Case study – Jak przeprowadzić udany rebranding sklepu odzieżowego w 10 dni?

Loveus.pl to nowy brand wśród polskich butików internetowych. Jego powstanie jest owocem rebrandingu. Działania te zostały wymuszone względami prawnymi i przebiegały bardzo szybko. Jesteście ciekawi, jak Butik Agrafka zmienił się w LoveUs i jakie są efekty tych działań? Zapraszamy do przeczytania case study!

Loveus.pl, a jeszcze do niedawna Butik Agrafka, to sklep z odzieżą damską obsługiwany przez Medializer od października 2023 r. To klient prowadzący równocześnie sprzedaż stacjonarną i online, miesięcznie odwiedzany przez kilkadziesiąt tysięcy kupujących. Klientki butiku to przede wszystkim kobiety w wieku od 18 do 50 lat, korzystające z urządzeń mobilnych. Zainteresowania konsumentek to zwłaszcza zakup odzieży ze średniej półki cenowej. Sprzedaż sklepu skupia się na sukienkach, bluzkach oraz spodniach. Jest to marka osobista, w której ważnym elementem komunikacji jest osoba charyzmatycznej właścicielki butiku, a także modelki – Karoliny.

Sytuacja wyjściowa

Butik Agrafka trafił do nas w październiku 2023 roku jako mały sklep z dużym potencjałem. Największym wyzwaniem stojącym przed naszą agencją było podniesienie sprzedaży online z równoczesnym zachowaniem zadowalających wyników sprzedaży stacjonarnej. Ważnym elementem tożsamości marki, była aktywna społeczność, którą tworzą klientki butiku stacjonarnego i internetowego, skupione wokół social mediów marki. Ta pozorna zaleta, stała się dla nas pewnego rodzaju problemem – z uwagi na zachowania i przyzwyczajenia konsumentek w butiku stacjonarnym oraz niewielkie marże sklepu, byliśmy zmuszeni ograniczyć liczbę akcji promocyjnych, aby przede wszystkim bazować na sprzedaży w regularnych cenach. By to osiągnąć, postawiliśmy na niewielką liczbę, ograniczonych czasowo akcji promocyjnych, przeprowadzanych zarówno w butiku stacjonarnym jak i online. Pozwoliły one dotrzeć nam do szerokiego grona nowych odbiorców, których następnie mogliśmy wykorzystać w działaniach remarketingowych.


Zobacz koniecznie: Elementy graficzne, które wyróżnią sklep na tle konkurencji. Logo, fonty i kolory firmowe


Przyczyny rebrandingu

Sytuacja w sklepie była ustabilizowana aż do końca kwietnia 2024 r., gdy okazało się, że inny podmiot wystąpił z roszczeniami wobec nazwy butiku. W obliczu takiego wyzwania zdecydowaliśmy się na rebranding. Postanowiliśmy jednak nie tylko zmienić naming sklepu, ale również wykorzystać tę okazję do tego, by podnieść jego możliwości do dalszego rozwoju. Czynnikiem dającym nam więcej swobody w tej trudnej sytuacji było to, że Agrafka to sklep noszący cechy marki osobistej, którego twarzą była Karolina. Dzięki temu mogliśmy łatwo przenieść potencjał poprzedniego sklepu pod nowy brand. Wszystko przebiegło spokojnie i systematycznie, mimo wielu emocji ze strony właścicieli, którzy tworzyli Butik Agrafka od ponad 10 lat! My byliśmy spokojni, ponieważ Medializer ma już za sobą kilka przeprowadzonych z powodzeniem rebrandingów . Jednym z nich jest choćby niedawna zmiana marki Ila Shop w Maffati.

Przebieg rebrandingu

Na rebranding mieliśmy niewiele czasu. Zarówno nam, jak i klientom, zależało na tym, by sprawnie zamknąć poprzedni rozdział i rozwinąć markę pod nową nazwą. Całość działań, od momentu zgłoszenia konieczności zmiany nazwy po start marki pod nowym brandem i w odświeżonej odsłonie wizualnej, zajęła nam 10 dni roboczych. Dodatkowym elementem wpływającym na ciągłość naszej pracy był długi weekend majowy, przypadający na okres zmian. 

Tuż po wpłynięciu zgłoszenia Klientki o konieczności rebrandingu przeprowadziliśmy burzę mózgów dotyczącą korzyści i zagrożeń związanych ze zmianą nazwy. Przygotowaliśmy także wstępny plan działań, który skonsultowaliśmy z Klientką. Następnie przeprowadziliśmy analizę dotyczącą namingu nowej strony. Wiedzieliśmy, że nasza kontrahentka chce nie tylko zmienić nazwę, ale i być może stworzyć brand, który pozwoli na wykreowanie kolekcji pod własną marką. Zaczęliśmy od analizy językowej i zaprojektowania funkcjonowania nazwy w branży. Butik Agrafka to nazwa pospolita, łatwa w zapamiętaniu, jednak przy tym niewyróżniająca się pośród innych butików. Postanowiliśmy to zmienić i postawić na odważniejszy branding. Zaproponowaliśmy klientce kilka nazw, spośród których po konsultacjach wyłoniliśmy LoveUs - propozycję Gabriela Besty, CEO Medializer. To naming, który doskonale pasuje do marki osobistej, jest łatwy do zapamiętania, wpisania w wyszukiwarkę, a przy tym świetnie prezentuje się graficznie w różnych odsłonach. Skonsultowaliśmy również z Klientką nowe nazwy dostępnych profili, pod które miały przemigrować dotychczasowe social media. 

Kolejnym krokiem po wyborze nazwy sklepu było wykupienie domeny oraz przygotowanie nowego logo i identyfikacji graficznej. Klientka mogła wybrać spośród kilku wersji logo – zdecydowała się na prosty font z twistem, który w ciekawy sposób odzwierciedla charakter marki. Przy okazji rebrandingu odświeżyliśmy również layout sklepu, wprowadzając do niego charakterystyczny róż i ożywczą limonkę – chcieliśmy przecież nie tylko wyróżniać markę, ale i sprawić, by ją zapamiętano! Rozpoczęliśmy też prace nad projektem materiałów drukowanych z nowym logo (m.in. podziękowań za zakupy), które będą trafiały do paczek. 

Odliczamy do startu!

Równolegle konsultowaliśmy i przygotowywaliśmy strategię samego startu sklepu pod nową marką. Postanowiliśmy najpierw zapowiedzieć wydarzenie w social mediach. Start zaplanowaliśmy na 14.05 o 12:00 po to, by zainaugurować go akcją promocyjną z kodem rabatowym na -20% na cały asortyment. Bannery promujące tę akcję łączyły w sobie zarówno elementy dobrze znane z Agrafki, jak i ożywcze akcenty LoveUs. Co najważniejsze, znajdowała się na nich rozpoznawalna i lubiana postać właścicielki Karoliny. Dostrzegaliśmy ogromne zaangażowanie użytkowniczek zaangażowane w działania marki na jej profilach w social mediach — followersi nieustannie okazywali swoje zaangażowanie i wsparcie dla rebrandingu. Dlatego kampanię promocyjną targetowaliśmy bardzo szeroko, tak by jak najwięcej klientek Agrafki dowiedziało się o zmianie nazwy i zapamiętało ją. Zmianę nieustannie komunikowaliśmy również organicznie poprzez dedykowane posty. Na stronie www natomiast oprócz banneru z niepozostawiającym wątpliwości copy: „nowy brand, ten sam sklep, sprawdzona jakość, LoveUs”, zamieściliśmy w górnej belce komunikat: „Startujemy pod nową nazwą! Poznajcie LoveUs!”

Godzina zero

Starannie zaplanowany rebranding miał miejsce o 12:00, 14.05. Przygotowaliśmy się do niego od kilku dni, by dokładnie o tej godzinie sklep pojawił się pod nową domeną, a klientki wpisujące w pasku wyszukiwania www.butikagrafka.pl były przekierowywane bezpośrednio na nową domenę. Sklep pojawił się pod adresem www.loveus.pl w nowej odsłonie z aktywną akcją promocyjną. W tym samym czasie, na Facebooku i Instagramie LoveUs pojawił się przygotowany przez Klientkę i zmontowany przez Medializer film z informacją o rebrandingu. Jednak na tym nie koniec naszej pracy. Tuż po starcie do działań przystąpili opiekunowie social mediów. Specjaliści z zakresu Meta Ads zajęli się sprawnymi zmianami nazwy profili i wystartowaniem kampanii, tak by mogły one ruszyć w kilkadziesiąt minut po debiucie nowego brandu. Dodatkowo swoje działania podjęli także specjaliści z działu contentowego, którzy sprawnie zmienili nazwy butiku oraz adresy mailowe we wszystkich materiałach na stronie – ich działania obejmowały kilkadziesiąt podstron, w tym podstrony techniczne, regulaminy, SEO oraz wpisy blogowe.

Pierwsze rezultaty i dalsze plany rozwoju

Cały rebranding przebiegał w stałym kontakcie z Klientką. Ogromnie ważne dla nas było nie tylko to, by właścicielka butiku była nieustannie informowana o kolejnych etapach naszych działań, ale także czuła się spokojna oraz zaangażowana w przebieg rebrandingu. Poprosiliśmy ją o przygotowanie szeregu materiałów: zdjęć i filmów – które pozwoliły nam komunikować zmianę. Dla nas szczególnie ważne były pierwsze godziny po starcie pod nową marką. Byliśmy pewni aspektów technicznych nowego sklepu, jednak musieliśmy być przy tym szczególnie wyczuleni na to, jak na nowy brand zareagują klientki. Okazało się, że zaangażowana społeczność Agrafki przyjęła LoveUs z otwartymi ramionami. Zarówno 14.05 jak i 15.05 były rekordowymi sprzedażowo dniami w historii butiku. Właścicielka butiku podczas trwania całej akcji pozostawała w nieustannym kontakcie z klientkami, dziękując im za liczne zamówienia i zapewniając o szybkiej wysyłce.

Co dalej?

Kolejnymi etapami wzmacniającymi potencjał niedawnego rebrandingu będzie dalsze wzmacnianie lojalności i przywiązania do marki jej klientek. Będziemy komunikować zmianę w social mediach w kampaniach likepage'owych oraz w postach organicznych. Planujemy też podjąć szersze działania, które pozwolą podtrzymać efekt wzmożonego zainteresowania marką. Z uwagi na wysokie ROASy osiągane przez kampanie reklamowe, chcielibyśmy systematycznie skalować budżety marketingowe, a także poszerzyć lejek marketingowy poprzez działania z influencerami. Będzie zależało nam także na dalszym rozwoju butiku – w niedługim czasie na LoveUs wystartuje program lojalnościowy. Być może w najbliższej przyszłości Klientka zdecyduje się także na wypuszczenie kolekcji pod własną marką.

Na koniec ważna liczba

Od początku naszej współpracy, czyli po niespełna 8 miesiącach od startu, obrót sklepu wzrósł o 3000%!!!