Black Friday zaplanuj z wyprzedzeniem

Wydawałoby się, że do Black Friday, który w 2021 roku wypada 26 listopada, jest jeszcze sporo czasu. Nic bardziej mylnego! W świecie kampanii marketingowych koniec września i początek października to idealny czas na przygotowywanie działań promocyjnych dotyczących okazji z końcówki roku, takich jak właśnie Black Friday, Cyber Monday czy Boże Narodzenie. Dlaczego kampanię warto przygotowywać z wyprzedzeniem?

Od czego zacząć planowanie Black Friday? Od końca!

Jedną z lepszych rzeczy, które możesz zrobić dla swojej kampanii, jest planowanie jej od końca. Podstawą dla Ciebie powinien być dobrze sprecyzowany cel, zakładany budżet, czas i zasoby, którymi dysponujesz. To da Ci podstawę do przygotowania konkretnych działań. Gdy wiesz, ile możesz wydać, ile osób możesz zaangażować do kampanii, jakimi narzędziami możesz się posłużyć i co będzie wyznacznikiem sukcesu, możesz szczegółowo zaplanować skuteczną akcję.


Przeczytaj również: Zobacz, jak celnie i skutecznie inwestować w reklamę sklepu internetowego


Po co organizujesz Black Friday? Cel musi być S.M.A.R.T.!

Co jest celem Twojej kampanii na Black Friday? By zaplanować konkretne działania, które odniosą skutek, musisz precyzyjnie określić, co chcesz osiągnąć za pomocą akcji promocyjnej. Marketerzy zazwyczaj korzystają z popularnej koncepcji określania celów o nazwie S.M.A.R.T. To akronim pochodzący od angielskich słów: Specific (skonkretyzowany), Measurable (mierzalny), Achievable (osiągalny), Relevant (istotny) oraz Time-bound (określony w czasie). To cechy, które powinny charakteryzować właściwie postawiony cel.

Czas na szczegółowy plan kampanii

Warto przygotować sobie szczegółowy plan w formie osi czasu (ang. timeline). Zawrzyj na niej wszystko: wszystkie zadania do wykonania, harmonogram wypuszczania komunikatów reklamowych, a także (koniecznie!) margines na poprawki i nieprzewidziane sytuacje. Rozpisz konkretnie, na jakim kanale mają się pojawić jakie reklamy, które narzędzia (typu Google Ads czy Facebook Ads) mają być wykorzystane i w jaki sposób. Zanotuj, kiedy jakie zniżki mają być uruchomione i dla jakich grup produktów. Zapisz, kto jest odpowiedzialny za każdy element. Mając konkretny plan działania, zwiększasz swoje szanse na udaną kampanię!

Arsenał marketera

Skuteczna kampania e-commerce to przede wszystkim działanie na wszystkich frontach. Prowadź akcję marketingową wielokanałowo! Wyświetlaj reklamy Google Ads i Facebook Ads, wykorzystaj newsletter, wysyłaj SMS-y (oczywiście jeśli masz bazę klientów i zgodę na marketing tą drogą!) itd. Warto pomyśleć nad retargetingiem i remarketingiem – łatwiej skłonić do zakupów klienta, który już miał styczność z naszą marką. Zadbaj o to, by wyróżnić się wśród konkurencji! Zastanów się, co możesz zaoferować. Może ciekawe pakiety produktów w obniżonej cenie? Przemyśl też wysokość rabatów dla każdego produktu lub grupy produktów. Wreszcie jeszcze przed kampanią koniecznie wdróż marketing automation – odzyskiwanie porzuconych koszyków znacząco zwiększa konwersję.


Może Cię zainteresować: Replatforming, czyli dlaczego nie warto bać się zmian


E-sklep w najlepszej formie

Czy wszystko gra w Twoim e-sklepie? Przed Black Friday koniecznie sprawdź, czy serwery poradzą sobie ze zwiększonym ruchem. Skontroluj również treści na stronie – czy teksty i opisy są poprawne, czy strona jest zoptymalizowana pod kątem SEO itp. Upewnij się, że zakładka FAQ jest aktualna, kompletna i dobrze widoczna. Postaraj się również o to, by klient miał możliwość skontaktowania się z obsługą sklepu w łatwy sposób, najlepiej różnymi kanałami (np. mailowo, telefonicznie i przez czat). Dopilnuj, by w wersji mobilnej również dało się wygodnie zrobić zakupy – to bardzo ważne, gdyż coraz więcej klientów zamawia produkty przez smartfona.

Podsumowanie

Wrzesień to ostatni dzwonek, by przygotować dobrą kampanię na Black Friday dla swojego e-commerce. Dobry plan, przemyślane reklamy i uczciwe zniżki – to klucz do sukcesu Twojego e-sklepu w tym dniu.