Czym jest reklama kontekstowa?

Reklama zawsze powinna być osadzona w jakimś kontekście – jest to oczywiste dla każdego marketera. Tylko co to właściwie znaczy? Wyobraź sobie, że przeglądasz różne strony internetowe w poszukiwaniu nowych butów do biegania, a po chwili Twoim oczom ukazuje się reklama najnowszego modelu obuwia, idealnie dopasowanego do Twoich potrzeb i preferencji. To nie przypadek ani magiczny zbieg okoliczności, lecz efekt działań promocyjnych, które pozwalają na precyzyjne targetowanie i dotarcie do właściwej grupy odbiorców w odpowiednim czasie. Chcesz wiedzieć więcej na temat reklamy kontekstowej? Zapraszamy do lektury!

Reklama kontekstowa – definicja i typy

Reklama kontekstowa to typ komunikatu promocyjnego, który bazuje na zebranych (lub zbieranych w czasie rzeczywistym) danych o użytkownikach. Oznacza to, że nie jest zawieszony w próżni, a powiązany z działaniami potencjalnego klienta – frazami wpisywanymi w wyszukiwarce, wcześniej odwiedzanymi stronami, poprzednimi zakupami. Dzięki temu treści reklamowe nie trafiają do przypadkowych osób, tylko do konsumentów realnie zainteresowanych określonymi produktami czy usługami, a to zwiększa szansę na to, że komunikat promocyjny będzie skuteczny. Celem reklamy kontekstowej najczęściej jest sprzedaż, ale to nie jedyne jej przeznaczenie: może również prowadzić do zwiększenia ruchu na stronie, pozyskiwania leadów czy budowania świadomości marki.

Jak działa reklama kontekstowa?

Zastanawiasz się, jak działają mechanizmy stojące za reklamą kontekstową? Kiedyś komunikaty reklamowe były po prostu związane z zawartością witryn, na których się pojawiały, jednak obecnie to nie wszystko. Informacje o użytkownikach i ich działaniach są zbierane przez systemy reklamowe, takie jak Google Ads i Facebook Ads. Przez większość czasu jesteśmy zalogowani na swoje konta Google, dzięki czemu algorytmy mogą z łatwością zbierać informacje o naszych działaniach w sieci. Nie możemy też zapominać o ciasteczkach (cookies), czyli niewielkich plikach tekstowych wysyłanych do przeglądarki przez witrynę, którą w danym momencie odwiedzamy. Pozwalają one zapamiętać informacje na temat każdej wizyty. Zwróć uwagę, że pliki cookies trzeba zaakceptować – można je też odrzucić.

Reklama kontekstowa a real-time marketing

Marketing kontekstowy i real-time marketing to dwa odrębne pojęcia, które bywają mylone ze względu na to, że oba do „czegoś” się odnoszą. Reklama kontekstowa bazuje na konkretnych informacjach o użytkownikach (danych demograficznych, zainteresowaniach, preferencjach), z kolei RTM jest związany z trendami ze świata zewnętrznego – komunikat promocyjny staje się bardziej atrakcyjny dzięki odniesieniom do popularnych, głośnych, a przede wszystkim bieżących wydarzeń. Marketing kontekstowy możemy zaplanować, z kolei RTM jest żywą, spontaniczną reakcją na to, co dzieje się wokół – wymaga więc szybkiej reakcji i sporej dawki kreatywności. Real-time marketing ma również datę ważności: jeżeli materiał reklamowy oparty na jakimiś modnym wydarzeniu powstanie za późno, nie będzie skuteczny.

Reklama kontekstowa – krótkie podsumowanie

Obecnie znaczna większość marketerów stosuje reklamę kontekstową, która okazuje się jedną z najskuteczniejszych strategii promocyjnych. Bardzo ważne jest to, że tego typu komunikaty znacznie częściej wywołują pozytywne reakcje wśród użytkowników, w przeciwieństwie do przypadkowych reklam, nierzadko budzących irytację czy rozbawienie. Chcesz zacząć stosować efektywny marketing kontekstowy? Odezwij się do nas – w Medializer chętnie Ci pomożemy!