Czym jest lead magnet i dlaczego Twoja firma go potrzebuje?
Każda interakcja z potencjalnym klientem jest na wagę złota – zwłaszcza w Internecie, gdzie o sukcesie decyduje jak najszybsze przyciągnięcie uwagi. Zanim klient dokona zakupu, takich interakcji musi się wydarzyć kilka – musi poznać Twoją markę, zaufać jej i zyskać pewność, że to właśnie Ty możesz zaoferować mu to, czego potrzebuje. Ale jak sprawić, by nie tylko odwiedził Twoją stronę, ale też zostawił kontakt do siebie i wrócił po więcej? Tu właśnie wkracza lead magnet – prosty, ale niezwykle skuteczny sposób na zbudowanie bazy potencjalnych klientów.
Co to jest lead magnet?
Lead magnet, czyli z ang. „magnes na leady”, to bezpłatna wartość, którą oferujesz odbiorcy w zamian za jego dane kontaktowe – najczęściej adres e-mail. Może to być e-book, checklista, webinar, dostęp do ekskluzywnych treści, próbka produktu, kod rabatowy czy quiz. Lead magnet musi rozwiązywać konkretny problem lub odpowiadać na realne potrzeby Twojego klienta, dostarczając mu wiedzy lub narzędzi. To sposób na pokazanie, że jesteś ekspertem i doskonale znasz swoją branżę, rozumiesz klientów i możesz im realnie pomóc – jeszcze zanim dokonają zakupu. W ten sposób zdobywasz zaufanie klientów, którzy mają szansę zyskać coś na samym kontakcie z Twoją marką, co z kolei jest doskonałym wstępem do nawiązania trwalszej relacji na linii klient-marka.
Dlaczego lead magnet działa?
Dzisiejsi użytkownicy Internetu są bombardowani komunikatami reklamowymi, dlatego też potrzebujesz czegoś, co przyciągnie ich właśnie do Twojej marki. Klient oczekuje natychmiastowej gratyfikacji – nawet jeszcze zanim zdecyduje się na jakąkolwiek interakcję z marką. Działanie lead magnetu opiera się właśnie na tym: oferujesz klientowi coś „tu i teraz”, natychmiastową korzyść, która jest bezpłatna i niezobowiązująca. Dzięki temu:
- zdobywasz dane kontaktowe potencjalnego klienta,
- budujesz zaufanie do swojej marki oraz ekspercki autorytet w jego oczach,
- zdobywasz szansę na dalszą komunikację z klientem i dokonanie sprzedaży w przyszłości.
Koniecznie przeczytaj: Skuteczna reklama sklepu odzieżowego. Sprawdź, w co warto zainwestować!
Jak stworzyć skuteczny lead magnet?
Nie wystarczy dać cokolwiek „za darmo”, by zdobyć lead. Twój klient musi otrzymać coś, co będzie dla niego realną korzyścią. Lead magnet musi być czymś konkretnym, rozwiązującym konkretny problem. Musi to być też coś, co będzie łatwe w odbiorze dla klienta – zwięzłe, użyteczne, a także dopasowane do grupy docelowej (język, forma i treść lead magnetu powinny być dopasowane do docelowego odbiorcy). Dla potencjalnego klienta ma ogromne znaczenie również estetyka. Dopracowany lead magnet jest wizytówką marki, dlatego musi prezentować się profesjonalnie – warto zlecić przygotowanie go ekspertom. Oczywiście lead magnet musi być związany z Twoją ofertą – tylko w ten sposób przyciągnie klienta, który faktycznie potrzebuje tego, co możesz mu zaoferować. Kolejna kwestia to dostępność korzyści – potencjalny klient musi ją dostać od razu po wyrażeniu chęci. Jeśli będzie musiał przeklikiwać się przez długie formularze lub pojawią się inne utrudnienia, najpewniej po prostu zrezygnuje, a Ty stracisz szansę na wartościowy lead. Dlatego Twój lead magnet musi być – dosłownie – na wierzchu, np. w bannerze na górze strony czy w pop-upie, a do tego musi być łatwy do pobrania albo przesyłany na skrzynkę mailową niezwłocznie po podaniu adresu.
Lead magnet – o tym musisz pamiętać
Pozyskanie kontaktu musi odbywać się w zgodzie z RODO, a warunki otrzymania lead magnetu muszą być absolutnie przejrzyste dla potencjalnego klienta. Musi on otrzymać jasne komunikaty, co zyska w zamian za dane kontaktowe, jaką korzyść mu to przyniesie, a także w jaki sposób otrzyma tę korzyść. Ponadto, aby lead magnet zadziałał w pełni, potrzebna jest dobrze zaplanowana sekwencja follow-up – najczęściej w formie kampanii mailingowej. Odbiorca musi zyskać pewność, że ma Twoje wsparcie na każdym etapie styczności z Twoją marką. Dzięki kampanii zbudujesz relację i pozycję eksperta, a w ten sposób stopniowo doprowadzisz odbiorcę do decyzji zakupowej. Lead magnet musi być zawsze aktualny, dlatego zawarte w nim informacje muszą być regularnie odświeżane. Warto też pamiętać o segmentacji leadów i personalizacji komunikatów, co zwiększa szansę na konwersję.
Dlaczego Twoja firma potrzebuje lead magnetu?
Dobrze zbudowana baza mailingowa to zasób, dzięki któremu możesz zdobywać klientów niezależnie od zmieniających się algorytmów i kosztów kampanii reklamowych. Lead magnet jest narzędziem, które działa nieprzerwanie – wystarczy stworzyć go raz, by stale przyciągał nowe leady i zasilał Twój lejek sprzedażowy (na każdym jego etapie!). Z kolei dobrze zaprojektowany system generowania leadów to fundament skalowalnego biznesu.
Masz pomysł na lead magnet, ale nie wiesz, jak go wdrożyć? A może chcesz zbudować kompletny lejek marketingowy dla swojej marki? Zespół Medializer jest tu, żeby Ci w tym pomóc. Odezwij się do nas – razem stworzymy coś, co przyciąga nie tylko leady, ale i wyniki!