Cyber Monday – ważne wydarzenie dla branży e-commerce

Cyber Monday, czyli cyberponiedziałek, to pierwszy poniedziałek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. Dzień ten znany jest z licznych wyprzedaży i promocji w sklepach internetowych. To znakomita okazja, żeby zdobyć nowych klientów i zwiększyć obroty swojej działalności e-commerce. W jaki sposób ją wykorzystać?

Skąd przywędrował Cyfrowy Poniedziałek?

Cyfrowy Poniedziałek nie jest jeszcze w Polsce tak znany, jak w swoim rodzimym kraju – Stanach Zjednoczonych. W USA tego pojęcia użyto po raz pierwszy w 2005, dla określenia pierwszego dnia roboczego po Black Friday. Coraz powszechniejszy stawał się wtedy dostęp do Internetu. Już w kolejnym roku Amerykanie wydali w sklepach internetowych 610 milionów dolarów. Cztery lata później kwota ta wzrosła do 1,4 miliarda, a w 2013 – do 2 miliardów. Szybko zaczęto odnotowywać zwiększoną sprzedaż online również w Ameryce Południowej, Europie Zachodniej i Japonii.

Różnice między Black Friday a Cyber Monday

Zasadniczą różnicą między Czarnym Piątkiem a Cyberponiedziałkiem jest skala, miejsce i rodzaj zakupów. Mniejsze biznesy e-commerce zyskują szansę, żeby się zareklamować. Oprócz tego, podczas piątkowych promocji konsumenci najczęściej wybierają urządzenia elektroniczne, natomiast podczas poniedziałkowych – ubrania i obuwie.


Przeczytaj również: Nowoczesne meta description. Jak pisać je dobrze?


Cyber Monday w Polsce

W Polsce coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z istnienia Cyfrowego Poniedziałku. Oczywiście, bardziej rozpoznawalny wciąż pozostaje Czarny Piątek, jednak sytuacja cały czas się zmienia, zwłaszcza że w naszym kraju branża e-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie. W 2019 roku 30% Polaków planowało zakupy w tym okresie, a w 2020 – już 40%. Trzeba pamiętać, że w naszym kraju obniżki nie są tak duże, jak w Stanach Zjednoczonych. Często przypominają po prostu sezonowe wyprzedaże (10, 15-procentowe zniżki), które jako okazje postrzega jedynie 6% Polaków. Ponadto, oba te wydarzenia często są ze sobą zlewane – w jeden Black Week.

Nie zmarnuj okazji, żeby zdobyć większą rozpoznawalność

Spróbuj wykorzystać ten czas, aby nieco wyróżnić się na tle konkurencji. Sprzedawcy bardzo często sztucznie podnoszą ceny, przez co tak naprawdę ich nie obniżają, albo oferują mało atrakcyjne promocje. Ty działaj inaczej! Po pierwsze, dobrze przygotuj się do tego wyjątkowego okresu. Zacznij wcześniej planować strategie, wdrażać kampanie i odpowiednie działania marketingowe. Przecenione produkty mogą znaleźć się na stronie jeszcze przed Czarnym Piątkiem czy Cyfrowym Poniedziałkiem. Najlepiej stopniowo budować napięcie, czyli z czasem zmniejszać ceny, żeby odbiorcy ciągle mieli ochotę odwiedzać Twój sklep internetowy. Klienci, którzy zobaczą, że faktycznie coś się dzieje, będą okazywać zainteresowanie.


Prowadzisz sklep internetowy? Przeczytaj koniecznie: Jak wykorzystać Google Ads w e-commerce?


Mierz siły na zamiary

Zadbaj także o swoje stany magazynowe. Nie chcesz przecież, by konsumenci zapamiętali Cię jako nierzetelnego czy niesumiennego. Aby Twój PR był pozytywny, zatroszcz się o dostępność i szybką wysyłkę towarów. Warto też sprawdzić, czy Twoja witryna jest przystosowana do zwiększonego ruchu w sklepie. Długi czas ładowania zniechęci wiele odbiorców – według statystyk 53% odwiedzin jest porzucanych, jeśli strona wczytuje się dłużej niż trzy sekundy, a nawet sekundowe opóźnienie zmniejsza konwersję o 7%! Nie zapomnij również o dostępności szybkich płatności online.

Widoczność równa się sukces

Żeby internauci wybrali akurat Twój sklep, muszą najpierw dowiedzieć się o planowanych promocjach. Oczywista oczywistość, prawda? Nie do końca. Czasami trudno jest się przebić, ponieważ w tym gorącym okresie wszyscy sprzedawcy chcą zwiększyć swoją widoczność w sieci i przeznaczają na ten cel spore kwoty. Musisz zrobić to samo. Przydatne okażą się dodatkowe kampanie w Google Ads oraz na Facebooku, a także tradycyjne reklamy PPC, posty w mediach społecznościowych czy mailingi. Jeśli nie masz pewności, czy podołasz, skorzystaj z usług agencji marketingowej, specjalizującej się w działaniach e-commerce. Sposobów na pewno nie brakuje.

Cyfrowy Poniedziałek to coś więcej niż obniżki cen

Nie można zapominać, że samo obniżenie cen na pewno nie wystarczy. To dużo bardziej skomplikowany proces. Weź pod uwagę specyfikę swojej branży, sposób funkcjonowania marki, kanały dystrybucji, cechy charakteryzujące Twoich odbiorców. Do nich dostosuj odpowiednią strategię, tak by Cyber Monday był jednocześnie opłacalny dla Ciebie i atrakcyjny dla klientów. Proponujemy:

  • promocje na całe pakiety towarów;
  • rabat, który rośnie proporcjonalnie do liczby produktów w koszyku;
  • indywidualne prezenty dołączane do zamówień;
  • darmową wysyłkę od określonej kwoty;
  • limitowane edycje popularnych produktów;
  • kody rabatowe.

Warto również przeanalizować, jakie towary sprzedają się najlepiej, a jakie zalegają w magazynie, działania prowadzone w poprzednich latach i ich rezultaty czy sposoby konkurencji. Umieść na swoich kanałach przyciągające wzrok materiały graficzne, najlepiej hasłowe, które zostaną w pamięci. Niech będą estetyczne i minimalistyczne. Skorzystaj z psychologii kolorów!