Performance marketing – czym jest?

Każde działania marketingowe podejmujemy po to, aby osiągnąć określony efekt – chcemy dotrzeć do nowych klientów, zbudować wizerunek marki w sieci, zdobyć zaufanie odbiorców, zwiększyć sprzedaż. Wdrażamy strategie krótko- i długofalowe, licząc na to, że zaowocują w dalszej lub bliższej przyszłości. Istnieje rodzaj marketingu, którego celem jest zachęcenie użytkowników do konkretnych aktywności – nazywamy go performance marketingiem bądź marketingiem efektywnościowym. Dowiedz się więcej na temat tego typu reklamy i wykorzystaj ją we własnych kampaniach – najlepiej we współpracy z agencją Medializer!

Marketing efektywnościowy – najważniejsze informacje

Performance marketing to rodzaj strategii, która bazuje na rzeczywistych wynikach. Jego celem jest osiągnięcie pożądanych rezultatów z uwzględnieniem określonego budżetu reklamowego. Nie chodzi tutaj więc o budowanie wizerunku, ale o wykorzystanie tego wizerunku do uzyskania jakiegoś efektu. Performance marketing ma za zadanie skłonić odbiorców do podjęcia akcji – kliknięcia (np. w link reklamowy), rejestracji, złożenia zamówienia itp. W tym modelu obowiązuje tzw. efektywnościowy model rozliczeń, który polega na tym, że reklamodawca nie płaci za liczbę odsłon, ale za konkretne czynności wykonane przez użytkowników. Do najważniejszych z tych modeli należą:

  • CPC (Cost per Click) – koszt za kliknięcie; reklamodawca płaci za liczbę kliknięć w swoją reklamę
  • CPI (Cost Per Impression) – koszt za wyświetlenia; reklamodawca płaci za każde tysiąc wyświetleń
  • CPC (Cost per Call) – koszt za połączenie; reklamodawca płaci za konkretną liczbę połączeń
  • CPL (Cost per Lead) – koszt za potencjalnego klienta; reklamodawca płaci za dostarczenie leada (danych kontaktowych)
  • CPA (Cost per Action) – koszt za akcję (koszt działania); reklamodawca płaci za wykonanie jakiejś czynności przez klienta
  • CPO (Cost per Oder) – koszt za złożenie zamówienia; reklamodawca płaci za każde złożone zamówienie
  • CPS (Cost per Sale) – koszt za sprzedaż (prowizja); reklamodawca dzieli się procentem od sprzedaży

Kanały marketingu efektywnościowego – jak dotrzeć do klienta?

Do potencjalnych klientów możemy docierać na wiele sposobów. Performance marketing wykorzystuje do tego celu różne metody, jednak do najpopularniejszych należą: programy afiliacyjne, reklamy w mediach społecznościowych, reklamy natywne, porównywarki cenowe, treści na stronie internetowej (content marketing), kampanie mailingowe, SEM. Chcielibyśmy pokrótce opisać każdy z nich.

1) Programy afiliacyjne

Programy afiliacyjne są nazywane również programami partnerskimi. Biorą w nich udział trzy strony – sprzedawca (lub firma oferująca produkty/usługi), afiliant (partner afiliacyjny) oraz klienci. W tym modelu afilianci promują produkty lub usługi sprzedawcy na swoich stronach internetowych, blogach, w mediach społecznościowych lub innych kanałach. Sprzedawca decyduje się na utworzenie programu afiliacyjnego, aby zwiększyć swoją widoczność w Internecie i generować zyski poprzez współpracę z afiliantami. System śledzi aktywność użytkowników, którzy klikają w linki afiliacyjne. Jeśli użytkownik dokona pożądanej akcji, takiej jak zakup produktu lub rejestracja na stronie, partner otrzymuje odpowiednią prowizję od sprzedawcy.

2) Reklamy w social mediach

W 2023 roku trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie jakiejkolwiek firmy (nie mówiąc już o branży e-commerce) bez profilu w mediach społecznościowych. Bardzo ważne jest regularne publikowanie postów, ale nie tylko – większość marek inwestuje w płatne kampanie. Systemy reklamowe platform społecznościowych (Facebook Ads, Instagram Ads) oferują coraz nowsze formaty i precyzyjne metody targetowania, co pozwala dotrzeć do docelowej grupy odbiorczej.

3) Reklamy natywne

Reklama natywna (ang. native advertising) to forma nieinwazyjnej reklamy online, która jest zaprojektowana tak, aby harmonijnie wkomponować się w treść i wygląd danej witryny. Ma za zadanie dotrzeć do potencjalnych klientów w sposób mniej nachalny i bardziej naturalny niż tradycyjne formy reklamy. Jej przeciwieństwem jest reklama displayowa, która zawiera bezpośrednie wezwanie do działania, często wręcz „krzycząc” do odbiorcy. Reklama natywna dostarcza konsumentom wartościowych treści.

4) Porównywarki cenowe

Porównywarka cen to rodzaj serwisu, który pozwala na porównanie cen tych samych produktów w różnych sklepach internetowych. Wiele firm korzysta z tego popularnego narzędzia, ponieważ zwiększa widoczność oferty i pomaga budować wizerunek marki w sieci. Użytkownicy często posługują się porównywarkami cenowymi, aby sprawdzić, gdzie najlepiej złożyć swoje zamówienie. Mogą w ten sposób zapamiętać Twoją firmę i dołączyć do grona jej klientów.

5) Treści na stronie internetowej (content marketing)

Marketing treści dostarcza użytkownikom przydatnych informacji, jednocześnie reklamując markę. Często polega na edukacji odbiorców, którzy zaczynają dostrzegać w Tobie eksperta, co zwiększa renomę brandu i zaufanie do niego. Nacisk kładziony jest na umieszczaniu marki w kontekście – dla przykładu, butik odzieżowy dzieli się artykułami o nadchodzących trendach, pokazując w ten sposób, że rozumie branżę, w której działa.

6) Kampanie e-mailingowe

Efektywny e-mail marketing ma naprawdę duże znaczenie. Użytkownicy wciąż aktywnie korzystają ze swoich skrzynek mailowych, szczególnie w kontaktach ze sklepami internetowymi. Najpopularniejszą metodą, by przekonać klienta do zapisu do newslettera, jest zaproponowanie mu kilku- bądź kilkunastoprocentowej zniżki na zakupy. Wiadomości mailowe wysyłane do subskrybentów najczęściej dotyczą promocji, nowości czy powrotu do porzuconego koszyka zakupowego.

7) SEM (Search Engine Marketing)

Search Engine Marketing możemy przetłumaczyć jako marketing w wyszukiwarkach internetowych. Większość osób poszukuje produktów, marek czy usług za pośrednictwem wyszukiwarek, więc strona zoptymalizowana pod tym kątem to rzecz niezbędna dla każdego e-sklepu. Jeżeli chodzi o marketing efektywnościowy, dominującym modelem rozliczeń jest koszt za kliknięcie (CPC), zwłaszcza w przypadku płatnych reklam. W przypadku organicznego SEM wielu sprzedawców polega na content marketingu, który tworzy się w oparciu o SEO.

Jak stworzyć skuteczną kampanię performance-marketingową?

Każda kampania reklamowa wymaga przemyślanego planu, który będzie decydować o każdym kolejnym kroku. Zastanawiasz się, jak stworzyć efektywną kampanie performance-marketingową? Ustalając dokładną strategię, warto zacząć od określenia celu – czyli tego, co właściwie chcemy osiągnąć. Po szczegółowej analizie sytuacji firmy powinniśmy dojść do wniosku, jakie aspekty są obecnie kluczowe: zwiększenie liczby generowanych leadów, podniesienie wyników sprzedaży, zdobycie nowych obserwujących w social mediach itd. Następnie trzeba wybrać kanały, w których zamierzamy działać – w tym miejscu należy pamiętać o ich dywersyfikacji (zróżnicowaniu). Nie musimy oczywiście korzystać ze wszystkich kanałów, ale warto wytypować przynajmniej dwa lub trzy. Jeszcze przed uruchomieniem kampanii powinniśmy sprecyzować potrzeby grupy docelowej i dostosować reklamę właśnie do nich, uwzględniając przy tym wszystkie aspekty techniczne (wymiary grafik, limit znaków, zarządzanie panelami reklamowymi itp.).

Znane firmy oferujące rozliczenie za wyniki

Najbardziej znane korporacje, które oferują modele rozliczeń typowe dla performance marketingu, to Google i Meta (właściciel Facebooka). Wiedzą o tym wszyscy przedsiębiorcy korzystający z Google Ads i Facebook Ads. Na tym jednak lista się nie kończy – warto poznać dodatkowe kanały. Zacznijmy jednak od podstaw.

1) Google Ads

Google Ads to narzędzie reklamowe, która pozwala reklamodawcom na promowanie swoich produktów i usług w wynikach wyszukiwania Google i na stronach partnerów Google. Jego działanie jest oparte na systemie aukcji, co oznacza, że reklamodawcy licytują o pozycje reklamowe na podstawie wybranych słów kluczowych. Podczas aukcji Google Ads ustala pozycję reklamy na podstawie kombinacji wskaźników, takich jak cena za kliknięcie (CPC), jakość reklamy i wskaźnik klikalności (CTR). Reklamodawcy oferują maksymalną cenę za kliknięcie, którą są gotowi zapłacić za dane słowo kluczowe.

2) Facebook Ads

W przypadku Facebook Ads reklamodawcy mogą płacić za konkretne działania użytkowników, np. za liczbę kliknięć w reklamę (CPC) lub za konwersje (CPA) – w zależności od celów kampanii. Oznacza to, że rozliczają się za osiągnięcie pożądanych wyników. Facebook Ads umożliwia bardzo precyzyjne targetowanie, co pozwala reklamodawcom skupić się na odpowiedniej grupie docelowej. Prowadzący kampanię wybiera kryteria selekcji, takie jak demografia, zainteresowania, zachowania online, dane geograficzne itp., dzięki czemu może dotrzeć do właściwych osób, które są bardziej skłonne do podjęcia odpowiednich działań.

3) YouTube Ads

Reklamodawcy rozpoczynają od utworzenia kampanii reklamowej w Google Ads, ponieważ YouTube Ads jest zintegrowane z tą platformą. Kampanie mają określone cele, takie jak zwiększenie wyświetleń filmu, zwiększenie liczby subskrybentów kanału, generowanie konwersji, angażowanie użytkowników itp. YouTube Ads oferuje różne formaty, m.in. reklamy video TrueView, reklamy video unskippable (nieprzewijalne), reklamy video bumper czy reklamy display. Reklamodawcy sami określają budżet na kampanię.

4) LinkedIn Ads

LinkedIn to popularny serwis, który jest skierowany przede wszystkim do pracowników, rekruterów i przedsiębiorców. Użytkownicy dzielą się doświadczeniem zawodowym i nawiązują kontakty. LinkedIn Ads to system reklamowany oferowany przez ten portal – za jego pośrednictwem można generować leady i targetować reklamy w oparciu o kryteria niedostępne na innych platformach (branża, zajmowane stanowisko). Dostępne formaty to m.in. reklama tekstowa, reklama video czy reklama w formie wydarzenia.

5) TikTok Ads

TikTok Ads to platforma reklamowa, która umożliwia firmom i marketerom promowanie swoich produktów i usług na TikToku – popularnej aplikacji do tworzenia i udostępniania krótkich filmów wideo. Działa na podobnej zasadzie jak reklamy na innych platformach społecznościowych, ale z założeniem, że treści są krótsze, bardziej kreatywne i skoncentrowane na młodszej publiczności. TikTok Ads Manager pozwala na precyzyjne targetowanie odbiorców na podstawie ich zainteresowań, demografii, wieku i innych czynników. Dostępne modele rozliczeniowe to: CPM (Cost per Mille), CPC (Cost per Click), CPV (Cost per View) czy oCPC (optimized cost per click).

Jak sprawdzić skuteczność kampanii performance-marketingowej?

Sprawdzenie skuteczności kampanii performance-marketingowej wymaga analizy różnych wskaźników i danych, które pozwalają ocenić, czy kampania osiąga zamierzone cele i przynosi pożądane wyniki. Najbardziej przydatnym narzędziem okazuje się Google Analytics – dzięki niemu możemy mierzyć:

  • współczynnik konwersji (CR) – mierzy odsetek użytkowników, którzy wykonali pożądaną akcję (konwersję) w stosunku do całkowitej liczby odwiedzających stronę internetową, oglądających reklamę lub uczestniczących w kampanii reklamowej;
  • współczynnik klikalności (CTR) – mierzy odsetek kliknięć w reklamę, link lub element interaktywny w stosunku do całkowitej liczby wyświetleń tego elementu;
  • zwrot z inwestycji (ROI) – mierzy zyski (lub straty) w stosunku do poniesionych kosztów inwestycji i jest wyrażany jako procent lub wartość;
  • średnią wartość transakcji – mierzy średnią wartość pojedynczej transakcji dokonanej przez klienta w danym okresie czasu.

Podsumowanie – zalety performance marketingu

Performance marketing to najskuteczniejszy typ działań marketingowych, jeśli chcemy efektów tu i teraz. Przy dobrze skonfigurowanej kampanii, wzbogaconej o ciekawe kreacje reklamowe, bardzo szybko możemy zobaczyć wysoki zwrot z wydatków na reklamę. Jednak sam performance marketing, bez wsparcia innych działań marketingowo-wizerunkowych to zdecydowanie za mało. Jeśli chcemy budować dochodowy biznes musimy zadbać o wysoką jakość oferowanych produktów i usług, stale pracować nad silnym wizerunkiem marki, zadbać o estetykę działań na każdym poziomie i dać się polubić. Budując w ten sposób lejek sprzedażowy, performance marketing może przynieść nam bardzo wysokie efekty.

Marketing efektywnościowy cieszy się dużą popularnością wśród przedsiębiorców – w agencji Medializer doskonale o tym wiemy. Jedną z jego największych zalet jest to, że płacisz za konkretne wyniki, rezultaty, czyli za osiągnięcie pożądanych celów. Dzięki temu Twoje inwestycje są bardziej skuteczne i dochodowe. Performance marketing umożliwia także precyzyjne targetowanie grupy docelowej, dzięki czemu reklamy trafiają do odpowiednich odbiorców, co zwiększa szansę na sukces. Zaawansowane narzędzia analityczne pozwalają śledzić, które działania przynoszą najlepsze rezultaty. Dzięki monitorowaniu wyników w czasie rzeczywistym możesz szybko dostosowywać i optymalizować kampanie w celu osiągnięcia lepszych wyników.