Instagram Reels już dostępne w Polsce – sprawdź, jak je wykorzystać!

W ostatnich latach ogromną popularność zyskała platforma TikTok, która pozwala na publikowanie angażującego mikrokontentu video. Nie trzeba było długo czekać, aby w walce o użytkowników podobną funkcję zaprezentował Instagram. Jego „Rolki” dostępne są na świecie już od ponad roku, a teraz wchodzą także do Polski. Funkcja ta może okazać się bardzo przydatna w celu szybkiego zwiększenia zasięgów nawet niewielkich profili – wystarczy mieć na nią dobry pomysł.

Gdy w 2016 roku ogłoszono, że znana platforma Vine służąca tworzeniu krótkich, maksymalnie 6-sekundowych filmików przestanie być wspierana, można było odnieść wrażenie, że krótkie treści audiowizualne nie przyjęły się za dobrze w internecie. Tymczasem zaledwie rok później TikTok reanimował ideę mikrokontentu, wzbogacając go o wątek muzyczno-taneczny.

Aplikacja odniosła ogromny sukces, a szczególnie dużo nowych użytkowników zyskała w trakcie pandemii. Nie mogąc pozwolić sobie na odpływ użytkowników, Instagram postanowił zaproponować bardzo podobne rozwiązanie – Reels. Teraz funkcjonalność ta stała się dostępna również w Polsce.

Jak działa Instagram Reels?

Obok postów video, relacji, live-streamów oraz IG TV, Reels stanowią kolejną propozycję Instagrama polegającą na publikowaniu treści video. Tym razem jednak użytkownik zyskuje możliwość stworzenia własnej mikroprodukcji złożonej z jednego lub kilku ujęć o łącznym czasie trwania do 60 sekund.

Ujęcia można nagrywać na bieżąco lub dodawać już posiadane w galerii filmiki, a następnie dopasowywać ich długość. Na powstałą sekwencję można nanieść ulubione efekty, filtry, a nawet lektora lub muzykę dostępną w bibliotece treści dźwiękowych. Reels działa zatem jak uproszczona wersja programu do montażu video.

Po opublikowaniu, Reels dostępne są w dedykowanej im zakładce, ale istnieje opcja dodania ich do głównej siatki swojego instagramowego profilu. Każdą powstałą w ten sposób „rolkę” można komentować i udostępniać, podobnie jak na platformie TikTok. Te, które dzięki liczbie odtworzeń i reakcji zyskują na popularności, wyświetlane są w sekcji, którą do niedawna zajmowało IG TV. Funkcja ta nie przyjęła się jednak zbyt dobrze i będzie ustępowała miejsca trendującym obecnie Reels.


Przeczytaj również: Czym jest piksel Facebooka i dlaczego musisz go mieć, gdy prowadzisz biznes e-commerce?


O czym warto pamiętać tworząc Reels?

Reels może okazać się bardzo przydatne dla osób, które do tej pory radziły sobie dobrze z tworzeniem treści video, np. na instagramowych relacji. Dobrze przemyślana i skrupulatnie przygotowana rolka może stać się hitem, ściągając na Twój profil wielu nowych użytkowników.

Istnieje kilka zasad, do których warto zastosować się, tworząc instragamowe Reels:

  • zatrzymaj uwagę widza od początku – Reels to bardzo krótka i dynamiczna forma, a użytkownicy przeklikują się między nimi bardzo szybko, dlatego musisz skupić uwagę odbiorcy już od pierwszej sekundy
  • wykorzystaj trendujące utwory muzyczne – sprawdź, jakie kawałki cieszą się obecnie największą popularnością wśród użytkowników Instagrama, aby wykorzystać je w swoich rolkach
  • zamieszczaj fragmenty tekstu na rolce – nie dość, że zwiększysz grono odbiorców o tych, którzy przeglądają Reels z wyłączonym dźwiękiem, to w dodatku bardziej zaangażujesz odbiorcę, szczególnie jeśli tekst pojawia się już od pierwszego ujęcia
  • postaw na jakość – im więcej pracy włożysz w przygotowanie rolki i umiejętne zmontowanie ciekawej mikroprodukcji, tym większa jest szansa, że użytkownicy docenią Twój wysiłek
  • pamiętaj o wezwaniu do działania i zasięgach – zamieść na końcu rolki wyraźne Call To Action, a rolkę przed opublikowaniem opatrz odpowiednim opisem i hashtagami

Może Cię zainteresować: Retargeting na Facebooku – 10 sposobów na skuteczne dotarcie do klienta


Wykorzystaj trend krótkich filmików na swoją korzyść!

Póki co nic nie wskazuje na to, aby TikTok miał być zagrożony poprzez Instagram Reels, ale warto poświęcić nieco więcej uwagi tej funkcji. Umiejętne jej wykorzystanie może bowiem zapewnić Ci większą rozpoznawalność oraz zwiększenie świadomości marki w social media.

Jak tego dokonać? Jeśli prowadzisz np. butik internetowy, możesz stworzyć serię filmików, na których w kreatywny sposób zaprezentujesz nową kolekcję ubrań. Pamiętaj jednak, aby potraktować tę formę na luzie – nie twórz zbyt poważnych treści. Możesz np. zaplanować rolkę, w której twoja modelka na początku pokazuje się w zwykłym dresie, ale po klaśnięciu w dłonie w rytm muzyki ujęcie zmienia się na takie, w którym ta sama modelka ma już na sobie ciekawy outfit. Uzyskasz w ten sposób efekt „magicznego” przebrania się w oka mgnieniu!

Podobnych scenariuszy możesz zaplanować więcej – ta sama modelka może np. kilkukrotnie zmieniać outfity w rytm wykorzystanego w rolce utworu muzycznego. Jeśli dobrze zaplanujesz sekwencję ujęć i wykorzystasz odpowiednie utwory muzyczne, możesz odnieść wielki sukces. Ogranicza Cię tylko wyobraźnia!