Niedostępne produkty w sklepie internetowym a SEO i UX
Każdy produkt w sklepie internetowym znajduje się na podstronie, od której prowadzi unikalny adres URL. Jeżeli zadbasz o linkowania do produktu oraz SEO, z czasem podstrona ta ma duże szanse, by znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Co jednak zrobić, gdy w Twoim sklepie internetowym produkty stają się niedostępne?
Wyobraźmy sobie następującą sytuację: klient wyszukuje w Google produkt, który go interesuje. Znajduje go w wynikach wyszukiwania w Twoim sklepie internetowym. Z wyszukiwarki przechodzi do Twojej witryny i widzi, że rzecz, która jest mu potrzebna… jest niedostępna. Zazwyczaj taka sytuacja rodzi frustrację i prowadzi do tego, że klient po prostu wychodzi z Twojego sklepu. Takie sytuacje mają ogromny wpływ na widoczność strony w Google. Gdy klient traci zaufanie do sklepu lub jest nim rozczarowany, rośnie współczynnik odrzuceń (czyli liczba pojedynczych wizyt w witrynie, które skończyły się bez przechodzenia do kolejnych podstron). Wiszące puste podstrony z nieaktualnymi danymi i wysoki współczynnik odrzuceń sprawiają, że algorytmy Google uznają taką stronę za niewartościową i obniżają jej ranking. Z punktu widzenia SEO zaś sklep traci dobrze wypozycjonowaną stronę, która dotychczas skutecznie pracowała na jego korzyść. Dlatego właśnie potrzebne są strategie UX, które należy zastosować w przypadku niedostępnych produktów w sklepie internetowym.
Przyczyny braku produktów w sklepie
Od tego, jakie są przyczyny niedostępności i czy produkty wrócą do sklepu, czy też nie, zależy dobór właściwej strategii. Produkty niedostępne to zazwyczaj:
- Produkty niedostępne na stałe, znikające z oferty z powodu wyczerpania zapasów lub strategicznych zmian w asortymencie;
- Produkty tymczasowo niedostępne, które wrócą do oferty, ale nie wiadomo dokładnie, kiedy (np. w sytuacji, gdy czekasz na dostawę wyprzedanego produktu);
- Produkty aktualnie niedostępne, ale wiadomo, kiedy dokładnie się pojawią;
- Produkty dostępne jedynie sezonowo (np. świąteczne) lub okazjonalnie;
- Produkty błędnie oznaczone jako dostępne, ale których fizycznie nie ma na magazynie.
Produkty znikające z oferty
Jeżeli dany produkt znika z oferty na stałe – wyczerpują się stany magazynowe, przestaje być produkowany lub z jakiegoś powodu rezygnujesz z oferowania go – zostaje po nim pusta podstrona, która zaczyna działać na niekorzyść Twojego sklepu. Spada sprzedaż, klienci tracą zaufanie, irytują się i rezygnują z zakupów na rzecz konkurencji, a wisząca strona niedostępnego produktu powoduje spadek widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Przekierowanie na stronę błędu 404 – czy warto?
Jeżeli wiesz, że dany produkt już do sklepu nie wróci, możesz zdecydować się na usunięcie jego podstrony i przekierowanie na stronę błędu 404 – zwłaszcza gdy produktów jest stosunkowo mało i szybko znikają z oferty, np. gdy jest to nowa kolekcja ubrań w limitowanej ilości i wiadomo, że nie będzie kolejnej dostawy. Warto przy tym nie zostawiać pustej strony błędu 404 – lepiej wyświetlić klientowi stronę z odnośnikami prowadzącymi do produktów podobnych i komunikat typu: „Strona nie została znaleziona. Sprawdź poniższe produkty” albo „Produkt niedostępny. Zobacz zamiennik” oraz odnośniki do proponowanych alternatyw. Rozwiązanie to ma swoje zalety – nieaktualna podstrona nie obniża rankingu witryny w wyszukiwarce, klient natomiast otrzymuje alternatywne produkty, które mogą zatrzymać go w sklepie i być może wygenerować transakcję. Strategia ta ma jednak również wady. Jeżeli produkt był dostępny dość długo, prowadziły do niego wartościowe linki, a jego podstrona była właściwie zoptymalizowana pod SEO, z pewnością był dobrze widoczny w wyszukiwarce i generował wartościowy ruch w sklepie. W momencie, gdy podstrona brakującego produktu zostanie usunięta, stracisz efekty, jakie wypracowała. Z pewnością warto przeanalizować ruch, frazy kluczowe i linkowania do brakującego produktu, by ocenić, czy korzystniejsze będzie usunięcie podstrony produktowej, czy też podjęcie innych działań. W agencji Medializer zazwyczaj zalecamy klientom pozostawienie strony niedostępnego produktu z sekcją „Zobacz podobne produkty” albo „Może spodoba Ci się…” – w ten sposób podstrona produktu cały czas pracuje na korzyść klienta.
Poniżej przykłady strony błędu 404:
Źródło: Zalando.pl
Źródło: Modivo.pl
Meta tagi noindex i nofollow
Alternatywą dla przekierowania 404 jest wyłączenie indeksowania podstron z niedostępnymi produktami oraz wyłączenie ich z rankingu wyszukiwarki (poprzez ustawienie meta tagów noindex i nofollow), a także usunięcie ich z mapy strony. Dzięki temu roboty skanujące będą poinformowane, że dana podstrona ma nie wpływać na pozycjonowanie całej strony.
Przekierowanie 301
W przypadku, gdy już niedostępny produkt wysoko pozycjonował Twój sklep internetowy pod nazwę marki, której produkty cały czas masz w ofercie, trwałe usunięcie go może przynieść więcej szkody niż pożytku. W takiej sytuacji warto rozważyć ustawienie przekierowania 301, czyli skierowanie klienta wchodzącego na daną pod stronę od razu na inną stronę, np. zawierającą inny, podobny produkt. Warto wybierać tę strategię, gdy produktów w sklepie jest niewiele i można zrobić to ręcznie. To rozwiązanie sprawdzi się, jeśli produkt alternatywny jest na tyle zbliżony, że korzysta z podobnych fraz kluczowych i ma podobny opis, a także wtedy, gdy wraca niemal taki sam produkt, ale np. w innym kolorze. Jeżeli takiego produktu nie ma, możesz ustawić przekierowanie 301 na stronę kategorii związanej z brakującym produktem – możliwe jednak, że takie działanie poskutkuje utratą widoczności w Google, gdyż siłą rzeczy korzysta z nieco innych fraz kluczowych i zawiera inną treść.
Produkty tymczasowo niedostępne
Jeżeli produkty są niedostępne, bo zabrakło ich w magazynie, ale wiesz, że na pewno wrócą do sklepu, pod żadnym pozorem nie usuwaj podstron produktowych. Wykorzystaj sytuację do przeprowadzenia działań marketingowych. W zależności od tego, czy wiesz, kiedy znów pojawią się w sklepie, czy nie, możesz zastosować różne metody, by utrzymać klienta i jednocześnie nie stracić z punktu widzenia SEO oraz UX.
Strategie marketingowe
Koniecznie daj klientom możliwość zapisania się na listę oczekujących i wyślij im powiadomienie, gdy produkt znów pojawi się w ofercie. Można ustawić zapisanie się na powiadomienie o dostępności wyłącznie dla zalogowanych. Klienci agencji Medializer w swoich sklepach mają możliwość łatwej wysyłki wiadomości e-mail do osób z takiej listy. Dobrze jest w takim przypadku wykorzystać również regułę niedostępności i wytworzyć atmosferę oczekiwania na produkt. Możesz też zaproponować preorder, czyli przedsprzedaż, a więc zakup z wydłużoną datą realizacji. W tej sytuacji wyraźnie poinformuj o planowanym terminie wysyłki produktu. Warto zbudować na tym kampanię marketingową, zwiększając zainteresowanie klientów. Jeśli produktu ma być mało, koniecznie podkreśl, że będzie on dostępny w limitowanej ilości, a preorder zagwarantuje jego rezerwację. Ze względu na dłuższy czas oczekiwania w ramach preorderu warto zaoferować klientowi nieco obniżoną cenę. W Medializer w sklepach naszych klientów wykorzystujemy mechanizm, który zapisy na produkty w przedsprzedaży zamieni jednym kliknięciem na aktywne zamówienia.
Poniżej przykłady wdrożenia tych strategii u klientów Medializer:
źródło: Welldressed.pl
źródło: Eshopper.pl
Warto również zastanowić się nad rozłożeniem asortymentu w e-sklepie – dobrą praktyką jest zapełnienie dużą liczbą produktów 2-3 głównych kategorii. Dzięki temu klient widzi duży wybór produktów (nawet gdy są wśród nich produkty niedostępne), a jednocześnie dzięki temu reklamy Facebook Ads są zdecydowanie skuteczniejsze, ponieważ mogą prowadzić do większej liczby produktów.
Strategie UX
Ze względu na UX koniecznie pamiętaj o zablokowaniu możliwości dodania niedostępnego produktu do koszyka (chyba że produkt wyświetla się jako preorder). Jeśli wiesz, kiedy dokładnie produkt wróci do oferty, przygotuj odliczanie do dostępności i uruchom zapisy na powiadomienie. Trzeba również zatroszczyć się o to, by brakujące produkty przesuwały się na sam koniec listingu w swojej kategorii – dla klientów bardzo frustrujące jest, gdy przeglądają kategorię i co chwilę trafiają na produkty niedostępne. Uporządkowanie tej kwestii z pewnością wpłynie pozytywnie na ich doświadczenia z Twoim sklepem internetowym.
W poniższym przykładzie widać brak sortowania produktów na podstawie dostępności:
źródło: Puzzlepremium.pl
Przekierowanie 302
Jeżeli znana jest data powrotu produktu do sklepu, zamiast przekierowania 301 można ustawić przekierowanie 302. Jest to przekierowanie tymczasowe i dla odbiorcy nie różni się niczym od przekierowania 301. Dla wyszukiwarek jednak jest to sygnał, że zmiana nie jest trwała. Dzięki temu pierwotny adres podstrony (produktu tymczasowo niedostępnego) zachowa swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. W Medializer z powodzeniem korzystamy z takich przekierowań u naszych klientów. Oczywiście należy pamiętać, że gdy produkt wróci do oferty, należy to przekierowanie wyłączyć.
Produkty dostępne okazjonalnie
W przypadku produktów, które pojawiają się w ofercie cyklicznie (np. produkty świąteczne), możesz stosować te same strategie marketingowe, co przy produktach tymczasowo niedostępnych. Co, gdy znikają ze sklepu? Koniecznie usuń ich kategorię z mapy strony i z menu. Podstronę kategorii możesz wykorzystać w celach informacyjnych, a podstrony produktów, jeśli te mają być ponownie dostępne, wyposaż w formularz do zapisu na powiadomienie o dostępności. Można także usunąć te produkty lub ukryć je, a następnie ustawić stronę błędu 404 z przekierowaniem na kategorię. Jeśli natomiast sprzedajesz produkty okazjonalnie i w jakimś momencie znikną ze sklepu, możesz wykorzystać meta tag unavailable_after. Da on sygnał robotom Google, że po określonej dacie strona ta ma przestać być indeksowana i zniknąć z wyników wyszukiwania. Nie używaj tego meta tagu, gdy produkty mają wrócić do oferty.
Co zrobić, zanim produkty znikną ze sklepu?
Jeżeli wiesz, że produkty zaraz będą wycofane, skończy się ich zapas i już nie wrócą, możesz wykorzystać tę sytuację, by nakręcić sprzedaż. Doskonałym pomysłem jest jednorazowa akcja wyprzedażowa. Odwołaj się do limitowanej ilości produktu i faktu, że znika na stałe z oferty – dla klientów to silny bodziec motywujący do zakupu. Możesz też zaproponować klientom rabat (np. 10%-15%) na końcówkę kolekcji/nakładu. Warto to zrobić także dlatego, by rzeczywiście wyprzedać produkt do końca. A co zrobić, jeżeli nie ma popytu? Wtedy pomyśl o gratisach albo stopniowaniu rabatów.
Podsumowanie
By dobrać skuteczną strategię, należy przeanalizować straty generowane przez niedostępne produkty przy pomocy Google Analytics. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy dana podstrona z niedostępnym już produktem generowała wartościowy ruch, czy nie. Warto też sprawdzić, jaką ścieżkę wybierają klienci po natrafieniu na niedostępny produkt. Wiedza ta pomoże Ci zdecydować, czy bardziej korzystne będzie usunięcie pustych podstron, czy ustawienie przekierowań. Niezależnie od tego warto dbać o to, by podstrony produktowe zawsze były zaopatrzone w aktualne SEO, a wyświetlanie brakujących produktów było zgodne z dobrymi praktykami UX. W Medializer z przyjemnością pomożemy Ci wdrożyć odpowiednie działania w Twoim sklepie. Skontaktuj się z nami!