poczynając od Black Friday, jednakże nie zaszkodzi upewnić się, że wszystko jest w porządku. Jeżeli w trakcie trwania ostatnich kampanii okazało się, że obciążenie serwera było zbyt duże, to teraz jest moment na to, by zwiększyć przepustowość. Jeżeli na wyprzedaż szykujesz nowy towar, zadbaj o wysokiej jakości zdjęcia i opisy produktów. Sprawdź, czy wszystkie metody płatności działają prawidłowo i czy wszystko dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych (to szczególnie ważne w obliczu wciąż rosnącej liczby transakcji dokonywanych za pomocą smartfonów). Możesz wprowadzić okazjonalne modyfikacje wyglądu strony, tak by przywodziły na myśl Nowy Rok, np. dodatkowy element dołączony do logo czy też nagłówka. Duże zmiany natomiast (zwłaszcza ingerujące w techniczną stronę sklepu, np. zmiany w CMS-ie) zostaw sobie na później – na to przyjdzie czas po wyprzedażowym szaleństwie.
Przeczytaj koniecznie: Jak wykorzystać content do promocji sklepu internetowego?
Przygotuj swój magazyn
Ten krok jest zależny od tego, co chcesz zaoferować klientom w noworocznej wyprzedaży. Jeżeli chcesz oczyścić półki, by zrobić miejsce na nowości, zweryfikuj, ile sztuk każdego produktu rzeczywiście masz. Jeśli natomiast jest to dla Ciebie moment wypuszczenia nowych produktów, np. nowej kolekcji odzieży, zadbaj zawczasu o to, by mieć wystarczającą ilość towaru w magazynie. Weź pod uwagę wyniki sprzedażowe z listopadowych i grudniowych kampanii, by oszacować potencjalną sprzedaż noworoczną. Oczywiście zadbaj też o wystarczającą liczbę opakowań dla przesyłek i ewentualne materiały dołączane do paczek, by niczego nie zabrakło w krytycznym momencie.
Przygotuj się na zwroty
Ze względu na bliską odległość w czasie od promocji świątecznych, a więc wzmożonej liczby zakupów, w okresie noworocznej wyprzedaży możesz spodziewać się napływu zwrotów. Bądź w gotowości – upewnij się, że masz wystarczające zasoby, by jednocześnie zarządzać zwrotami i wymianą towarów z gwiazdkowej wyprzedaży oraz obsługą zamówień w trakcie promocji noworocznej. To niełatwe zadanie, zwłaszcza jeżeli w grę wchodzi przepakowywanie zwrotów i skierowanie towaru do ponownej sprzedaży.
Zobacz również: Wszystko, co musisz wiedzieć o słowach kluczowych
Zaplanuj elementy kampanii
Przygotuj kampanię w Google Ads i Facebook Ads z odpowiednim wyprzedzeniem (najlepiej minimum 14-dniowym!) – będziesz mieć pewność, że wszystko wystartuje na czas. Pomyśl o retargetingu i remarketingu – o wiele łatwiej przyciągnąć ponownie kogoś, kto już wyraził wstępne zainteresowanie Twoją marką, niż pozyskać zupełnie nowego klienta. Zadbaj o to, by informacja o noworocznej wyprzedaży pojawiała się na wszystkich Twoich kanałach komunikacji oraz w e-sklepie (np. w formie pop-upu z odpowiednim CTA, czyli zachętą do podjęcia działania).
Ustal zasady wyprzedaży – nasze propozycje
To jest coś, co bez wątpienia musisz przygotować przed uruchomieniem kampanii. Promocje noworoczne muszą się w jakiś sposób różnić od listopadowych i grudniowych wyprzedaży. Ustaw inne zniżki i ewentualne kody promocyjne. Zastanów się, w jakiej formie chcesz przeprowadzić wyprzedaż. Może będzie to wyprzedaż błyskawiczna, trwająca tylko kilka godzin? Może przeznaczysz tylko określoną partię towaru na przecenę? Zasady ograniczoności i niedostępności to świetny sposób, który wykorzystuje psychologiczne mechanizmy skłaniające do spontanicznych zakupów. Dobrze podkreślą to sformułowania takie jak „ograniczona ilość”, „zostało tylko X sztuk” itp. Innym pomysłem jest uruchomienie wyprzedaży dokładnie o północy w Nowy Rok (i oczywiście szumne odliczanie do tej chwili). Kolejna propozycja to kampania mailingowa ze zniżką w zamian za feedback, czyli coś dla dotychczasowych klientów. Możesz zaproponować specjalny, unikalny rabat w zamian za zostawienie opinii. To swoją drogą doskonały sposób na zdobycie rekomendacji, czyli tzw. social proof, który ma ogromne znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Stwórz atmosferę wyczekiwania
Podsycanie zainteresowania to coś, co z pewnością zwiększy Twoją noworoczną sprzedaż. Tym bardziej, że to właśnie taki moment w roku, w którym klienci łatwo podchwytują atmosferę wyczekiwania i odliczania. Zorganizuj w swoich mediach społecznościowych wspólne odliczanie do startu wyprzedaży. Warto zrobić szum – może zachęcisz klientów, streamując live z prezentacją nowych produktów? Możesz też postawić na zjawisko FOMO (ang. fear of missing out), czyli lęk przed tym, że coś nas ominie – stworzenie poczucia, że promocja jest bardzo ograniczona, będzie skłaniać do impulsywnych zakupów. W jaki sposób to wykorzystać? Np. robiąc wyprzedaż przez bardzo krótki czas, otwierać wyprzedaż konkretnych kategorii produktów po kolei na krótko albo skoncentrować się na rozsyłanych za pomocą remarketingu i retargetingu kodach zniżkowych z krótką datą ważności, z podkreśleniem ich unikalności i wyjątkowości.
Na koniec
Gdy już Twój sklep internetowy będzie przygotowany do noworocznej wyprzedaży, kampanie Google Ads i Facebook Ads ustawione, mailingi napisane, a bannery zaprojektowane, możesz nieco odetchnąć. Oczywiście cały czas trzeba będzie trzymać rękę na pulsie i kontrolować, czy wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem. Gdy jednak wszystko jest gotowe zawczasu, będziesz mieć poczucie, że panujesz nad sytuacją, a wyprzedaż przyniesie spodziewane efekty. Kto wie – może zostanie nawet trochę czasu na świąteczny wypoczynek?