Klienci nie kończą zakupów? Poznaj kilka sposobów na uratowanie porzuconych koszyków
Zaledwie 1/3 koszyków zapełnianych przez klientów w czasie wizyty w sklepie jest opłacana od ręki. Reszta transakcji albo zostaje sfinalizowana po czasie (nie jest ich wiele), albo zostaje porzucana na stałe. Te 2/3 koszyków to ogromny potencjał, który warto wykorzystać. W jaki sposób zachęcić klientów do powrotu do sklepu i opłacenia zamówienia?
Powody porzucania koszyków są różne. Zwykle klienci szukają konkurencyjnych ofert, rozglądają się za bonami rabatowymi albo zwyczajnie dodają do koszyków produkty, które po prostu chcieli obejrzeć. Ważnym czynnikiem wpływającym na liczbę niesfinalizowanych transakcji jest również zbyt wąski wybór metod płatności oraz źle zoptymalizowana ścieżka zakupowa. Wielu użytkowników porzuca zakupy, gdy nie może zapłacić za pośrednictwem ulubionej metody lub ma problemy z wypełnieniem rubryczek formularzy z poziomu smartfona. Jak pokonać te trudności?
Zadbaj o łatwe płatności i bezproblemową obsługę sklepu ze smartfonów
Każdego roku zwiększa się liczba osób opłacających transakcje w sklepach internetowych z poziomu smartfonów. Obecnie większość zakupów finalizowanych jest właśnie z poziomu urządzeń mobilnych. Dlatego responsywny sklep internetowy to podstawa. Jednak to jeszcze nie wszystko. Witryna musi się nie tylko dobrze wyświetlać, ale również musi być łatwa do obsłużenia jedną ręką. Bardzo istotne jest również zoptymalizowanie ścieżki zakupowej pod kątem użytkowników smartfonów. Najważniejszym elementem są szybkie płatności, takie jak BLIK czy karta kredytowa.
Zatroszcz się, by produkty zostały w koszyku
Wielu klientów porzuca stronę sklepu, by po chwili do niej wrócić. Część potrzebuje więcej czasu na zastanowienie lub zwyczajnie porównuje oferty. Dobrze, jeśli produkty wcześniej dodane do koszyka, nawet po opuszczeniu sklepu, pozostaną na swoim miejscu. Większość sprzedawców internetowych wdraża specjalne narzędzia, które pozwalają na zapamiętanie wyborów konkretnego kupującego. To prosta funkcjonalność, dzięki której klient będzie mógł szybko dokończyć zakupy. Jak długo produkty powinny znajdować się w koszyku? Dobrze, by był to minimum tydzień.
Doceń rolę remarketingu
Korzystasz z mediów społecznościowych? Jeśli tak, z pewnością zastanawiałeś się, jak to możliwe, że na Twoim wallu pojawiają się reklamy produktów, którymi jesteś zainteresowany. To właśnie jeden z przykładów zastosowania remarketingu. Twórcy kampanii reklamowych optymalizują je tak, by przypominać Ci o zaległych zakupach. Takie działanie jest skuteczne i pomaga powrócić do koszyka. Inną opcją na remarketing mający na celu opłacenie koszyka jest e-mail z zachętą powrotu po porzucone zakupy.
Odzyskaj porzucone koszyki dzięki rabatom i darmowej dostawie
Klienci przyzwyczaili się do tego, że chęć zakupu nagradzana jest dodatkowymi benefitami. Dużo więcej osób opłaca koszyki od ręki w sklepach, które oferują darmową dostawę. Ponadto dobrym sposobem na zachęcenie kupującego do koszyka i dokończenie zamówienia jest zaoferowanie mu rabatu, który obniży wartość przedmiotów znajdujących się w koszyku. Dobrze, aby bon był spersonalizowany i miał wyznaczony, dość krótki okres ważności. Dzięki temu klient będzie czuł się zmobilizowany do tego, by szybko skorzystać z okazji.
Warunki zwrotu i reklamacji
Darmowa przesyłka to nie wszystko. Klienci, zwłaszcza butików odzieżowych czy e-sklepów z butami, zwracają uwagę na warunki zwrotu. Wiele osób przeraża perspektywa odsyłania produktu – ponownego pakowania, wyprawy na pocztę lub do punktu kurierskiego i dalszego śledzenia zamówienia. Nie mówiąc już o tym, że niektórzy klienci zwyczajnie nie wiedzą, jak oddać zamówiony towar. Prowadząc sklep internetowy musisz liczyć się z tym, że stałą częścią Twojej działalności będą zwroty. O wiele korzystniejsze niż ich unikanie, będzie wyjście naprzeciw klientom i ułatwienie całej procedury. Możesz choćby zaoferować opcję darmowego zwrotu czy umieścić w paczce gotowy formularz i etykietę zwrotną, którą wystarczy nakleić na przesyłkę. Dzięki temu klienci dużo chętniej będą od razu opłacali koszyk.
Zrezygnuj z ukrytych kosztów
Nikt nie lubi być niemile zaskakiwany. Dlatego zadbaj o to, by zakupy w Twoim sklepie były dla klientów miłym doświadczeniem. Warunki transakcji oraz koszty wysyłki powinny być transparentne i niezmienne. Strzałem w stopę będą dodatkowe koszty, np. nagłe podniesienie ceny wysyłki w zależności od liczby zamawianych towarów czy gabarytów paczki. Możemy zapewnić, że po takiej niespodziance wielu klientów zwróci się do konkurencji.
Potrzebujesz strategii marketingowej skrojonej na miarę Twoich potrzeb? W Medializer opracujemy i wdrożymy działania, które znacznie obniżą liczbę porzucanych koszyków. Dzięki odpowiedniej promocji liczba klientów podniesie się. Wzrośnie też ilość finalizowanych zamówień. Umów się na profesjonalną konsultację i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.