Czym są orphan pages i czemu szkodzą Twojemu sklepowi internetowemu?

Terminologia związana z optymalizacją, czyli SEO, może czasami wydawać się nieco tajemnicza i skomplikowana. Nie tak łatwo odnaleźć się w gąszczu różnorodnych strategii i pojęć, jednak w Medializer staramy się przekazywać wiedzę w sposób klarowny i skondensowany. W dzisiejszym artykule skupimy się na tzw. „stronach osieroconych” (ang. orphan pages), których obecność może zaszkodzić Twojemu sklepowi internetowemu, ograniczając jego widoczność w wyszukiwarkach i utrudniając użytkownikom skuteczną nawigację. Czas przyjrzeć się bliżej stronom-sierotkom i odkryć, jak wpływają na Twoją witrynę.

Orphan pages, czyli strony osierocone – najważniejsze informacje

Orpgan pages to inaczej osierocone strony, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne w serwisie. Oznacza to, że nie są one połączone z innymi częściami witryny, co czyni je „sierotami”. Takie strony zazwyczaj trudno znaleźć, zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek, w efekcie czego odbiorcy mogą nie dotrzeć do istotnych informacji, a algorytmy nie poddadzą witryny zeskanowaniu i zindeksowaniu, więc nie będzie ona pokazywana w wynikach wyszukiwania SERP. Skąd właściwie biorą się orphan pages? Najczęściej przez pomyłki i niedopatrzenia, takie jak błędy w nawigacji czy linkowaniu, a także w związku z reorganizacją treści witryny bądź usunięciu strony, z której wcześniej prowadziły odnośniki.

Jak znaleźć orphan pages i jak się ich pozbyć?

Aby osierocone strony nie szkodziły naszemu e-sklepowi, najpierw musimy je wykryć, a później podjąć kolejne kroki. Tylko jak je znaleźć? Najlepszą metodą będzie przeskanowanie całego serwisu przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi, takich jak ScremingFrog czy DeepCrawl, a następnie porównanie wykrytych adresów z tymi, które znajdują się w wyeksportowanym pliku z CMS, mapie strony, Google Analytics i Google Search Console oraz pliku logów serwera. Aby pozbyć się orphan pages, znajdź odpowiednie miejsca w istniejących już treściach, gdzie możesz dodać linki prowadzące do osieroconych stron. Upewnij się, że odnośniki te są naturalne i mają sens w danym kontekście. Możesz też zaktualizować główne menu nawigacyjne i stopki. Jeśli orphan pages są nieaktualne, niskiej jakości lub niepotrzebne, rozważ ich usunięcie. Pamiętaj, aby ustawić odpowiednie przekierowania 301, żeby zapobiec błędom 404.


Przeczytaj też: Sprawdź, jak zapobiegać duplikacji treści w sklepie internetowym


Dlaczego strony osierocone szkodzą sklepowi internetowemu?

Orphan pages są trudne do zindeksowania przez roboty wyszukiwarek, ponieważ nie prowadzą do nich żadne linki wewnętrzne. Brak odnośników utrudnia robotom odkrywanie tych stron, co skutkuje ich niższą widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej wykrytych stron oznacza mniej szans na pojawienie się Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania, co bezpośrednio wpływa na ruch i potencjalne przychody. Orphan pages mogą także powodować frustrację u użytkowników, którzy przypadkowo na nie trafią. Brak odnośników prowadzących do innych części witryny utrudnia nawigację, co nierzadko prowadzi do zwiększonego współczynnika odrzuceń. Strony osierocone, pozbawione linków wewnętrznych, są izolowane od reszty witryny, co zaburza spójność jej struktury. Co ważne, orphan pages często zawierają treści lub produkty potencjalnie wartościowe dla odbiorców, ale ich trudna dostępność sprawia, że są rzadziej odwiedzane.

Krótkie podsumowanie

Wiesz już, czym są orphan pages i dlaczego należy na nie uważać. Jeżeli masz więcej pytań, potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu swojego sklepu internetowego lub chcesz wspólnie wypracować skuteczną strategię marketingową, skontaktuj się z agencją Medializer! Nasz zespół profesjonalistów z chęcią Ci pomoże, a osierocone strony i inne kłopotliwe elementy pojawiające się na stronie przestaną być Twoim problemem.