Jak podnieść liczbę transakcji w sklepie internetowym? 4 czynniki, które musisz wziąć pod uwagę
Najważniejszym elementem potrzebnym do zwiększenia liczby transakcji jest budżet – tego nie da się przeskoczyć. Warto jednak wiedzieć, że to nie wszystko. Inne aspekty powinny zostać dopracowane, aby budżet mógł być odpowiednio wykorzystany. Jak wiadomo, dla większości konsumentów ogromne znaczenie mają aspekty wizualne, warto więc jak najbardziej je dopracować. O czym jeszcze należy pamiętać?
Obraz ważniejszy niż tekst
Kiedy odwiedzamy daną stronę internetową, jako pierwsze rzucają nam się w oczy grafiki oraz fotografie. Jest to zupełnie naturalne – ludzki mózg dużo łatwiej przyswaja obrazy niż tekst, a informacje wizualne towarzyszą nam już od momentu narodzin. Odbiorca jest w stanie ocenić w ciągu kilku sekund, czy sposób prezentacji konkretnego towaru przypadł mu do gustu. Nie bez powodu często wspomina się o zjawisku „window shoppingu”, czyli oglądaniu produktów (bądź – w przypadku e-commerce – ich zdjęć) dla czystej przyjemności. Dlatego właśnie właściciele sklepów internetowych powinni zwrócić szczególną uwagę na fotografie produktowe i zadbać nie tylko o to, by nigdy ich nie brakowało, ale również o to, by cieszyły oczy i mówiły coś o oferowanych towarach.
Fotografie produktowe
Zdjęcia produktów nierzadko wykonujemy sami. Możemy także skorzystać z usług profesjonalnego fotografa, jednak jest to dużo droższa opcja. Czasami umieszczamy na stronie obrazy, które otrzymujemy od producentów, ale to nie zawsze dobry pomysł – głównie dlatego, że korzysta z nich wiele sklepów. Jeśli decydujemy się na wykonanie fotografii produktowych samodzielnie, powinniśmy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze, trzeba się zaopatrzyć w odpowiedni sprzęt – najlepiej w aparat ze statywem. Niektórzy używają w tym celu swoich smartfonów, jeżeli za ich pomocą da się stworzyć fotografie wysokiej jakości. Po drugie, ogromne znaczenie ma właściwe oświetlenie. Wie o tym każdy, kto kiedykolwiek próbował zrobić dobre zdjęcie. Produkt musi być należycie doświetlony i wyraźny. Ważne jest również to, by jego kolory pokrywały się z rzeczywistością. Po trzecie, liczy się cała kompozycja, a więc nie tylko pierwszy plan, ale także tło. Niech wszystko do siebie pasuje, żaden element nie może wydawać się zbędny. Wielu sprzedawców stawia na minimalizm i pastelowe barwy albo tworzenie efektu kontrastu.
Zobacz koniecznie: Jak ocenić jakość i efektywność treści na stronie internetowej?
Nawigacja w e-sklepie, szybkie płatności, CTA
Na zwiększenie liczby transakcji w sklepie internetowym wpływa również łatwa nawigacja. Jeżeli użytkownik nie ma żadnego problemu z poruszaniem się po stronie, prawdopodobnie będzie chciał na niej pozostać. Każdy element powinien znajdować się w odpowiednim miejscu i nie „chować się” przed konsumentem. W tym celu warto wprowadzić menu okruszkowe (nazywane też okruszkami chleba), które zapewnia przejrzystość i czytelność, a przy tym pozwala odnaleźć się w witrynie nie tylko klientom, ale także robotom wyszukiwarek skanującym jej zawartość. Użytkownik wie dokładnie, na jakiej podstronie obecnie się znajduje (dzięki filtrom, hierarchii ważności czy dostępowi do przebytej ścieżki). Aby więcej konsumentów decydowało się na realizację zamówienia, w sklepie internetowym nie może zabraknąć szybkich, nowoczesnych metod płatności (chodzi przede wszystkim o cieszącego się ogromną popularnością BLIK-a) i dostawy (w tym przypadku mówimy głównie o automatach paczkowych). Na odbiorców znakomicie działają też spersonalizowane oferty i polecenia, a także przyciski czy komunikaty CTA (Call to Action).
Warto zbierać informacje
Dobrym pomysłem okaże się też gromadzenie informacji o użytkownikach w czasie rzeczywistym, które dziś jest standardem. Dzięki danym można sprawdzić, na co użytkownicy reagują w konkretnych momentach, co budzi ich zainteresowanie, przy jakich elementach zatrzymują się na dłużej. Zbieranie danych i wyciąganie z nich wniosków to klucz do sukcesu, niestety często pomijany przez różne firmy. Dzięki takiej analizie możemy przyjrzeć się potrzebom oraz preferencjom klientów oraz odpowiednio zoptymalizować reklamy. Bardzo ważne jest to, by jak najlepiej wykorzystywać dostępne środki – często właściwe zoptymalizowanie wydatków to pierwszy krok do podniesienia obrotu.
Jeżeli potrzebujesz porady lub pomocy w sprawie liczby realizowanych transakcji w Twoim e-sklepie, skontaktuj się z nami. W agencji Medializer dokładnie wiemy, co robić, by sprzedaż ruszyła do przodu.