Kolory w e-commerce. Sprawdź, jakie barwy sprzedają!
Na skuteczność sprzedaży składa się ogromna liczba elementów. Nic nie powinno być zostawione przypadkowi – od tego zależy sukces całego procesu marketingowego. Dlatego też nie można zignorować... kolorów! To ważny czynnik wpływający na postrzeganie brandu i efektywność kampanii. Dowiedz się, co mówi na ten temat psychologia barw, jak wykorzystać kolory do kreowania wizerunku marki i produktów oraz jak dzięki nim zwiększyć skuteczność marketingu e-commerce!
Wpływ na postrzeganie marki
Na widok żółtych łuków na czerwonym tle robisz się głodny? Pomarańczowe logo pewnego portalu aukcyjnego wzbudza w Tobie ekscytującą myśl o szybkim upolowaniu świetnej okazji? O to właśnie chodzi! Wzrok jest naszym wiodącym zmysłem i to on odgrywa decydującą rolę podczas podejmowania decyzji zakupowych. W naszym umyśle przez całe życie tworzą się potężne sieci skojarzeń, filtrów i doświadczeń wiążących się z określonymi barwami, a widziane przez nas kolory bardzo skutecznie oddziałują na podświadomość. Dlatego też niektóre z nich będą wpływać na nas pobudzająco, zwiększać apetyt czy też budzić napięcie, a inne uspokajają, kojarzą się z bezpieczeństwem i stabilnością. Jeszcze inne mogą działać ostrzegawczo. Kolory wpływają na nasze emocje, nastrój i nastawienie, co oznacza, że umiejętne wykorzystanie ich może być skutecznym narzędziem wpływu i manipulacji – mówi Piotr Utrata, Graphic Designer w medializer.pl. – To właśnie z tego powodu kolory są bardzo istotnym elementem identyfikacji wizualnej każdego biznesu, zarówno jeśli chodzi o logo, jak i opakowania czy działania marketingowe.
Psychologia barw a marketing
To, jakie kolory zostaną wykorzystane w logo czy reklamie, wywoła w odbiorcy pewien określony efekt. Ogromna część decyzji zakupowych podejmowana jest pod wpływem emocji! By umiejętnie to wykorzystać, musisz wiedzieć, jak oddziałują poszczególne barwy.
Kolor czerwony – znaczenie w marketingu
To mocno nacechowana, wyrazista barwa. Czerwień kojarzy się z najsilniejszymi emocjami. Symbolizuje pasję, energię i siłę, pobudza, uruchamia pożądanie i zwiększa apetyt. Ten dynamiczny kolor może być wiązany zarówno z pozytywnymi, jak i negatywnymi odczuciami – jest to również barwa ostrzegawcza, która bywa łączona z niebezpieczeństwem. Zwraca uwagę, uruchamia w odbiorcy stan gotowości. Czerwień chętnie wybierają marki, których produkty mają być kojarzone z energią i działaniem, np. Orlen czy Tesla, a także brandy fast food i inne marki spożywcze (McDonald’s, KFC, Coca-Cola czy Pepsi). To także kolor, który jest chętnie wykorzystywany w e-commerce do podkreślenia najważniejszych dla klienta informacji i elementów (np. promocyjnej ceny, ograniczonego czasu na zakup, liczby sztuk na magazynie albo CTA).
Kolor pomarańczowy – znaczenie
Pomarańczowy również jest postrzegany jako barwa ostrzegawcza, nieco agresywna. Ma jednak również (a może przede wszystkim) pozytywne nacechowanie. Kojarzony jest z dobrą zabawą, spontanicznością, młodzieńczą energią. W nieco mniejszym stopniu niż czerwień wzbudza apetyt, motywuje do podjęcia działania, dodaje odwagi, uruchamia kreatywność. Symbolizuje również mądrość. Nie bez powodu wykorzystują go takie marki, jak Allegro, AliExpress, Obi czy Pyszne.pl. To także kolor brandów młodzieżowych i dziecięcych oraz skierowanych do młodych dorosłych, np. Nickelodeon, Fanta, JBL. Świetnie działa z tą barwą również – nomen omen – Orange. Pomarańczowy również idealnie sprawdzi się do wyróżniania promocji i innych informacji, które wymagają od klienta podjęcia szybkich działań.
Kolor żółty w e-commerce
To kolor ciepła, lata, radości i optymizmu. Żółty również podkręca apetyt. Jest dynamiczny, energetyczny, Kojarzy się z podróżami, przygodą, wakacjami, ale nie tylko. Wykazuje silne konotacje z kreatywnością, pewnością siebie, ekstrawagancją. Jednocześnie jest to bardzo uniwersalna barwa. Świetnie łączy się z innymi kolorami, nie kojarzy się jednoznacznie z żadną z płci. Mocno przyciąga uwagę i jest świetnie widoczny, dlatego jest często stosowany jako kolor ostrzegawczy, informacyjny, z niebezpieczeństwem jednak się nie łączy. Skutecznie wyróżnia takie elementy, jak CTA. Żółty często wykorzystywany jest przez dyskonty (Netto, Biedronka), firmy kurierskie (InPost, DHL). Pasuje do marek dziecięcych (Wader, Hot Wheels, Nesquick). To również świetny kolor dla branż powiązanych z podróżami (Neckermann, National Geographic). To również wiodący kolor marki Nikon, która garściami czerpie ze skojarzeń z żółtą barwą (odwaga, dynamizm, podróże, wyzwania, nowoczesność). Uwaga – żółty jest kolorem mocno nacechowanym kulturowo. W Chinach łączony jest z… pornografią, dlatego jeśli planujesz działać na tamtejszym rynku, weź to koniecznie pod uwagę!
Kolor zielony – z czym się kojarzy?
W zależności od odcienia i stopnia nasycenia kolor zielony może nieść ze sobą różne znaczenia. Przede wszystkim jest to barwa natury, ekologii, zdrowia, naturalnych produktów. Skojarzenie z naturą sprawia, że zieleń ma właściwości kojące i uspokajające, zmniejsza stres. Nasuwa na myśl również czystość, higieniczność, sterylność – tu zwłaszcza z domieszką niebieskiego. Zielony to także kolor sportu (piłkarskiej murawy), pieniędzy (dolary są przecież zielone) oraz nadziei, szczęścia, przychylności losu. Jest to kolor jednoznacznie pozytywny, jest sygnałem do działania. Łączy się z sukcesem. Chętnie wybierany jest przez banki (Getin Bank, BOŚ) i inne instytucje finansowe. Kochają go również wszystkie brandy chcące być łączone z naturą i ekologią (Greenpeace, Farmona, EkoWital, Yves Rocher). Wykorzystywany jest też przez firmy, które chcą wydawać się bardziej eko niż są w rzeczywistości, czego świetnym przykładem jest BP.
Kolor niebieski – znaczenie marketingowe
Z wielu badań wynika, że kolor niebieski to statystycznie najbardziej lubiana barwa. Uruchamia w ludziach pozytywne emocje i skojarzenia. To kolor spokoju, opanowania, wiązany również jest z profesjonalizmem, zaufaniem i prawdą. Jest symbolem stabilności i bezpieczeństwa. Z tych powodów chętnie wykorzystują go firmy, które chcą się kojarzyć właśnie w ten sposób. To kolor firm zajmujących się najnowszymi technologiami, które mają być niezawodne i pewne (Dell, Intel, Philips). Lubią go marki, które chcą zapewnić swoich odbiorców o bezpieczeństwie swoich usług (np. Facebook czy Twitter, ubezpieczyciele tacy jak Allianz, marki samochodów – Volvo, Volkswagen, koncerny farmaceutyczne jak Pfizer), a także takie, które chcą wykorzystać jego uspokajające działanie. Dobrym przykładem są banki i inne instytucje, gdzie podejmowanie decyzji przez klienta obarczone jest dużym stresem (np. PayPal, Visa, American Express, PKO). Warto przy okazji wspomnieć, że barwa niebieska może się nie sprawdzić w branży spożywczej, gdyż podświadomie niebieskie jedzenie może kojarzyć się z czymś trującym.
Kolor fioletowy w reklamie
Nasz odbiór fioletu wyrasta w dużej mierze z naszej historii i kultury. Dawniej był to kolor dostępny tylko dla elit ze względu na trudność w uzyskaniu fioletowego barwnika. Była to barwa noszona przez władców i biskupów. Do dziś kolor ten kojarzy nam się z władzą, luksusem i bogactwem. Jest szlachetny i nietuzinkowy. Łączy się z kreatywnością oraz magią i duchowością. Wykorzystują go marki, które chcą stworzyć wrażenie prestiżu, luksusu i szlachetności – np. Whiskas (!), Play, Milka WizzAir czy Benq.
Kolor różowy a sprzedaż
Róż jest kolorem ściśle wiążącym się z kobiecością, dziewczęcością i niewinnością. To barwa miłości, ale nie tylko. Kojarzy się również z radością i optymizmem, a także ze sferą erotyczną. Jest nieco ryzykowny – użyty w niewłaściwy sposób, np. w zbyt dużym nasyceniu, może wyglądać tandetnie i budzić negatywne odczucia. Bardzo chętnie wykorzystują go producenci zabawek (Barbie), marki kosmetyczne (Hebe, Bourjois), bieliźniane (Victoria’s Secret, Ava Lingerie), prasa kobieca (Cosmopolitan) czy serwisy i aplikacje randkowe (np. Tinder). Co ciekawe, z sukcesem używają go również takie marki, jak Tauron, WizzAir Bank Millenium czy T-Mobile.
Kolor brązowy w marketingu
Użycie koloru brązowego powinno być bardzo dobrze przemyślane. To właśnie brąz jest wybierany w ankietach jako najmniej lubiana barwa. Jednakże odpowiedni dobór tego koloru do branży może sprawdzić się wprost doskonale! Brązowy kojarzy się przede wszystkim z naturą, organicznością, zrównoważonym rozwojem i równowagą, a także (wszak to kolor drewna) ze stabilnością i solidnością – pewnie dlatego korzysta z niego UPS. To także kolor silnie łączący się z branżą spożywczą ze względu na to, że jest to barwa czekolady oraz kawy (z czego czerpią takie marki, jak Wedel czy Woseba). Świetnie wypadnie jako kolor dla producentów słodyczy (M&M’s, Snickers), marek bio i eko, a także branży meblarskiej.
Kolor czarny – znaczenie w e-commerce
Na pierwszy rzut oka czerń może budzić w nas skojarzenia ze smutkiem czy żałobą. Wynika to oczywiście z naszej przynależności do określonego kręgu kulturowego. W marketingu jednakże kolor czarny ma zupełnie inne konotacje. To kolor tajemnicy, wyrafinowania i luksusu. Czerń jest elegancka, poważna i prestiżowa, bije od niej profesjonalizm. Od razu nasuwa skojarzenia z solidnością, ponadczasowością i niezawodnością. Szczególnie często koloru czarnego używają marki biżuteryjne (Tous), samochodowe, technologiczne (Sony, a także Apple, które często wykorzystuje również biel), modowe (np. Chanel czy Prada). Lubią go też brandy, które chcą podkreślić swoją przynależność do segmentu premium (np. Zalando, Empik, Playboy).
Kolor biały a marketing
Biel jest kolorem bazowym, uniwersalnym i pasującym do każdej innej barwy. Świetnie wygląda zwłaszcza w połączeniu z czernią. Kojarzy się z czystością oraz higieną, spokojem, niewinnością i delikatnością. Jest subtelny, minimalistyczny i elegancki, daje poczucie bezpieczeństwa. Perfekcyjnie podkreśla przynależność do segmentu premium, nowoczesnych technologii, a także marek związanych z duchowością, zdrowiem i urodą. Wiele firm używa bieli do podkreślenia innych kolorów powiązanych z marką i w alternatywnej wersji logotypu. W e-commerce, czyli w sklepach internetowych, jest to zazwyczaj kolor tła, na którym wszystko prezentuje się schludnie, czysto i elegancko. Stosuje się go również przy kontrastowym wyróżnianiu niektórych elementów witryny czy grafik reklamowych o ciemnym tle. Uwaga – w niektórych kręgach kulturowych biel jest kolorem żałoby. Warto o tym pamiętać, jeśli chce się wejść np. na chiński rynek.
Sprzedawaj dzięki kolorom
Kolory niosą ze sobą ogrom skojarzeń. Nie oznacza to jednak, że dana barwa nie może się pojawić także w innym kontekście. Wręcz przeciwnie – kreacja reklamowa czy produktowa wcale nie musi się wpisywać w tego typu ramy. Przy projektowaniu witryny internetowej dla e-sklepu czy reklam warto jednak mieć na uwadze to, jakie efekty można dzięki nim osiągnąć. Odpowiednie zastosowanie kolorów naprawdę ma wpływ na zachowanie klientów! Znaczenie ma sposób łączenia kolorów, odpowiedni kontrast zapewniający widoczność kluczowych elementów, spójność identyfikacji wizualnej i wiele innych czynników. Przy doborze kolorów warto wspomóc się narzędziami, które czerpią z teorii barw (np. Adobe Color Wheel) – dzięki temu odcienie będą z pewnością do siebie pasować.
Stworzenie skutecznej, spójnej i bogatej w znaczenia identyfikacji wizualnej oraz e-sklepu, który skłania klientów do zakupów, to zadanie dla profesjonalistów. Potrzebne jest doświadczenie oraz zmysł estetyczny. Studio graficzne Medializer to zespół, który z pewnością podoła takiemu zadaniu. Skontaktuj się z nami – my wiemy, jakie kolory sprzedają!