Jaki będzie rok 2025 w e-commerce? Zobacz trendy i prognozy!

Rynek e‑commerce dynamicznie się zmienia, a rok 2025 z pewnością nie będzie wyjątkiem. Rosną oczekiwania klientów wobec personalizacji usług, szybkich przesyłek i wygody, ale również odpowiedzialności ekologicznej producentów i sprzedawców. Nowe technologie, takie jak AI czy AR, odgrywają coraz większą rolę, ewoluują też przyzwyczajenia konsumentów. Dziś przyglądamy się przewidywanym na rok 2025 trendom i tendencjom, które będą mieć największy wpływ na całokształt branży e-commerce. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, by nie zostać z tyłu!



Przede wszystkim warto pamiętać, że rynek e-commerce cały czas rośnie. Konsumenci coraz częściej przenoszą swoje zakupy do Internetu, a ze względu na spowolnienie wzrostu inflacji kupują więcej i chętniej. Ponieważ to właśnie konsument rządzi branżą e-commerce i to jego przyzwyczajenia mają ogromne znaczenie dla sukcesu każdego e-biznesu, to właśnie wokół preferencji klientów koncentrują się prognozy trendów na ten rok. Będą one dotyczyć zarówno personalizacji usług, jak i precyzyjnego rekomendowania produktów w czasie rzeczywistym, ekspresowego rozwiązywania problemów i odpowiadania na zapytania klientów czy też rozmaitych ułatwień sprawiających, że ścieżka klienta zostanie maksymalnie skrócona i „wygładzona”.

Rozszerzona personalizacja i rekomendacje w czasie rzeczywistym

Rok 2025 będzie kontynuował gwałtowny rozwój zastosowań sztucznej inteligencji w branży e-commerce. Narzędzia AI będą służyć do głębszego analizowania zachowań zakupowych klientów, co pozwoli na dokładniejsze przewidywanie potrzeb i preferencji konsumentów, a także na tworzenie spersonalizowanych ścieżek zakupowych i rekomendacji produktów w czasie rzeczywistym. AI może pomóc również w projektowaniu kampanii Meta Ads czy Google Ads poprzez segmentację klientów nie tylko na podstawie danych demograficznych, ale także stylu życia czy aktywności w mediach społecznościowych. Kolejna kwestia to wykorzystanie AI oraz machine learning w obsłudze klienta. Coraz więcej e-sklepów będzie stawiać na chatboty i voiceboty obsługiwane przez zaawansowane algorytmy, które będą „uczyć się” na podstawie każdego kontaktu z klientem. Dzięki temu zautomatyzowana obsługa zapytań klientów będzie coraz sprawniejsza – algorytm dzięki rozpoznawaniu intencji konsumenta będzie w stanie przewidywać pytania, które mogą być zadane, a przez to o wiele szybciej rozwiązywać potencjalne problemy. Efektem tych działań będzie bardziej spersonalizowane doświadczenie zakupowe (mówi się nawet o hiperpersonalizacji) i w efekcie – rosnąca lojalność klientów wobec marek, które wychodzą naprzeciw ich indywidualnym potrzebom.

Rozwój social commerce i live commerce

W 2025 roku nie można pomijać kwestii sprzedaży za pomocą kanałów społecznościowych. Social commerce nieustannie się rozwija, a platformy społecznościowe, takie jak Instagram, TikTok, Facebook, Pinterest czy nawet YouTube w coraz większym stopniu będą służyć jako kanały sprzedażowe. Wiąże się z tym ściśle ciągle rosnący wpływ influencer marketingu (zarówno w formie afiliacji, jak i współprac z marką w formie limitowanych kolekcji etc.). Coraz większą popularnością będzie cieszyć się także live commerce, czyli sprzedaż podczas transmisji „na żywo” – z prezentacjami produktów, Q&A z ekspertami oraz możliwością dokonywania zakupów w czasie rzeczywistym. Dzięki możliwości interakcji (chat z prowadzącym, reakcje na żywo) użytkownicy czują się bardziej zaangażowani, przez co wzrastają szanse na podejmowanie szybkich, spontanicznych decyzji o zakupie „tu i teraz”.

Micro-influencerzy i społeczność wokół marki

Wróćmy jeszcze na chwilę do tematu influencer marketingu. W 2025 roku wzrośnie znaczenie mikroinfluencerów (skupiających wokół siebie małą, ale bardzo zaangażowaną społeczność), ponieważ generują wyższe zaufanie i konwersję. Klienci coraz bardziej cenią prawdziwe relacje i opinie, dlatego też współpraca z twórcami mniejszych kont w efekcie będzie przynosić markom większą konwersję. Rośnie również znaczenie gromadzenia społeczności wokół samej marki – dla e-biznesów z pewnością coraz większą rolę będą odgrywać grupy dyskusyjne, fora, autorskie aplikacje lub platformy lojalnościowe marki, w których klienci będą dzielić się pomysłami, opiniami i pomagać sobie wzajemnie. Ściśle wiąże się z tym User Generated Content (UGC), czyli współtworzenie treści promocyjnych przez klientów – zdjęć, recenzji czy też filmików – a także budowanie bliskich relacji z nimi, np. poprzez słuchanie ich sugestii w procesie rozwoju produktów.

Omnichannel i „zero friction” w ścieżce zakupowej

Rośnie rola omnichannel – klienci w 2025 roku będą oczekiwać możliwości kontynuowania swoich zakupów w dowolnym kanale w tym samym momencie i w spójny sposób, co oznacza wyjście z tradycyjnego podziału na zakupy online i offline. Przykładowo: klient zacznie przeglądać ofertę na laptopie, będzie kontynuować na telefonie, a ostatecznie dokona zakupu w sklepie stacjonarnym lub na tablecie – bez konieczności powtarzania całego procesu. To jednak nie wszystko. Konsumenci, coraz bardziej przyzwyczajeni do ekspresowych zakupów, będą wymagać maksymalnych uproszczeń. W 2025 roku zdobywać klientów będą te sklepy, które wyeliminują wszelkie bariery zakupowe i logistyczne – zaoferują intuicyjną nawigację i maksymalne skrócenie ścieżki klienta (np. „one‑click checkout”), uproszczone procesy płatnicze (np. płatność z odciskiem palca, biometrią twarzy) oraz ekspresowe dostawy i proste zwroty. Możemy się spodziewać również rozwoju rozwiązań typu „phygital”, łączących fizyczne sklepy z technologiami cyfrowymi: ekranów interaktywnych, w sklepach stacjonarnych, narzędzi AR (Augmented Reality) do przymierzania ubrań lub przeglądania produktów, a także mechanizmów upraszczających zakupy bezpośrednio na sali sprzedaży, takich jak kody QR czy aplikacje mobilne do „skanowania i płacenia” bez potrzeby pójścia do kasy.

Logistyka: ekspresowe dostawy, automatyzacja, ekologia

W 2025 jeszcze bardziej wzrośnie zapotrzebowanie na błyskawiczną obsługę – coraz częściej firmy będą oferować dostawy tego samego dnia lub w ciągu kilku godzin, szczególnie w dużych miastach. Można też spodziewać się inwestycji w rozwiązania typu „micro-fulfillment centers” (małe magazyny blisko centrów miast), pozwalających na szybszą realizację zamówień. Coraz większą rolę będzie odgrywać automatyzacja i robotyzacja magazynów, w tym wykorzystanie robotów do kompletowania zamówień i zaawansowane systemy zarządzania magazynem (WMS). Kolejną niezwykle istotną w tym roku kwestią będzie rosnąca świadomość ekologiczna klientów, z czego wynikać będzie zwiększający się popyt na proekologiczne rozwiązania, takie jak dostawy rowerowe w miastach, opakowania wielokrotnego użytku, a także zrównoważony transport. Klienci będą oczekiwać bezproblemowego, szybkiego i odpowiedzialnego społecznie i ekologicznie sposobu dostawy – wybierać będą firmy, które oferują transparentne informacje o śledzeniu paczki i ekologiczne opcje transportu. Możemy się też spodziewać dużego popytu na usługi automatów paczkowych.

Zrównoważony rozwój i etyczne e‑commerce

W 2025 roku odpowiedzialność społeczna i ekologiczna będzie istotnym wyróżnikiem marek w e‑commerce, wpływającym na pozytywny wizerunek i lojalność klientów. Klienci mają coraz większe oczekiwania co do tego, by firmy ujawniały pochodzenie surowców, warunki produkcji, a także różnorakie certyfikaty ekologiczne. Coraz ważniejsze jest ekologiczne pakowanie – rośnie znaczenie wykorzystania materiałów nadających się do recyklingu, biodegradowalnych czy wielokrotnego użytku. To jednak nie wszystko – można zauważyć rosnącą presję konsumentów na przejrzystość i odpowiedzialność społeczną marek. Klienci coraz bardziej świadomie wybierają firmy, które dbają o uczciwe płace i dobre warunki zatrudnienia.

Nowoczesne formy płatności i bezpieczeństwo transakcji

2025 rok przyniesie nam dalszy rozwój usług płatności odroczonych (Buy Now, Pay Later), które umożliwiają klientom podzielenie płatności na raty bez dodatkowych procedur bankowych. W tym roku BNPL będzie już najpewniej standardem w większości sklepów internetowych – klienci będą traktować tę formę płatności jako jeden z domyślnych wyborów. Możemy też spodziewać się, że coraz więcej sklepów będzie wprowadzać opcję płatności kryptowalutami, choć w tej chwili wciąż jest to nisza. Drugą kwestią jest nacisk na coraz większe bezpieczeństwo transakcji. Wzrośnie popularność rozwiązań opartych na blockchainie w celu weryfikacji autentyczności produktów (np. branża luksusowa). Klienci będą również zainteresowaniem zabezpieczeniem transakcji za pomocą biometrii (np. odciskiem palca).

Rozwiązania AR/VR i metaverse

W tym roku niebagatelne znaczenie będą miały rozwiązania z zakresu rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Technologie AR/VR będą rozwijać się głównie w kierunku ułatwienia decyzji zakupowych oraz wprowadzania klientów w immersyjne doświadczenia z marką. Możemy spodziewać się wzrostu popularności sklepów, które będą oferować takie ułatwienia dla klientów, jak wirtualne przymierzalnie ubrań, „przymierzalnie” mebli (czyli np. możliwość wirtualnego „wstawienia” mebla do pomieszczenia). Do branży e-commerce wkracza również wirtualna rzeczywistość (VR) oraz metaverse – zaczną pojawiać się sklepy VR, w których klient „wchodzi” do wirtualnej przestrzeni i ogląda produkty niczym w galerii handlowej.

Customer Experience i rosnąca rola storytellingu

Czasy agresywnych kampanii reklamowych najprawdopodobniej już za nami. Klienci w 2025 roku coraz mniejszą uwagę będą przywiązywać do takich działań. O wiele większe znaczenie będzie mieć dla nich autentyczna komunikacja i historia stojąca za marką, a co za tym idzie – content marketing i treści pokazujące wartość dodaną produktu. Customer Experience będzie koncentrował się nie wyłącznie na samym doświadczeniu zakupu, ale na całej linii marka–klient i to w wielu punktach styku. Jak zostało wspomniane już wcześniej, niezwykle ważna będzie hiperspersonalizowana, proaktywna obsługa klienta – wyprzedzanie jego potrzeb (np. automatyczne komunikaty przypominające o uzupełnieniu zapasów czy też specjalne oferty oparte o historię zakupów) czy np. rozwiązywanie potencjalnych problemów zawczasu, by klient nie musiał się borykać z opóźnieniami w dostawie czy też brakami magazynowymi. Głębsza personalizacja nie ominie również komunikacji z klientem. Liczyć się będzie dynamiczny content w wiadomościach e‑mail, dopasowany zainteresowań i preferencji użytkownika, a także stawianie w komunikacji na wartości, które są dla niego ważne (np. ekologia, odpowiedzialne pozyskiwanie surowców, lokalne społeczności).

Analityka danych w czasie rzeczywistym

Dla marketingu internetowego 2025 rok przyniesie dalszy wzrost znaczenia działań opartych na ciągłym monitorowaniu danych (data driven marketing). Zobaczymy to m.in. w podejmowaniu decyzji w oparciu o śledzenie ruchu na stronie, konwersji czy też zachowań konsumentów w social mediach w czasie rzeczywistym. Umożliwi to większą elastyczność we wprowadzaniu poprawek do kampanii, cen, a nawet asortymentu w trakcie trwania akcji promocyjnych. E-commerce w dalszym ciągu będzie również dążyć do integracji wykorzystywanych systemów (takich jak CRM, system zarządzania magazynem czy też narzędzia marketing automation) w jeden zsynchronizowany, zautomatyzowany ekosystem. Dzięki temu e-sprzedawca będzie miał możliwość pełnego spojrzenia na zachowanie klienta w różnych punktach kontaktu z marką i na cały proces sprzedaży. To jednak nie wszystko – dzięki narzędziom AI będzie można analizować dane pod kątem popytu i trendów rynkowych na podstawie historii sprzedaży i warunków rynkowych, co z kolei pozwoli na zminimalizowanie ryzyka braku towaru na stanie (out of stock) lub jego nadmiaru. W rezultacie firmy e‑commerce będą coraz sprawniej reagować na potrzeby klientów.

Trendy w e-commerce 2025 – podsumowanie

E‑commerce w 2025 roku będzie branżą, w której ogromne znaczenie będą miały przede wszystkim personalizacja i wygoda klientów, social commerce i live commerce, analityka danych, AI oraz rozwiązania z zakresu wirtualnej/rozszerzonej rzeczywistości, a także ekologia, transparentność i zrównoważony rozwój. W efekcie firmy, które postawią na rozwój w tych właśnie obszarach, będą miały największe szanse na sukces w dynamicznie zmieniającym się krajobrazie e‑commerce roku 2025.

W agencji Medializer również w tym roku będziemy stawiać na rozwój tych obszarów u swoich klientów. Dzięki temu nasi kontrahenci będą mogli zwiększyć konwersję, zatroszczyć się o lepsze relacje z klientami i zyskać trwałą przewagę konkurencyjną w stale rosnącym świecie e‑commerce. W planach mamy m.in. testowanie rozwiązań z zakresu VR, a także pogłębioną personalizację i rozbudowę funkcjonalności naszego systemu CMS. Bądźcie z nami – z przyjemnością będziemy informować o wszystkich nowościach!