Czy reklama na TikToku się opłaca?

Trudno wyobrazić sobie współczesny social media marketing bez płatnych kampanii promocyjnych na różnych platformach. Kiedy myślimy o reklamach internetowych w mediach społecznościowych, do głowy przychodzą nam przede wszystkim Facebook i Instagram, które oferują rozbudowane systemy reklamowe i profesjonalne narzędzia. Nie powinniśmy jednak zapominać o TikToku, czyli najpopularniejszej aplikacji do tworzenia filmików. Co warto wiedzieć o TikTok Ads? Czy reklama na TikToku się opłaca? W dzisiejszym artykule chcielibyśmy odpowiedzieć na wszystkie nurtujące pytania i zastanowić się, jak skutecznie promować sklep internetowy na platformie, która kryje w sobie ogromny potencjał. Zapraszamy do lektury!

TikTok Ads – wprowadzenie do systemu reklamowego TikToka

TikTok to platforma społecznościowa, na której użytkownicy w szybkim tempie tworzą, konsumują i udostępniają krótkie filmy. Jego dynamizm i potężna siła oddziaływania na młodsze pokolenia czynią go atrakcyjnym miejscem dla firm poszukujących nowych sposobów dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Jednak czy ta popularność rzeczywiście przekłada się na opłacalność dla reklamodawców? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w dalszej części tekstu, jednak na początku warto pokrótce przedstawić, jak wygląda tworzenie reklam na TikToku.

Aby zacząć, należy mieć konto na platformie TikTok Ads Managerze (TikTok for business), który działa na podobnej zasadzie, co Facebook Ads czy Google Ads. Po zarejestrowaniu konta reklamowego uzyskasz dostęp do panelu zawierającego cztery główne karty: pulpit, kampania, zasoby oraz raporty. Pulpit TikTok Ads Manager przedstawia obraz skuteczności konta reklamowego. Zawiera następujące moduły: płatność, status kampanii, przegląd, raporty i biuletyn. Kampanie składają się z trzech części: kampanii, grupy reklam i reklamy. Zasoby to wszystkie elementy służące do tworzenia reklam, zarządzania nimi i pomiaru ich skuteczności. Zasobami w TikTok Ads Manager są m.in. zdarzenia, kreacje, grupy odbiorców, katalogi oraz komentarze. Raporty natomiast pozwalają na zbieranie danych i tworzenie przydatnych analiz.

Formaty reklamowe dostępne na TikToku

TikTok oferuje różnorodne formaty reklamowe, które pozwalają firmom i marketerom docierać do swojej grupy docelowej na rozmaite sposoby. Do najpopularniejszych należą:

  • In-Feed Ads (reklamy wideo in-feed, czyli wyświetlane na stronie głównej) – jest to jeden z najczęściej wykorzystywanych formatów. Reklamy in-feed pojawiają się między treściami w strumieniu głównym aplikacji (główna – dla Ciebie), co oznacza, że są w nie subtelnie wkomponowane. Wyświetlają się jako krótkie filmiki (od 5 do 60 sekund), w których umieszczane są przyciski CTA (Call to Action), kierujące użytkowników na zewnętrzny landing page. Można zostawiać pod nimi serduszka i komentarze, a także udostępniać je dalej. Reklamodawcy mogą określić kryteria demograficzne, zainteresowania oraz zachowania użytkowników, aby treści promocyjne trafiły do odpowiednich osób.
  • TopView Ads – TopView Ads są wyświetlane jako pierwsze wideo, które użytkownik widzi po otwarciu aplikacji TikTok, dzięki czemu trudno je przeoczyć. Pełnoekranowe reklamy wideo mogą trwać maksymalnie 60 sekund i zawierać przycisk CTA. Tego typu treści nie konkurują bezpośrednio z filmikami użytkowników, co oznacza, że cała uwaga odbiorcy jest skupiona na przekazie reklamowym, a to zwiększa jego skuteczność.
  • Brand Takeover Ads – jest to kolejny pełnoekranowy format reklamowy oferowany przez TikToka, który pojawia się w sekcji „dla Ciebie” zaraz po otwarciu aplikacji. Główna różnica między Brand Takeover Ads a TopView Ads polega na tym, że te pierwsze są dużo krótsze – trwają jedynie od 3 do 5 sekund. Charakterystyczne jest to, że po kliknięciu w dowolnym miejscu widz zostaje przekierowany na stronę docelową bądź Hashtag Challenge.
  • Branded Effects – ten interaktywny format pozwala reklamodawcom tworzyć naklejki, filtry i efekty specjalne, które następnie można udostępniać na platformie w celu autopromocji. Ponieważ użytkownicy mogą wykorzystywać Branded Effects w swoich własnych filmikach, format ten zachęca do podjęcia interakcji i zwiększa zaangażowanie, widoczność oraz zasięgi.
  • Branded Hashtag Challenge – jak sama nazwa wskazuje, ten format reklamowy polega na tworzeniu wyzwań oznaczonych konkretnym hashtagiem. Taki „challenge” to np. pokazanie swoich talentów, wykonanie układu tanecznego czy zaśpiewanie piosenki. To generuje duże zaangażowanie i umożliwia bezpośrednią interakcję z daną marką. Użytkownicy TikToka uwielbiają działać kreatywnie, dlatego wyzwanie może szybko stać się viralem.
  • Spark Ads – format ten pozwala firmom promować już istniejące filmiki stworzone przez użytkowników, które wspominają o konkretnej marce lub jej produktach. Dzięki temu reklamy wydają się bardziej autentyczne i naturalne, co może zwiększyć zaufanie wielu odbiorców.

Jak stworzyć efektywną kampanię na TikToku?

Wiesz już, jakie formaty reklamowe oferuje platforma TikTok. Kolejne pytanie brzmi: jak stworzyć skuteczną kampanię, która przyniesie rzeczywiste efekty? Na początku określ jej cel – zdefiniuj, co chcesz osiągnąć (np. zwiększyć świadomości marki, wygenerować sprzedaż, pozyskać nowych obserwujących, zwiększyć zaangażowanie). Jasno wyznaczone cele pomogą Ci lepiej zaplanować i ocenić skuteczność kampanii. Musisz też zrozumieć swoją grupę docelową i przeanalizować, kim są Twoi odbiorcy – jakie mają potrzeby, oczekiwania, pragnienia, zainteresowania? Ta wiedza pomoże Ci w wybraniu najlepszego formatu reklamowego.

In-Feed Ads najlepiej sprawdzi się w przypadku sklepów internetowych chcących pokazać swój produkt w użyciu oraz marek pragnących, by ich reklamy jak najbardziej naturalnie współgrały z innymi treściami na TikToku. TopView Ads poleca się firmom z większymi budżetami reklamowymi, ponieważ wysoka liczba wyświetleń może wpłynąć na koszty. Brand Takeover Ads to format najczęściej wybierany przez marki, które chcą wypromować wydarzenia związane z ich działalnością lub zbudować silną rozpoznawalność na TikToku. Reklamy typu Branded Effects będą najkorzystniejsze dla firm pragnących wykreować unikalną, niepowtarzalną estetykę bądź tożsamość na platformie. Branded Hashtag Challenge okaże się najlepszy dla marek, które chcą uzyskać jak najwięcej treści generowanych przez użytkowników, a Spark Ads – dla firm posiadających viralowe treści oraz zamierzających wykorzystać społeczny dowód słuszności.


Przeczytaj też: TikTok – czy to nadal platforma wyłącznie ze śmiesznymi filmikami?


Tworząc kampanię na TikToku, warto pamiętać też o dodawaniu odpowiednich hashtagów i klarownych przycisków CTA, które zachęcają do działania. TikTok Ads Manager umożliwia precyzyjne targetowanie reklam na podstawie demografii, zainteresowań i zachowań użytkowników. Skorzystaj z tych opcji, aby dotrzeć do odpowiednich odbiorców i zwiększyć skuteczność kampanii. Regularnie monitoruj wyniki za pomocą narzędzi analitycznych – obserwuj kluczowe wskaźniki, takie jak liczba wyświetleń, zaangażowanie, współczynnik konwersji i koszt na akcję. Na podstawie tych danych optymalizuj swoje kampanie, wprowadzając zmiany w treściach, targetowaniu czy budżecie.

Czy reklama na TikToku rzeczywiście się opłaca? Garść danych

To, jakie koszty ponosi reklamodawca korzystający z TikTok Ads, zależy od kilku czynników. Po pierwsze, różne formaty, o których wspominaliśmy wcześniej, mają różne cenniki. Wiele zależy także od targetowania reklamy i celu kampanii. Zarówno w przypadku TikToka, jak i innych portali, CPM (Cost per Mille), będzie wyższe w kampaniach ukierunkowanych na pozyskiwanie leadów lub zwiększenie konwersji, a niższe – w przypadku kampanii o takich celach, jak „ruch” czy „zasięg”. Dane zebrane przez agencję Medializer udowadniają, że owszem, reklama na TikToku faktycznie się opłaca i może przynieść sporo korzyści. W jednym ze sklepów internetowych odnotowaliśmy zwiększenie obrotów o 44% w pierwszym miesiącu po uruchomieniu TikTok Ads, a w drugim miesiącu było to aż o 132% więcej w stosunku do ostatniego miesiąca bez TikTok Ads. Platforma ta oferuje wysokie wskaźniki zaangażowania i możliwość dotarcia do ogromnej liczby aktywnych użytkowników.

Modele zakupu reklam na TikToku

Do dwóch najpopularniejszych modeli zakup reklam na TikToku należą model aukcyjny i model rezerwacyjny. Model aukcyjny to system, w którym reklamodawcy konkurują ze sobą o wyświetlanie swoich treści użytkownikom. W jego ramach reklamy są licytowane w czasie rzeczywistym, co pozwala na elastyczne dostosowywanie ofert w zależności od celów kampanii i budżetu. Reklamodawca ustala maksymalną kwotę, jaką jest gotów zapłacić za określone działanie, a reklama, która wygra aukcję, jest wyświetlana użytkownikowi. W modelu aukcyjnym można wybrać rodzaj określania stawek – do najpopularniejszych należą CPC (Cost per Click), CPM (Cost per Mille) i CPV (Cost per View). Model rezerwacyjny z kolei to forma zakupu reklam, w której reklamodawcy rezerwują określoną przestrzeń na określony czas i za ustaloną cenę. W przeciwieństwie do modelu aukcyjnego model rezerwacyjny z góry gwarantuje, że dane treści promocyjne zostaną wyświetlone odbiorcom. To bardziej kosztowna opcja, ale zapewniająca większą widoczność.

Tworzenie kampanii reklamowych na TikToku – podsumowanie

TikTok to platforma, której nie należy lekceważyć – już dawno przestała być wyłącznie aplikacją ze śmiesznymi filmikami. Możemy na niej znaleźć rozbudowany system przeznaczony do tworzenia kampanii reklamowych oraz profesjonalne narzędzia służące promocji. Znaczenie TikTok Ads cały czas rośnie, a osiągnięte dzięki nim efekty mogą być naprawdę spektakularne. Jak w przypadku każdej innej strategii, przed rozpoczęciem swoich działań należy zdobyć potrzebną wiedzę na temat działania systemu reklamowego TikToka, a następnie dostosować plan do konkretnej marki/sklepu internetowego. W Medializer doskonale wiemy, jak to zrobić – skontaktuj się z nami, a wspólnie na pewno znajdziemy rozwiązanie. Zacznij działać na tej popularnej platformie jak najszybciej i zwiększ swoje obroty!