Meta wprowadza płatność za Facebook i Instagram. To musisz wiedzieć
W ostatnim czasie coraz więcej użytkowników Facebooka oraz Instagrama otrzymało ważny komunikat od firmy Meta – znany gigant technologiczny stawia swoich odbiorców przed istotnym wyborem: subskrypcja albo reklamy. Decyzja ta może wydawać się zaskakująca, jednak czy na pewno powinniśmy się dziwić, że właściciel dwóch najpopularniejszych serwisów społecznościowych zdecydował się na taki krok? Skąd w ogóle taki pomysł? Zostań z nami, aby zdobyć najpotrzebniejsze informacje!
Dlaczego Meta wprowadziła płatną subskrypcję?
Mieszkańcy Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii mogą już wykupić subskrypcję Facebooka oraz Instagrama. Płatna wersja pojawiła się całkiem niedawno, a stosowne komunikaty wyświetlają się kolejnym użytkownikom. Meta informuje, że „zmienia się prawo w regionie”, dlatego wprowadzone zostały kolejne opcje wyboru sposobu, w jaki firma korzysta z danych osobowych na potrzeby targetowania reklam. Wspominane zmiany prawne dotyczą unijnych regulacji związanych z prywatnością oraz nowych przepisów, takich jak ustawa o usługach cyfrowych (DSA), które wymagają od gigantów technologicznych większej transparentności i lepszej ochrony danych. Płatna subskrypcja Facebooka i Instagrama to odpowiedź Mety na te działania. Dzięki wersji bez reklam użytkownicy mają większą kontrolę nad tym, w jaki sposób informacje o nich są wykorzystywane przez platformy społecznościowe. Powinniśmy także wiedzieć, że jeżeli jeden z administratorów konta reklamowego wykupi dostęp do Facebooka lub Instagrama (czyli utworzy nową płatną subskrypcję), nikt na danym koncie nie będzie mógł tworzyć reklam. Dotyczy to nie tylko administratorów, ale także partnerów, czyli agencji tworzącej reklamy.
Targetowanie reklam przez firmę Meta
Meta podkreśla, że użytkownicy mogą nadal używać darmowej wersji Facebooka i Instagrama, ale w takim wypadku muszą wyrazić zgodę na dalsze korzystanie z informacji o nich w celu wyświetlania reklam, a także na dalsze korzystanie z plików cookie w celu personalizacji wyświetlanych reklam i mierzenia ich wyników. Cena abonamentu na obie platformy to 59,99 zł miesięcznie, a subskrypcja jest dostępna dla osób w wieku 18 lat i starszych. Warto wiedzieć, że Meta pozyskuje przede wszystkim dane o zainteresowaniach, zachowaniach na platformie, demografii i interakcjach z treściami, aby wyświetlać użytkownikom jak najbardziej spersonalizowane reklamy. Informacje są zbierane nie tylko z profilu na Facebooku czy Instagramie, ale też na podstawie ogólnej aktywności internetowej, historii zakupów, częstotliwości używania poszczególnych aplikacji itp.
Krótkie podsumowanie
Często mówi się, że darmowe serwisy tak naprawdę wcale nie są darmowe – po prostu płacimy za nie inną walutą, a mianowicie naszymi danymi. Teraz każdy użytkowników Facebooka i Instagrama może wybrać, czy chce korzystać z opcji subskrypcji, czy wciąż udostępniać firmie Meta swoje dane i otrzymywać coraz bardziej spersonalizowane reklamy. Wiele zależy od tego, czy w Internecie pragniemy pozostać „incognito”, jednak wszystko ma swoją cenę – w tym przypadku jest to 59,99 zł miesięcznie.