Trendy w e-commerce! Co czeka e-handel w najbliższym czasie?
Trendy w e-commerce, najprężniej rozwijającej się gałęzi handlu w Polsce (i nie tylko) zmieniają się dynamicznie, dając nam coraz to nowe sposoby na dotarcie do klientów i zwiększanie sprzedaży. Jakie są najnowsze trendy w e-commerce? Zapraszamy do lektury!
Customer experience i sprawna obsługa klienta
Customer experience, czyli całość doświadczeń i doznań użytkownika w styczności z daną marką, przybiera na znaczeniu w e-commerce z roku na rok. To cały proces zakupowy: od pierwszego kontaktu z ofertą, poprzez wybór produktów czy usług, wygodną płatność, szybką dostawę, aż na jego opakowaniu kończąc - a wszystko to z towarzyszeniem sprawnej, profesjonalnej obsługi klienta. Customer experience w e-commerce ma znaczenie niebanalne, a wręcz kluczowe dla powodzenia naszego biznesu.
Social media i social commerce
Media społecznościowe już kilka lat temu stały się podstawowym narzędziem komunikowania marki potencjalnym klientom i wciąż przybierają na sile. Strona Twojej firmy musi być prowadzona sprawnie, profesjonalnie i w angażujący sposób, ale to nie wszystko - coraz bliżej jest też social commerce, czyli sprzedaż w mediach społecznościowych. Pierwszy krok to przede wszystkim facebookowy Marketplace, czyli wewnętrzny serwis sprzedażowy, którego rozwój bez wątpienia warto śledzić.
Zobacz również: 10 NAJWAŻNIEJSZYCH TRENDÓW W PROJEKTOWANIU STRON INTERNETOWYCH
Influence marketing
Influence marketing w e-commerce jest nie tylko trendem, ale przede wszystkim niezwykle ciekawym i skutecznym narzędziem. Do interesującej nas grupy odbiorców docieramy za pomocą lidera opinii, dla której fakt używania przez niego danego produktu lub usługi staje się impulsem do dokonania zakupu. Co ważne, korzystając z influence marketingu w e-commerce, jesteśmy w stanie dotrzeć do naprawdę mocno zawężonej, wyśrubowanej grupy potencjalnych klientów.
Wideo w e-commerce
Zwiększenie znaczenia wideo w sklepach internetowych obserwujemy już od jakiegoś czasu, co wpisuje się w ogólne trendy w mediach internetowych. Materiały wideo w e-handlu nie tylko pozwalają na ciekawsze, bardziej kompleksowe zaprezentowanie oferowanego przez nas produktu bądź usługi, ale także znacznie bardziej angażuje użytkownika i przyciąga jego uwagę.
Personalizacja ofert
Aby sprawnie sprzedawać, musisz znać preferencje i nawyki zakupowe swoich klientów. Personalizacja ofert w e-commerce następować może np. w oparciu o łączenie AI i Machine Learnig, warto też jednak zatroszczyć się o analizę jakościową, opartą chociażby o zaproszenie do udziału w ankiecie po dokonaniu zakupu. Personalizowaniu ofert służy również sprawna komunikacja ze społecznością klientów na Facebooku czy Instagramie.
Zainteresuję Cię również: JAK SKUTECZNIE PROMOWAĆ SKLEP INTERNETOWY? POZNAJ PRAKTYCZNE PORADY
Unikatowe, przyciągające treści
Opisy produktów i opisy kategorii w sklepach internetowych często są jedną z najbardziej zaniedbanych kwestii. A to duży błąd! Atrakcyjne, przyciągające i, przede wszystkim, unikatowe treści mają znaczenie zarówno dla pozycjonowania naszego biznesu e-commerce, ale i wyróżniają go spośród konkurencji.
Szybka dostawa i darmowe zwroty
Jednym z kluczowych elementów sukcesu branży e-commerce na przestrzeni lat jest fakt połączenia wygody robienia zakupów bez potrzeby fizycznej obecności w sklepie z relatywnie szybkim otrzymaniem wybranych towarów. Nasi klienci nie mogą więc czekać na dostawę dłużej, niż 2-3 dni robocze. To samo tyczy się darmowego zwrotu, który powoli staje się w e-handlu standardem oraz faktorem, który pod uwagę bierze coraz więcej klientów.
Płatności mobilne w e-commerce
Czy wiesz, że wielu Twoich klientów porzuca koszyk na etapie płatności, bo nie mają ochoty na żmudne wpisywanie danych do przelewu? Płatności mobilne w e-commerce stają się już standardem, warto więc, aby Twoi kontrahenci mieli taką możliwość.
Zakupy przez zdjęcia i grafika w Google
Kolejną znaczącą ciekawostką jest fakt, iż coraz więcej Twoich klientów przed zakupem ogląda zdjęcia produktów w Google grafika. Jeżeli więc do tej pory posiłkowałeś się zdjęciami dostarczonymi od producentów lub nie przykładałeś wagi do ich jakości, warto zmienić to podejście i zainwestować w profesjonalną sesję produktową. Kolejnym krokiem są tutaj zakupy przez zdjęcia, czyli przejście do produktu w sklepie internetowym bezpośrednio po kliknięciu zdjęcia w serwisie społecznościowym.
Sklep internetowy e-commerce: zamówienia głosowe
Patrząc na rozwój technologii i ewolucję naszych nawyków zakupowych, zamówienia głosowe w e-commerce wydają się być tylko kwestią czasu. Alexa od Amazona czy Homepod od Apple (z głosem Siri) już teraz mogą wykonywać różne polecenia użytkowników - wyszukać najbliższą restaurację z kuchnią włoską, sprawdzić rozkład autobusów czy włączyć konkretną muzykę. Dlaczego więc nie miałyby pomóc w zakupach?
Chatboty w e-commerce
Immanentną cechą sklepów internetowych jest fakt, iż są otwarte przez siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. I, co za tym idzie, nasi klienci oczekują możliwości właśnie takiego kontaktu - o każdej porze dnia i nocy, z natychmiastową odpowiedzią i kompetentną obsługą. Chatboty w e-commerce pozwalają na stałą komunikację z odbiorcami - pamiętajmy jednak, że muszą być odpowiednio skonfigurowane!
Przeczytaj koniecznie: BŁYSKAWICZNE DOSTAWY. NOWY STANDARD W E-COMMERCE!
VR w e-commerce
Rozszerzona rzeczywistość wirtualna w e-commerce powoli staje się faktem. Jak na razie jest to rozwiązanie kosztowne, jednak, jak to bywa z nowymi technologiami, sukcesywnie będzie się upowszechniać, a koszty jej używania - spadać. Możliwość wybierania produktów na wirtualnych półkach czy sprawdzenia, czy dany produkt pasować będzie do naszego wnętrza znacznie uatrakcyjni doświadczenia zakupowe potencjalnych klientów.
Mobile First Index, czyli m-commerce
Od kilku lat e-commerce przekształca się w m-commerce: Twoi klienci (i Ty sam!) robią zakupy nie tyle przez Internet, ale przez Internet w telefonie (czy szerzej: urządzeniach mobilnych). Użytkownicy nie tylko w ten sposób przeglądają produkty, ale i je kupują, musisz więc im to umożliwić - Twoja strona powinna być responsywna i umożliwiać wygodne płatności mobilne; warto zastanowić się też nad dedykowaną aplikacją.
Personalizacja dla firm, czyli przenikanie się B2B i B2C
Wraz z rosnącym znaczeniem transakcji między firmami, rosną także ich oczekiwania - chcą być traktowane tak, jak klienci indywidualni i cieszyć się spersonalizowaną ofertą. W ramach tego trendu będziemy więc obserwować udostępnianie funkcji, znanych do tej pory z sektora B2C, również sektorowi B2B.
Trendy w e-commerce są zróżnicowane, ale i dające wiele nowych możliwości na udoskonalenie i rozwinięcie biznesu. Śledź je, bądź na bieżąco i dostosowuj je do strategii swojego biznesu.
Jeśli podobał Ci wpis zobacz nasze inne wpisy na blogu Medializer: BLOG
Myślisz o odświeżeniu swojej strony www?
Potrzebujesz porady? Pisz śmiało!
Skontaktuj się z nami na info@medializer.pl