Księga znaku – czy warto w nią inwestować?

Wielu właścicieli firm rozpoczynających działalność zastanawia się czy warto inwestować w księgę znaku, która jest swoistą encyklopedią identyfikacji wizualnej firmy. Obejmuje ona wszystkie warianty znaków graficznych marki w formie, którą mają zapamiętać klienci.

W księdze znaku znajdują się m.in. różne wersje znaku firmowego, przygotowywane w zależności od materiału, na którym ma być naniesiony, jego warianty kolorystyczne, połączenie logo ze sloganem reklamowym, a także wzory firmowych druków akcydensowych – wizytówek, papieru i kopert.

Znak firmowy dostosowany do potrzeb klienta

Elementy identyfikacji wizualnej muszą być dostosowywane do potrzeb branży, w której będą funkcjonowały. Dla przykładu firma transportowa będzie umieszczała dobrze widoczne logo na samochodach transportowych, a producent smartfonów udekoruje nim obudowę urządzania. Ważne, aby znak firmowy był estetyczny i atrakcyjny dla klientów. Dzięki temu umieszczony na szyldach, samochodach i gadżetach reklamowych stanie się bezpłatną, dodatkową reklamą przedsiębiorstwa, która przyciągnie kolejnych usługobiorców. Pamiętaj, że księga znaku automatycznie nie podniesie sprzedaży, z pewnością jednak pomoże w zwiększeniu rozpoznawalności marki i budowie jej pozytywnego wizerunku.

Do czego może przydać się identyfikacja wizualna?

Z pewnością najważniejszymi z aspektów, dla których warto zainwestować w księgę znaku, są promocja i rozpoznawalność marki. Ponadto kanoniczne wzory elementów identyfikacji wizualnej pozwolą usprawnić komunikację z klientami i kontrahentami. Pomogą one także obniżyć środki przeznaczane na reklamę – podwykonawcy za każdym razem będą mogli sięgać do gotowych szablonów, co przyspieszy ich pracę.

Czy potrzebujesz księgi znaku?

Na inwestycję w księgę znaku decyduje się gros średnich i dużych firm. O tym, czy jej potrzebujesz, powinieneś zdecydować po wnikliwej analizie potrzeb i celów przedsiębiorstwa. Pomyśl, kim są twoi klienci i jak najłatwiej do nich dotrzeć. Zastanów się także nad tym, jak chcesz promować swoją działalność, na jakim obszarze planujesz funkcjonować oraz jaki budżet możesz przeznaczyć na działania promocyjne.

Z pewnością mniej elementów identyfikacji wizualnej potrzebują przedsiębiorstwa, które swoją działalność prowadzą jedynie w Internecie. Warto przy tym zaznaczyć, że księga znaku to koszt kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Pamiętaj, że profesjonalna agencja nie wykona elementów identyfikacji wizualnej bez wnikliwej analizy profilu i potrzeb firmy.

Trzeba także zaznaczyć, że księga znaku musi zostać przygotowana na podstawie informacji zasięgniętych z Urzędu Patentowego. Nazwa firmy lub logo, szczególnie jeśli zostały zasięgnięte z banku gotowych motywów, mogą być zastrzeżone przez inne przedsiębiorstwo. Korzystanie z nieoryginalnego znaku wiąże się nie tylko z koniecznością zmiany identyfikacji wizualnej własnej marki, ale może nawet skończyć się rozprawą w sądzie i koniecznością wypłaty wysokiego odszkodowania.