„Swipe up” zastąpi naklejka – co nowa decyzja Instagrama oznacza dla branży e-commerce?

Instagram ogłosił, że likwiduje funkcję „swipe up”, która umożliwiała przeniesienie użytkownika na wybraną witrynę prosto z relacji. Gest przesunięcia palcem w górę zostanie zastąpiony dedykowaną naklejką. Co więcej, Instagram rozważa rozszerzenie tej funkcjonalności również dla szerszego grona użytkowników. Przeczytaj, jak na tej decyzji zyska branża e-commerce!

Funkcja „swipe up” cieszy się dużą popularnością zarówno wśród influencerów, jak i kont promujących swoją działalność e-commerce. Pozwala podpiąć link do wybranej instagramowej relacji oraz zachęcić użytkownika do wykonania charakterystycznego gestu przeciągnięcia palcem w górę. W ten sposób można przenieść go na wybraną podstronę, np. określonego produktu lub kategorii produktów w sklepie internetowym.

Aby ograniczyć potencjalny spam oraz możliwość kierowania użytkowników na podstrony ze złośliwym oprogramowaniem, funkcja dostępna jest tylko dla kont zweryfikowanych lub posiadających więcej niż 10 tysięcy obserwujących. Instagram zapowiedział jednak istotne zmiany, które znacznie rozszerzą dostępność tej funkcji oraz sposób jej działania.

Od teraz naciśnij, zamiast przeciągać

Począwszy od 30 sierpnia konta, które posiadały dotychczas możliwość linkowania na relacjach, stracą tę opcję na rzecz nowej naklejki dostępnej podczas tworzenia instastory w panelu edycji. Naklejkę będzie można umieścić w dowolnym miejscu na ekranie ralacji. Oznacza to koniec przeciągania w górę – przejście na witrynę, do której linkuje naklejka, wywoływane będzie przez naciśnięcie jej.

Możliwość dodania naklejki będzie stopniowo zastępowała funkcję „swipe up” na kolejnych kontach większych marek i influencerów. Instagram planuje jednak rozszerzenie tej funkcjonalności także na konta poniżej 10 tysięcy obserwujących. Będzie to jednak nieco dłuższy proces, którego wdrożenia można spodziewać się dopiero z kolejnymi aktualizacjami aplikacji.

Jakie są zalety nowej funkcji?

Nowa funkcjonalność została udostępniona do testów już w połowie tego roku i zdaje się być dobrą alternatywą dla dotychczas stosowanego rozwiązania. Wraz z jej szerszym udostępnieniem warto nastawić się na dość istotne zmiany:

  • Pojawi się możliwość reagowania na relację z linkiem – do tej pory zawarcie linku do „swipe up” powodowało, że użytkownik tracił możliwość zareagowania na story, np. wysłania reakcji lub napisania wiadomości. Teraz się to zmieni, dzięki czemu konto będzie mogło otrzymywać istotny feedback od użytkowników, np. dodatkowe pytanie dotyczące linkowanego produktu.
  • Większa kontrola nad naklejką – będzie można umieścić ją w określonym miejscu relacji, skoordynować treść video z jej umiejscowieniem, a także dostosować jej wielkość, co może pozytywnie wpłynąć na zwiększenie konwersji.
  • Większe prawdopodobieństwo dokonania zakupu – zamiana „swipe up” na specjalną naklejkę jest oceniana przez testerów aplikacji jako bardziej naturalny element nawigacji po Instagramie. Nie będzie to też pierwszy widget możliwy do wprowadzenia na ekran ralacji – obecnie działają tak z powodzeniem m.in. naklejka lokalizacji czy hashtaga.

Jak wykorzystać nową funkcjonalność w e-commerce?

Warto już teraz przemyśleć, jak zamiana „swipe up” na naklejkę może poprawić Twoje wyniki sprzedażowe. Jeśli prowadzisz na Instagramie konto swojego sklepu internetowego lub butiku, wykorzystanie relacji linkujących do konkretnych produktów może otworzyć przed Tobą nowe możliwości reklamowe.

Funkcjonalność będzie udostępniana stopniowo i nie każde konto zyska do niej dostęp od razu, ale już teraz warto przemyśleć, jak wykorzystać możliwości naklejki. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów:

  • wraz z wejściem nowej kolekcji zaplanuj komunikację flagowych produktów na isntastory, linkując do każdego z nich z osobna
  • zaplanuj stworzenie zapisanego story linkującego do poszczególnych kategorii lub grup produktowych w Twoim butiku
  • przemyśl stworzenie relacji, w której opowiesz nieco więcej o swojej marce – na ekranie relacji umieść naklejkę prowadzącą na stronę główną butiku

Pamiętaj także, że naklejkę możesz potraktować jako stały element Twoich stories. Jest to ulotna, lecz chętnie oglądana i lubiana forma komunikacji z odbiorcą, dlatego zawarcie naklejki w odpowiednim momencie i miejscu może znacząco podnieść ruch na Twoją stronę oraz wyniki sprzedażowe. Już teraz przemyśl więc, jak zachęcić odbiorców do odwiedzenia Twojej witryny przez sprawdzoną, ale odświeżoną funkcjonalność Instagrama.