Nowe ułożenie miniaturek postów na profilach na Instagramie
Prowadzisz profil na Instagramie, którego istotną częścią jest wygląd? Mamy dla Ciebie bardzo ważną informację – jego ułożenie niebawem się zmieni, a wszystko za sprawą nowej aktualizacji, na razie tylko testowanej przez Instagram. Chodzi o siatkę 4:5, czyli inne proporcje miniaturek zdjęć i filmików. Kiedy zostanie wprowadzona i co oznacza dla twórców internetowych?
Krótka historia Instagrama
Nie każdy wie, że nazwa „Instagram” pochodzi od słowa „Instax”, czyli marki, która stała się potocznym określeniem dla całej grupy aparatów do fotografii natychmiastowej. Działają one w następujący sposób: po zapisaniu obrazu aparat drukuje biały kartonik, na którym po chwili ten obraz się ukazuje. Jakie wymiary ma taka fotografia? Zgadłeś – kwadratowe. Instagram od początku swojego istnienia słynął z kwadratowych obrazów oraz miniaturek. Dlaczego teraz portal postanowił to zmienić?
Praca nad wyglądem feedu
W sierpniu 2024 roku Instagram rozpoczął testy siatki profilu, na której miniaturki wyświetlane są w proporcji 4:5. Mogli to zauważyć niektórzy użytkownicy, co bez wątpienia wywołało konsternację. Wielu twórców skrupulatnie dba o wygląd swojego feedu, odpowiednio kadrując i przycinając zdjęcia. Niektórzy tworzą całe obrazy składające się z miniaturek. Pozbycie się kwadratów może zrujnować cały ten koncept, jednak wygląda na to, że żaden użytkownik nie uniknie aktualizacji – w przyszłym roku obejmie ona wszystkie profile.
Trzeba iść do przodu?
Meta tłumaczy swoją decyzję tym, że ograniczenie do kwadratowych wymiarów jest już przestarzałe. Kiedyś na Instagrama można było dodawać tylko zdjęcia w proporcji 1:1, jednak zdecydowana większość współczesnych treści jest pionowa (4:3 w przypadku zdjęć, 9:16 w przypadku filmików), a przycinanie ich do kwadratów wydaje się „brutalne”. Obecnie kiedy publikujemy rolkę 9:16 i decydujemy się na dodanie jej do siatki profilu, jest ona automatycznie kadrowana do kwadratu. Przerzucenie się na siatkę 4:5 sprawi, że rolki 9:16 nadal będą przycinane na górze i na dole, ale w znacznie mniejszym stopniu. Nikogo nie zdziwi, że Instagram podąża w stronę promowania treści video, które szturmem podbiły Internet.