Jak mierzyć efektywność w e-commerce? Kluczowe KPI dla sklepów internetowych
Zastanawiasz się, jak ocenić funkcjonowanie sklepu internetowego? O tym, czy firma osiągnie sukces przesądza nie tylko bieżący zysk. Jest wiele czynników, które mają na niego wpływ. Najłatwiej mierzyć je za pomocą KPI (ang. Key Performance Indicators), czyli wskaźników efektywności. Poznaj najważniejsze z nich, a w kilka chwil dowiesz się więcej o kondycji Twojego biznesu.
Mierzenie efektywności sklepu internetowego za pomocą wskaźników pozwala na szybkie wyciągniecie wniosków na temat jego kondycji. KPI to narzędzie powszechnie stosowane w różnych gałęziach gospodarki. Dużą popularnością cieszą się również w e-commerce. W naszym artykule znajdziesz garść podpowiedzi, które pomogą Ci szybko ocenić ważne aspekty funkcjonowania Twojej firmy.
Realny zysk
Najlepszym wskaźnikiem jakości funkcjonowania sklepu internetowego jest przychód. Czy aby na pewno? Dużo lepiej kierować się marżą brutto, czyli tym, co pozostaje właścicielowi firmy po opłaceniu wszystkich kosztów. Nie chodzi tu tylko o samą wartość zakupu towaru, ale także obsługę i utrzymanie sklepu oraz wszystkie dodatkowe wydatki.
Liczba odwiedzin
Liczba osób odwiedzających Twój sklep internetowy przekłada się wprost na ilość zrealizowanych zakupów. Sprawdź, skąd najczęściej trafiają Twoi klienci. Są to media społecznościowe, ruch z wyszukiwarki czy może newsletter? Na tej podstawie możesz nie tylko ocenić, czy Twoje działania przynoszą oczekiwane rezultaty, ale także będziesz w stanie podnieść ich efektywność.
Konwersja, czyli relacja liczby zakupów do ilości odwiedzin
Samo przyciągniecie klientów to za mało do tego, by osiągnąć sukces. Trzeba jeszcze zachęcić ich do zrealizowania zakupów. Konwersja to określenie, którego używa się w stosunku do określonych, pożądanych akcji wykonywanych przez użytkowników. W tym przypadku będzie to zakup, a więc wskaźnik konwersji będzie wartością, opisującą stosunek liczby zamówień do wartości zakupów. Można go podnosić poprzez optymalizację strony. Ważny jest nie tylko layout, a również intuicyjne menu oraz dobrze zoptymalizowana ścieżka zakupowa. Znaczenie mają również operatorzy płatności i firmy kurierskie, z których mogą korzystać kupujący.
Liczba porzuceń koszyka – odzyskiwanie zamówień
Dodanie produktu do koszyka to tylko połowa sukcesu. W większości sklepów internetowych porzucone koszyki to prawdziwa plaga. Jeśli jest ich zbyt wiele, powinno Cię to zaalarmować. Istnieją sposoby na to, by zachęcić klientów do powrotu do sklepu i sfinalizowania zamówienia. Należą do nich m.in. przypomnienia w mailach czy kampanie remarketingowe (np. wyświetlanie w mediach społecznościowych postów promocyjnych z towarami z porzuconego koszyka).
Liczba wizyt z poziomu smartfonów
Rynek e-commerce zmienia się bardzo szybko. Jednym z najbardziej zauważalnych trendów jest wzrost odwiedzin dokonywanych przez użytkowników korzystających ze smartfonów. Co więcej, to także urządzenia mobilne coraz częściej stają się miejscem, gdzie finalizowane są transakcje. To dlatego warto dbać o wysoki współczynnik odwiedzin mobilnej mutacji strony. Jeśli jest on niski, to dobry sygnał do podjęcia zmian. Ważne, by responsywna strona nie tylko była dostosowana wymiarami do mniejszego ekranu, ale również odpowiadała mu funkcjonalnością, np. po to by menu można było obsłużyć jedną ręką.
Wartość zamówień
Duża liczba zamówień w sklepie internetowym to ważny sygnał świadczący o sukcesie. Równie istotny co on, jest również wartość każdego z nich. Jeśli Twoi klienci zamawiają tylko pojedyncze przedmioty i pozostawiają w sklepie niskie kwoty, pomysł jak zachęcić ich do większych zakupów. Dobrym pomysłem będą rabaty oraz darmowa dostawa, przysługująca dopiero przy zamówieniach na konkretną kwotę. Innym sposobem na zachęcenie klientów do większych zakupów staną się programy lojalnościowe.
Koszt potrzebny do tego, by wygenerować pojedynczą wizytę
Ile kosztuje pojedyncza wizyta w sklepie internetowym? Na koszt każdych odwiedzin składają się fundusze zainwestowane w reklamę oraz inne działania marketingowe. Do jego określania służy współczynnik ROI (Return On Investment), który pozwala dokładnie wyliczyć koszty. Warto go śledzić, ponieważ ma on bezpośredni wpływ na zyski. Zbyt wysoki koszt pojedynczej wizyty oznacza, że podejmowane działania są zbyt mało efektywne i warto coś zmienić.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat wskaźników efektywności w e-commerce? Zajrzyj do #strefywiedzy i przeczytaj artykuł pt. „Wskaźniki efektywności działań reklamowych w Internecie”, gdzie znajdziesz wiele cennych informacji. Natomiast, jeśli martwisz się o to, że KPI Twojego sklepu internetowego są zbyt niskie, umów się na konsultację. Nasi eksperci przeprowadzą wnikliwy audyt i będą służyli profesjonalnym doradztwem. Nie czekaj, zacznij działać i zatroszcz się o więcej korzyści!