Czym jest marketing afiliacyjny?

Z czym kojarzy Ci się marketing afiliacyjny? Jeśli od razu przychodzą Ci na myśl influencerzy i reklamowanie przez nich produktów oraz usług, jesteś na dobrym tropie. To jednak tylko jedna z wielu stron tego rodzaju marketingu, który coraz prężniej rozwija się w Polsce. Czym dokładnie jest marketing afiliacyjny, jak działa, jakie strony biorą w nim udział i dlaczego warto wybrać tę formę marketingu?

Co to jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy pomiędzy sprzedawcą (tudzież reklamodawcą) a partnerami (wydawcami). Marketing afiliacyjny często postrzegany jest jako sposób na outsourcing marketingu – deleguje się pewne czynności marketingowe na zewnętrznych, niezależnych partnerów, którzy otrzymują wynagrodzenie za swoje działania w formie prowizji. W procesie afiliacji udział biorą 3 główne strony: 

  • reklamodawca (sprzedawca), czyli przedsiębiorca lub firma, która oferuje swoje produkty albo usługi;
  • wydawca (partner), czyli osoba z zewnątrz, która promuje produkty i usługi reklamodawcy i dostaje za to wynagrodzenie – zazwyczaj udział w zyskach;
  • odbiorca, czyli osoba, do której kierowane są działania wydawcy i która wykonuje pożądane czynności (jak kliknięcie w link, zakup itp.).

Często jako 4. stronę marketingu afiliacyjnego wymienia się sieci afiliacyjne, czyli platformy pośredniczące pomiędzy reklamodawcami a partnerami. 

Rodzaje marketingu afiliacyjnego

W zależności od tego, jaką strategię przyjmuje się podczas kampanii, można podzielić marketing afiliacyjny na kilka typów.

  • Zaangażowany – najbardziej wiarygodny i etyczny. W tym modelu osoba popularna, o dobrej opinii (influencer), poleca sprawdzone przez siebie produkty. Wymaga jednak od partnera utrzymywania dobrych relacji z odbiorcami. Jest to bardzo skuteczny rodzaj afiliacji, który korzysta na zaufaniu odbiorców do partnera. Charakteryzuje się też bardzo wysokim współczynnikiem konwersji. Jeśli partner, który ma 100 tysięcy zaangażowanych odbiorców, poleci jakiś produkt, może sprawić, że wyprzeda się on w ciągu kilku godzin!
  • Niepowiązany – ten rodzaj marketingu afiliacyjnego nie wymaga zbyt dużej wiarygodności od partnera. Wszystko sprowadza się do reklam typu PPC (ang. pay per click). Jest to mało efektywny model, który często korzysta z nie do końca uczciwych chwytów, takich jak tzw. clickbait, czyli tytułów oraz opisów, które skłaniają do kliknięcia w link, lecz zwykle nie mają wiele wspólnego z tym, co znajduje się pod linkiem. Zwykle prowadzony za pomocą sieci afiliacyjnych lub programów partnerskich prowadzonych przez duże sklepy (takie jak Amazon czy Allegro). Linki umieszczane są często na specjalnie przygotowanych w tym celu witrynach albo rozpowszechniane za pomocą Facebook Ads lub Google Ads.
  • Powiązany – zakłada umieszczanie przez wydawcę linków do produktów czy też usług, z których nie korzysta (np. poprzez dopinanie sponsorowanych materiałów do swoich filmów na YouTube, często nawet niepowiązanych z treścią kanału). Ten model jest ryzykowny dla partnera – gdy reklamowane produkty lub usługi okażą się rozczarowujące, straci on zaufanie odbiorców.

Na czym polega marketing afiliacyjny?

Najłatwiej wytłumaczyć to na przykładzie. Wyobraźmy sobie influencerkę modową, która podejmuje się współpracy z producentem obuwia. Na swoich kanałach publikuje materiały reklamowe – np. zdjęcia stylizacji z butami promowanego producenta opatrzone linkiem afiliacyjnym. W momencie, gdy użytkownik kliknie w ten link, dokona zakupu lub wykona inną pożądaną akcję, influencerka otrzyma określoną w umowie prowizję (np. procent od transakcji lub określoną kwotę za pozyskany lead). Oczywiście nie musi to być post w social mediach. Równie dobrze może to być banner lub np. link zamieszczony w newsletterze. Najważniejszym elementem, którego nie można pominąć, jest właśnie link afiliacyjny. Nie jest to zwyczajny odnośnik. Zawiera on informację o tym, kto przekierował użytkownika na stronę reklamodawcy – dzięki temu wiadomo, komu należy się wynagrodzenie.

Plusy i minusy afiliacji

Z punktu widzenia reklamodawcy marketing afiliacyjny to świetny pomysł na wypromowanie jakiegoś produktu czy usługi. Kampania generuje stosunkowo niskie koszty – ponosi się koszt tylko w przypadku, gdy działanie partnera przyniesie pożądany rezultat. Niewielkim nakładem działań zyskuje się szerokie zasięgi. W ten sposób buduje się również pozytywny, ekspercki wizerunek marki. Odbiorcy, którzy mają zaufanie do partnera, są bardzo cennym nabytkiem dla przedsiębiorcy – stosunkowo łatwo o duże zaangażowanie i pozyskanie klientów. 

Z drugiej strony reklamodawca ma ograniczoną kontrolę nad tym, jak wygląda kampania. Oczywiście do partnerów kieruje się sprecyzowane briefy, lecz posty, filmy, stories i inne materiały przygotowywane są przez osoby z zewnątrz, nie ma się więc wpływu na ich estetykę lub to, czy nie pojawią się w nich np. błędy ortograficzne czy językowe. Ponadto, choć efekty kampanii są łatwo mierzalne, może się okazać, że treści tworzone przez partnerów niewystarczająco interesujące, by wygenerować zainteresowanie marką. 

Czy marketing afiliacyjny jest skuteczny?

Marketing afiliacyjny sprawdzi się w wielu branżach – szczególnie takich, które oferują produkty z wysoką marżą, np. e-booki czy ubrania. Jest chętnie wykorzystywany także przez branżę kosmetyczną, jubilerską czy usługi finansowe lub ubezpieczeniowe. To świetny sposób, by dotrzeć do takich klientów, którzy nie dowiedzą się o danych produktach czy usługach za pomocą tradycyjnego marketingu. Pomaga również pozyskać takich klientów, którzy potrzebują dodatkowej zachęty, by podjąć decyzję – na przykład kogoś postrzeganego jako autorytet. 

Szukanie partnerów do marketingu afiliacyjnego

Znalezienie odpowiednich partnerów to z punktu widzenia sprzedawcy klucz do sukcesu kampanii marketingu afiliacyjnego. Należy uważnie ich dobierać, dlatego konieczne jest analizowanie potencjalnych partnerów pod kątem grupy docelowej. Można szukać ich samodzielnie, np. pośród influencerów poruszających się w obszarze zainteresowań potencjalnych klientów, lub skorzystać z pośrednika (sieci afiliacyjnej). Oczywiście partnerem nie musi być wcale osoba popularna w Internecie, jednak to właśnie tacy wydawcy generują największe zainteresowanie marką. Warto też zastanowić się nad medium – czy kampania ma odbywać się na blogach, Facebooku, YouTube, Instagramie czy jeszcze gdzieś indziej. 

Podsumowanie

Marketing afiliacyjny, zwłaszcza w modelu zaangażowanym, staje się coraz bardziej istotnym narzędziem promocji. Zdecydowanie warto wziąć go pod uwagę przy planowaniu kampanii, gdyż jest on bardzo skutecznym sposobem na pozyskanie nowych klientów przy stosunkowo niskim nakładzie pracy i niewysokich kosztach.