#strefawiedzy 10: Jak poznać profil klienta butiku internetowego? Wykorzystają persony

Do kogo kierowana jest oferta? – to jedno z najważniejszych pytań, dla właścicieli sklepu internetowego. Trafienie w klientów o określonym wieku, płci i upodobaniach pozwala osiągnąć sukces i sprzedawać więcej. Czy ich wytypowanie jest trudne? Nie. Warto jednak wiedzieć, jak to zrobić. Oto krótki przewodnik po tym, jak przygotować persony, które pomagają skuteczniej działać w e-commerce.

Profilowanie klientów polega na wyodrębnieniu grup osób, które będą potencjalnymi nabywcami towarów. Następnie należy je scharakteryzować, tak by znaleźć najskuteczniejsze formy promocji oraz poznać upodobania i problemy kupujących. Inaczej przecież reklamuje się produkty dla joginów, a inaczej dla kulturystów. Wiek oraz płeć konsumentów mają ogromny wpływ na to, jak powinien wyglądać sklep internetowy. Warunkują także kształt komunikatów w mediach społecznościowych oraz inne kampanie promocyjne. Z grup potencjalnych odbiorców warto wyodrębnić poszczególne sylwetki. Komunikat adresowany do konkretnych osób jest o wiele skuteczniejszy niż ten dla ogółu.


Przeczytaj koniecznie: Jak nazywać produkty w sklepie internetowym?


Do kogo kierujesz swoją ofertę?

Typy klientów e-sklepu najłatwiej opracowywać w oparciu o persony. Są to wyimaginowane, starannie opisane osoby, które mają być charakterystyczne dla danej grupy. Fikcyjne profile tworzy się na podstawie danych, dotyczących klientów e-sklepu. Są one bardzo szczegółowe i zwracają uwagę na różne aspekty życia danej persony. Dla uwiarygodnienia zawierają zwykle także imię i nazwisko oraz przykładowe zdjęcie.

Na jakie aspekty zwrócić uwagę tworząc persony?

Oto kilka informacji, które powinieneś uwzględnić tworząc sylwetki potencjalnych klientów. Jeśli to możliwe, postaraj się, by były to rzetelne dane ze strony. Na podstawie tych wiadomości wymyśl osoby, które spełniają podane kryteria i zastanów się, kim mogą być oraz czego potrzebują. Bardzo ważna w tym przypadku jest kreatywność oraz to, by myśleć zgodnie z obowiązującymi realiami. W opisie persony powinny znaleźć się m.in.:

  • płeć
  • wiek
  • zawód
  • hobby
  • stan cywilny
  • wykształcenie
  • status materialny
  • miejsce zamieszkania (np. metropolia, miasto, miasteczko, wieś)
  • sposoby na spędzanie wolnego czasu
  • najważniejsze problemy

Przykładowy opis persony – klientki butiku internetowego

(Uwaga! Sylwetka zawsze musi być przygotowywana na podstawie danych pochodzących z konkretnego sklepu. Na potrzeby przykładu zakładamy, że większość kupujących w butiku to: kobiety, w wieku 25-34 lat, z miejscowości powyżej 100 000 mieszkańców, a ich główne zainteresowania to: kino, zakupy i muzyka)

Magdalena Tomyślak, lat 33, z zawodu: nauczycielka języka angielskiego w prywatnej szkole językowej, mieszkanka Warszawy.

Magda żyje w dwupokojowym mieszkaniu na obrzeżach stolicy razem z partnerem, dwójką dzieci (syn 3 lata i córka 5 lat) i kotem. Zarobki wystarczają jej na spokojne życie, jednak liczy się z wydatkami, ponieważ spłaca kredyt na mieszkanie. W tygodniu ma niewiele czasu – internet przegląda zwykle przy kawie, korzystając ze smartfona. Zakupy w butiku internetowym robi głównie z myślą o stylizacjach do pracy. Jej studenci to pracownicy korporacji, a więc chce się do nich dostosować i preferuje smart casualowy, elegancki styl. W swojej szafie musi mieć wiele outfitów, by móc ubierać się modnie i różnorodnie. Zakupy robi często i wydaje na nie dość dużo. Z tego powodu lubi okazje, ponieważ wtedy czuje, że oszczędza i nie ma wyrzutów sumienia. W wolnych chwilach chodzi do kina, ogląda Netflixa i marzy o egzotycznych podróżach.


Zobacz również: 7 grzechów właścicieli sklepów internetowych


Jak skorzystać z takiego profilu?

Oto przykładowe działania marketingowe, które można skierować do osoby, której sylwetka odpowiada opisanemu przykładowi:

  • Dostosowanie strony do wymagań smartfonów
  • Przesyłanie informacji o wyprzedażach
  • Dodawanie do paczek kuponów rabatowych na kolejne zakupy
  • Dostarczanie klientce newslettera z przeglądem biznesowych stylizacji
  • Reklamowanie na stronie sklepu basicowych kolekcji
  • Wpisy w mediach społecznościowych, nawiązujący do kina, seriali lub muzyki

Jeśli podobał Ci wpis zobacz nasze inne wpisy na blogu Medializer: BLOG


Myślisz o odświeżeniu swojej strony www?
Potrzebujesz porady? Pisz śmiało!

Skontaktuj się z nami na info@medializer.pl