Syntetyczni influencerzy i Creator AI. Narzędzie od Meta, które zrewolucjonizuje social media?

Meta intensywnie pracuje nad rozwojem sztucznej inteligencji, czego dowodem jest powstanie AI Studio – platformy pozwalającej na tworzenie własnych chatbotów bez specjalistycznej wiedzy programistycznej. Każdy może kreować i odkrywać postacie za pomocą sztucznej inteligencji, a twórcy internetowi zyskają opcję, by wygenerować syntetyczną wersję samych siebie na Instagramie. Na czym to polega?

Własne chatboty

AI Studio od Meta jest obecnie dostępne tylko w Stanach Zjednoczonych, a amerykańscy twórcy mają już dostęp do nowoczesnego narzędzia o nazwie Creator AI. Pozwala ono na „rozszerzenie” profilu i wprowadzenie do niego nowej wersji siebie, w stu procentach bazującej na sztucznej inteligencji. Taki bot ma ułatwić pracę influencerom, odpowiadając za nich na wiadomości prywatne i komentarze na Instagramie (oczywiście w konkretnym stylu). Zostaje on odpowiednio oznaczony, aby dany użytkownik od razu wiedział, że wymienia wiadomości z wersją AI. Najprostsze jest udzielanie odpowiedzi na rzeczowe pytania, kłopot może pojawić się natomiast w przypadku bardziej kreatywnych interakcji. Meta zapowiedziała jednak, że twórcy będą mieli wiele swobody w szkoleniu swoich botów, by repliki stały się jak najbardziej realistyczne.

Kontrola nad „nową wersją siebie” i teoria martwego Internetu

Twórcy mogą uczyć swoje syntetyczne wersje na podstawie treści udostępnianych na Instagramie, tematów, których należy unikać, a także linków, którymi chcą się dzielić. Za pośrednictwem profesjonalnego pulpitu nawigacyjnego w aplikacji influencerzy zyskali dostęp do swobodnego włączania i wyłączania automatycznych odpowiedzi, mogą również zdecydować, komu odpowiada ich sztuczna inteligencja. Rozwój sztucznej inteligencji, który obserwujemy w sieci (w mediach społecznościowych i nie tylko), sprawia, że coraz więcej zwolenników zyskuje teoria martwego Internetu. Zgodnie z jej założeniami znaczna część treści pojawiających się online jest generowana przez boty, a nie przez prawdziwych użytkowników. Zwolennicy tej teorii twierdzą, że Internet w swoim obecnym kształcie stał się przestrzenią zdominowaną przez algorytmy, automatyczne systemy i fałszywe konta, co sprawia, że jest coraz mniej „ludzki”.